Contract kot opzeggen voor aanvang

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Contract kot opzeggen voor aanvang

#1 , 25 mar 2016 00:31

hallo allen!

Ik trachtte een gelijkaardig topic te vinden, maar kon er helaas geen vinden dat overeenkomt met deze situatie..

Situatie: maandag 21.03.2016 werd een contract voor de huur van een studentenkot getekend. De huurder wil er echter van onderuit om persoonlijke redenen en vraagt zich af of dat kan zonder verbrekingsvergoeding.

Het contract vermeldt dat het loopt van 01.09.2016 tot 31.08.2016 "zonder opzeg vereist" en "zonder ingebrekestelling". Verder staat er dat als de waarborg binnen 14 dagen niet betaald wordt, het kot door de verhuurder verder verhuurd kan worden.

Een kennis meent dat het contract nog kosteloos kan verbroken worden gezien het pas aanvangt op 01.09. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 25 mar 2016 07:21

Gemene huur of verhuur onder de woninghuurwet als contract korte duur?

Enfin, als er contractueel niets werd bedongen i.v.m. verbrekingsvergoeding tussen het ogenblik van ondertekening en de start van de huur dan kan u m.i. weinig eisen. Wat meteen de reden is waarom men best steeds dergelijke clausule standaard opneemt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 25 mar 2016 07:49

De huur opzeggen studentenkamer.
Een schriftelijke huurovereenkomst van bepaalde duur kan in principe niet voortijdig worden beëindigd, tenzij er een opzegregeling in het contract is voorzien. Mochten er problemen ontstaan, dan kan de student altijd een beroep doen op de huisvestingsdienst van zijn onderwijsinstelling. Deze dienst kan bemiddelen met de huisbaas en eventueel helpen zoeken naar een andere student die het kot wil overnemen. Het gebeurt immers dat studenten van kot willen veranderen of maar voor een korte periode een kot willen huren, bijvoorbeeld wegens een stage. De huisbaas moet hier dan wel akkoord mee gaan. Hij is namelijk helemaal niet verplicht om hierop in te gaan.

- See more at: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... NCwC8.dpuf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 25 mar 2016 07:53

De huur is nog niet ingegaan, het contract werd ondertekend maar nam nog geen aanvang. Compleet andere situatie dan hierboven.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 25 mar 2016 07:58

Welke andere situatie zou dit dan wel zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 25 mar 2016 08:01

Omdat de voortijdige beëindiging van de huur veronderstelt dat deze effectief reeds is ingegaan. En dat is hier niet het geval, enkel de overeenkomst werd reeds ondertekend, de huur zou ingaan op een punt in de toekomst. Essentieel verschil. Ik heb nu geen tijd maar zoek er maar wat jurisprudentie over.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#7 , 25 mar 2016 09:30

Gemene huur of verhuur onder de woninghuurwet als contract korte duur?

Enfin, als er contractueel niets werd bedongen i.v.m. verbrekingsvergoeding tussen het ogenblik van ondertekening en de start van de huur dan kan u m.i. weinig eisen. Wat meteen de reden is waarom men best steeds dergelijke clausule standaard opneemt.
Xenophon, dat kan m'n vriend helaas niet zeggen of het gemene huur of verhuur onder de woninghuurwet als contract korte duur is, geen van beide termen staat op het document - het is alleszins een contract voor exact een jaar.

Ik apprecieer het dat je dit even wil natrekken! M'n vriend is er heel nerveus over ;)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 25 mar 2016 09:38

Is er dan een bedenktijd na tekenen huurcontract? dan zal dit wel in het contract moeten staan.
Contract voor studentenkot valt onder gemene huur.
Verbreking van contract, kan tegenpartij schadevergoeding eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#9 , 25 mar 2016 10:05

Er staat geen bedenktijd in het contract, enkel de clausule dat na 14 dagen de verhuurder het recht heeft het kot door te verhuren. Staat niets over een vergoeding die dan verschuldigd zou zijn.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 26 mar 2016 07:14

Gemene huur of verhuur onder de woninghuurwet als contract korte duur?

Enfin, als er contractueel niets werd bedongen i.v.m. verbrekingsvergoeding tussen het ogenblik van ondertekening en de start van de huur dan kan u m.i. weinig eisen. Wat meteen de reden is waarom men best steeds dergelijke clausule standaard opneemt.
Xenophon, dat kan m'n vriend helaas niet zeggen of het gemene huur of verhuur onder de woninghuurwet als contract korte duur is, geen van beide termen staat op het document - het is alleszins een contract voor exact een jaar.

Ik apprecieer het dat je dit even wil natrekken! M'n vriend is er heel nerveus over ;)
Heb het snel nagekeken ; uw vriend dient zich geen zorgen te maken en kan uitvoering eisen indien hij wil omdat het een 1-jarige overeenkomst is. Het probleem stelt zich bij overeenkomsten voor 9 jaar in bepaalde scenario's, niet voor de kortlopende contracten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#11 , 26 mar 2016 13:25

Xenophon, bedankt voor het advies!

M'n vriend sprak intussen met de kotbaas en het zou zonder problemen geregeld zijn.

Terug naar “Huren”