Huurwaarborg bij overlijden 1 van de wettelijke samenwonende partners

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Huurwaarborg bij overlijden 1 van de wettelijke samenwonende partners

#1 , 24 mar 2016 07:01

Mijn mama is in november overleden en haar wettelijke samenwonende partner is nog enkele maanden in het huurappartement blijven wonen.Mij is toen de toegang ontzegd door zijn kinderen.Ik mocht pas de zaken van mijn mama komen halen nadat ze de inboedel van hun vader verhuisd hadden.Dit is nu gebeurd en ik heb vastgesteld dat ze schade aan de vloer toegebracht hebben door het verslepen van meubels en ook is het appartement smerig achter gelaten.De huurwaarborg stond op beide namen van de wettelijke samenwoners.De bank KBC zegt me dat indien de verhuurder en de wettelijke samenwonende langstlevende partner niet tekenen dat ik mijn deel als erfgenaam niet kan krijgen!Hoe is dit mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 24 mar 2016 09:15

Omdat dit geld op een geblokkeerde rekening staat die enkel door een akkoord tussen verhuurder en huurder, of door de rechtbank, kan vrijgegeven worden.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 24 mar 2016 11:30

Mijn advocaat zei me dat bij wettelijke samenwonenden het huurcontract van rechtswege overgaat naar de langstlevende en dat ik op de helft van de huurwaarborg moest wachten tot hij het huurcontract opgezegd heeft en dat mijn deel als erfgename onmiddellijk dan naar mij moet komen zonder dat de verhuurder noch haar wettelijke partner hier voor moeten tekenen.

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#4 , 15 mei 2016 13:08

We zijn nu halverwege de maand Mei en ik heb reeds meerdere malen naar de verhuurder gebeld(hij neemt nooit op) en deze reageert niet op mijn berichten.Hoe kan ik aan het deel van de waarborg van mijn mama geraken?Graag raad!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 15 mei 2016 13:24

In plaats van bellen en berichten sturen, moet je dit met een AS doen. Er zal eerst een overeenkomst moeten zijn voor de schade.

En de waarborg? Zelfs als de langstlevende partner de rechten uit het huurcontract erfde, dan geldt dat niet noodzakelijk voor de huurwaarborg. De huurwaarborg komt toe aan alle erfgenamen van de overledene samen. Geef de huurwaarborg dus nooit zomaar vrij aan de langstlevende partner, tenzij u het schriftelijke akkoord heeft van alle erfgenamen om dat te doen. De erfgenamen van de overledene zelf kunnen de vrijgave van de huurwaarborg pas vragen wanneer de huurovereenkomst ten einde loopt en niet bij het overlijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 15 mei 2016 13:43

Ik vraag enkel de helft van deze waarborg,dus het deel van mijn mama.Bij de bank(KBC) zeggen ze dat de verhuurder en de huurders,dus de langstlevende partner en ik moeten tekenen.Er gebeurt echter niets!
Laatst gewijzigd door josi op 15 mei 2016 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 15 mei 2016 14:00

De helft na aftrek schadevergoeding. Als de waarborg niet voldoende is, zal je er moeten bijleggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#8 , 15 mei 2016 14:04

Dus best een AS doen naar de verhuurder.Deze weet wel heel goed dat het appartement in prima staat was bij het overlijden van mijn mama en dat de langstlevende schade heeft toegebracht met de verhuis en het niet opgekuist heeft.Vind dit toch niet rechtvaardig!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 15 mei 2016 14:24

Daar zijn geen bewijzen van, dus is dat woord tegen woord, als je iets beweert zal jij het bewijs moeten leveren.
Best zo snel mogelijk een AS sturen, met vraag vrijgave huurwaarborg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#10 , 14 jun 2016 13:51

Verhuurder reageert niet op het aangetekend schrijven en de bank zegt me dat de waarborg nog steeds vast staat en dat er nog niemand getekend heeft!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 14 jun 2016 13:58

Indien de huur bij overlijden van 1 partner overgaat naar de andere partner, gaat dan ook de verantwoordelijkheid voor schade ook niet naar die partner? Indien er al schade was bij het overlijden had de nog levende partner dat volgens mij moeten laten vaststellen.

Volgens mij kunnen de erfgenamen na X jaren niet meer aangesproken worden voor schadevergoeding.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3795

#12 , 14 jun 2016 14:24

Bij een overlijden van 1 persoon uit een wettelijk samenwonend koppel, die huurder is van een woonst, gaat het huurrecht over naar de andere partner, ongeacht of deze zelfs getekend heeft voor de huur of niet.
Dus: de partner van je moeder is verantwoordelijk voor alles, niet jij.
Deze moet ook verder de huur betalen (in z'n eentje), niet jij.

Als er na einde huur nog een gedeelte waarborg over is, krijg jij je gedeelte.
Echter heb je nu geen recht om deze op te eisen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#13 , 14 jun 2016 15:39

De partner is reeds maanden uit het appartement en naar een rusthuis.Het staat al een tijd terug te huur.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#14 , 14 jun 2016 16:15

Dan moet je je richten tot hem om de waarborgpapieren te tekenen, en daarna de helft van het vrijgegeven bedrag aan je notaris te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 14 jun 2016 16:18

en daarna de helft van het vrijgegeven bedrag aan je notaris te geven

Waarom zou een notaris daar recht op hebben?
Het moet toch aan de rechthebbende betaald worden?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”