Beste
Ik ben een student in Gent. Ik huur mijn kot sinds 1/02/2015, met een vernieuwd contract voor het verhuren van 1/09/2015 tot en met 31/08/2015. Het laatste contract werd opgemaakt en getekend door de kotbaas op 14/06/2015. Ik heb geen kennis van enige registratie van dit contract.
Wat is het probleem?
Ik woon op het gelijksvloers in een gebouw met 11 studentenkoten. Op -1 bevindt zich de keuken, de living en onder mij een ander studentenkot. Ik heb al sinds de start van mijn huurperiode (1/02/2015) heel veel problemen met geluidsoverlast van mijn onderbuur. Hij zet elke dag wel eens muziek op met behulp van, laten we zeggen geen goedkope stereoboxen. Met als gevolg dat ik altijd wel iets van zijn muziek hoor, hoe luid of stil hij het ook zet. Ik ben zijn enige buur, dus ik ben de enige in het gebouw die hier last van heeft. Hij geeft ook regelmatig feestjes, wanneer hij de muziek laat spelen tot 2 uur in de nacht. Wanneer hij de muziek opzet, varieert ook elke week, dus het is moeilijk om er vaste tijdstippen op te plakken. Dit kan dus in de ochtend, in de middag, in de namiddag, in de avond of in de nacht gebeuren voor onbepaalde duur.
De situatie is werkelijk onleefbaar. Ik probeer reeds een jaar met hem samen te leven, maar het is niet meer te doen. Ik zou graag mijn laatste studentenjaar afsluiten in vreugde en mijn thesis op tijd inleveren. Dit laatste zal niet mogelijk zijn met mijn onderbuur, en op dit moment lijkt het dat ik mijn thesis in de zomer zal moeten afwerken vanwege hem. Ik ga al enkele avonden elders om werk te verrichten of zelf te ontspannen, maar dit kan niet elke avond.
Wat is reeds gebeurd om dit probleem op te lossen?
*Ik vraag elke week meermaals om het stiller te zetten. Hij doet dit ook, maar zijn muziek blijf ik wel horen, weliswaar op een stil niveau. Maar na een bepaalde periode (varieert van 15 minuten tot 2 uur) zet hij dit weer luider. Oftewel kom ik meermaals klagen op eenzelfde avond en hij zet hij zijn muziek op een aanvaard niveau (dit gebeurt zelden) of hij laat zijn muziek spelen tot wanneer hij goesting heeft.
Na een lange periode werd het naar beneden gaan en telkens persoonlijk klagen tegen hemzelf (of een groepje zatte mensen, wat niet bepaald fijn is) een beetje vermoeiend, en ben ik beginnen stampen op mijn vloer om het signaal te geven dat het stiller moet. Dit 'werkte' ook, maar had ook als gevolg dat, in geval van feestjes, zijn gasten terug stampten en de muziek gewoon luider zetten.
*Ik heb de persoon in kwestie al meermaals aangesproken hierover op een vriendelijke manier op een rustig moment wanneer er geen geluidsoverlast is, maar van begrijpen kwam weinig in huis
*De kotbaas heb ik meermaals aangesproken en gevraagd om dit probleem op te lossen (bijna tot smeken toe), maar hij beperkt de oplossingen tot kotvergaderingen die tot nu toe weinig hebben uitgehaald en terugvechten. Met dit laatste bedoelt de kotbaas dat ik ook geluidsoverlast maak op momenten dat de persoon in kwestie dit niet zou wensen, om hem tot besef te doen komen. Dit laatste is in mijn mening geen oplossing.
*Ik heb mijzelf nooit agressief opgesteld tegenover de persoon in kwestie of hem bedreigd. Enkel heb ik zelf éénmalig mijn eigen muziek heel luid gezet in de vroege ochtend en zijn elektriciteit afgesloten op een andere nacht (waarna hij dit uiteraard zelf weer aanzette), aangezien mijn emmer allang was overlopen en op die avond vol met andere stress zat.
*De kotbaas heeft mij onlangs verteld dat hij de persoon in kwestie niet kan buitenzetten en het contract beëindigen, wegens wettelijke bepalingen. Over dit laatste heb ik weinig kennis, en daarover gaat mijn vraag vooral.
Hoe dit probleem aan te pakken?
Ik heb reeds wat rondgeneusd op het internet inzake wettelijke bepalingen. Ik heb vernomen dat de huur van koten valt onder het gemeen huurrecht (Art. 1714 - Art. 1762bis), maar heb niks gevonden wat mij zou kunnen helpen of ik zie iets over het hoofd vanwege gebrek aan kennis. Kan iemand mij verder helpen?