Ik huur mijn huidig appartement sedert 01/06/2014.
Deze zomer kreeg ik mijn eerste energie afrekening van een volledig jaar en ik verschoot mij een ongeluk. De toestellen zijn verouderd en verbruiken enorm veel energie. Na veel onderzoeken kwam ik tot de conclusie dat de pomp van de vloerverwarming dag en nacht draait en verbruikt 1.200KwH/jaar. De huisbaas is hiervan op de hoogte maar tot op heden is er nog niets veranderd aan de situatie. (De pomp mag enkel draaien als de verwarming draait. Eens de verwarming uitslaat, valt ook de pomp uit).
Daarbovenop heb ik een elektrische boiler van 150liter die verantwoordelijk is voor uitsluitend warm water in de badkamer. Deze boiler verbruikt 1.500KwH/jaar. In totaal zat ik op meer dan 5.000KwH/jaar dus er zijn nog enkele energievreters maar de huisbaas die lijkt zich er maar weinig van aan te trekken.
Ik heb vloerverwarming op aardgas en doordat de thermostaat niet uitslaat op de gevraagde temperatuur en soms blijft doorwarmen, zit ik ook met aardgas op een hoger verbruik. De huisbaas heeft reeds een nieuwe thermostaat geplaatst, maar zonder enige verbetering. Het appartement is 32 jaar oud, en ondanks dat het nog steeds in goede staat is, is de ouderdom merkbaar aan sommige elektrische toestellen (Zoals de pomp van de vloerverwarming en de installatie van de vloerverwarming)
Al deze problemen zorgen ervoor dat ik hier niet meer wil wonen. In vergelijking met mijn vorige woning verbruik ik 3 X meer dan gewoonlijk. Omdat ik intussen een nieuwe job heb, wil ik ook dichterbij verhuizen. Nu vroeg ik mij af hoe het juist zit met de opzeg. Ik vind het zeer verwarrend wanneer men spreekt 'tijdens het eerste jaar', 'tijdens het tweede jaar', ...
Ik huur sedert 01/06/2014 , 3-6-9 principe. Op 01/06/2016 zal ik dus bijgevolg 2 jaar wonen in mijn woning. Als ik de woning opzeg na 01/06/2016, betaal ik dan 1 maand opzegvergoeding of 2 maand opzegvergoeding?
Ik interpreteer 'tijdens het eerste jaar opzeggen', 'tijdens het tweede jaar opzeggen', als volgt:
Opzeggen tussen 01/06/2014 en 01/06/2015 = 3 maand opzegvergoeding
Opzeggen tussen 01/06/2015 en 01/06/2016 = 2 maand opzegvergoeding
Opzeggen na 01/06/2016 = 1 maand opzegvergoeding
Nu twijfel ik sterk of mijn interpretatie wel klopt. Kan iemand mij wat meer informatie hierover geven?
Eens ik zekerheid heb over de opzegvergoeding wil ik met de huisbaas rond tafel zitten en onderhandelen over de opzegtermijn.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Virginie