Betaling huur met domiciliering

Christelle2706
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betaling huur met domiciliering

#1 , 02 mar 2016 00:25

Hallo,

Ik ben zelfstandige en huur een appartement. Aangezien ik als zelfstandige geen loon heb dat de 31e op mijn rekening staat is het al eens gebeurd dat ik mijn huur iets te laat betaal. Mijn huisbazin eist plots van mij om mijn huur te betalen met een domiciliering. Wij hebben een mondelinge overeenkomst waar we netjes de huurprijs hebben afgesproken maar er is toen nooit gesproken over de exacte datum dat de betaling moest uitgevoerd zijn.
Ik begrijp zeer goed (en ik doe er ook alles aan) dat ik mijn huur begin van de maand moet betalen maar door mijn leven als zelfstandige kan het eens gebeuren dat dat niet lukt.

Ik vroeg mij af of ze dit zo plots kon vragen en of ze mij deze verplichting kan opleggen? Ook wetende dat als het gebeurd dat ik te laat betaal ik haar verwittig, de betaling binnen de maand gebeurd is en dat ik ook nooit verschillende maanden achterstallig loon opstapel.

Iemand enige ervaring of tips?

Alvast bedankt
Christelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 02 mar 2016 01:59

Hebt U een huurcontract? Zo ja als het niet expliciet vermeld staat dat de betaling moet gebeuren via domiciliering dan moet U dit weigeren.
De reden waarom ze dit vraagt is omdat je de nieuwe sepa domicilieringen zelf niet meer kunt stop zetten. Alleen degene met wie je dit aangaat kan dit doen.

Zeer gevaarlijk dus bij eventuele huurgeschillen of beëindigen huurovereenkomst waar beide partijen in onvrede uit elkaar gaan?.

Blaatpraat

#3 , 02 mar 2016 08:01