Betaling huur met domiciliering

Christelle2706
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betaling huur met domiciliering

#1 , 02 mar 2016 00:25

Hallo,

Ik ben zelfstandige en huur een appartement. Aangezien ik als zelfstandige geen loon heb dat de 31e op mijn rekening staat is het al eens gebeurd dat ik mijn huur iets te laat betaal. Mijn huisbazin eist plots van mij om mijn huur te betalen met een domiciliering. Wij hebben een mondelinge overeenkomst waar we netjes de huurprijs hebben afgesproken maar er is toen nooit gesproken over de exacte datum dat de betaling moest uitgevoerd zijn.
Ik begrijp zeer goed (en ik doe er ook alles aan) dat ik mijn huur begin van de maand moet betalen maar door mijn leven als zelfstandige kan het eens gebeuren dat dat niet lukt.

Ik vroeg mij af of ze dit zo plots kon vragen en of ze mij deze verplichting kan opleggen? Ook wetende dat als het gebeurd dat ik te laat betaal ik haar verwittig, de betaling binnen de maand gebeurd is en dat ik ook nooit verschillende maanden achterstallig loon opstapel.

Iemand enige ervaring of tips?

Alvast bedankt
Christelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 02 mar 2016 01:59

Hebt U een huurcontract? Zo ja als het niet expliciet vermeld staat dat de betaling moet gebeuren via domiciliering dan moet U dit weigeren.
De reden waarom ze dit vraagt is omdat je de nieuwe sepa domicilieringen zelf niet meer kunt stop zetten. Alleen degene met wie je dit aangaat kan dit doen.

Zeer gevaarlijk dus bij eventuele huurgeschillen of beëindigen huurovereenkomst waar beide partijen in onvrede uit elkaar gaan?.

Blaatpraat

#3 , 02 mar 2016 08:01

Hebt U een huurcontract? Zo ja als het niet expliciet vermeld staat dat de betaling moet gebeuren via domiciliering dan moet U dit weigeren.
De reden waarom ze dit vraagt is omdat je de nieuwe sepa domicilieringen zelf niet meer kunt stop zetten. Alleen degene met wie je dit aangaat kan dit doen.

Zeer gevaarlijk dus bij eventuele huurgeschillen of beëindigen huurovereenkomst waar beide partijen in onvrede uit elkaar gaan?.
Maar je ziet de aanbiedingen wel minstens 2 werkdagen op voorhand verschijnen, en je kunt deze weigeren.

Maar wel akkoord met wat je zegt: gewoon weigeren.

Aan de TS: over hoeveel te laat spreken we dan?
Betaal je dan pakweg de 10e van de maand in plaats van de 31e van de maand ervoor?
Of is het eerder dat je dubbele huur betaalt de 31e van de maand dan?

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 mar 2016 08:03

Ik wist niet dat een particulier de begunstigde van een domiciliëring kon zijn, weet u zeker dat geen permanente opdracht wordt bedoeld?

Hebt u een schriftelijke huurovereenkomst waarin iets staat over de datum waarop de huur uiterlijk dient te zijn betaald?

In elk geval dient u tijdig te betalen, de verhuurder heeft geen boodschap aan uw cashflow problemen en heeft recht op het tijdig ontvangen van de huur of anders kan een (contractueel vastgelegde) schadevergoeding gevraagd worden. Indien geen datum vastgelegd is op dewelke de huur uiterlijk dient te zijn betaald dan beschikt u in principe over heel de maand maar het zou me verwonderen indien dit zo mocht zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis

#5 , 02 mar 2016 09:16

Ik denk ook dat hier een automatische betaalopdracht bedoeld wordt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2016 10:53

Mogelijks heeft de verhuurder ook verplichtingen tot betaling van bepaalde bedragen op vastgestelde dagen. Als TS dan met zijn huur 10 dagen te laat komt aanzetten, zit verhuurder ook in de problemen.

sloeberken

#7 , 02 mar 2016 11:37

Lees u huurcontract of er iets vermeld is van datum van betaling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”