Hallo allen,
Mijn vriendin studeert tijdelijk als uitwisselingsstudent in een studentenstad in Belgie. Ze woont in een huis waarbij zij een kamer inclusief keuken huurt op de benedenverdieping, met een aparte badkamer in de kelder die alleen door haar wordt gebruikt. Op de bovenverdieping woont de verhuurder met vrouw en kind en een andere huurder die daar keuken/badkamer met hen deelt. Het is een ouder huis.
Het huurcontract is voor bepaalde tijd en is begin februari ingegaan. Na 3 weken bleek er in de kelder badkamer water omhoog te komen bij het douchen, waarschijnlijk door een verstopping. Verhuurder begon gelijk over de loodgieter, maar na wat chemische middelen en ontstoppen werkte alles weer naar behoren. Echter na een kleine week trad het probleem nogmaals op, ook kwam er blijkbaar water omhoog op de bovenverdiepingen. De verhuurder stuurde ons een bericht dat hij de loodgieter zou bellen en dat hij wel zou laten weten wat de kosten zouden zijn. Hierna hebben we aangegeven dat wij niet zomaar akkoord gaan met alle kosten.
Toen de loodgieter de volgende dag kwam heb ik aan mijn vriendin gevraagd of ze kon vragen aan hem wat hij dacht dat de reden van de verstopping was. Hij achtte het onmogelijk dat zij dat in 3 weken heeft opgebouwd, en dat het waarschijnlijk al veel en veel langer fout zat. Verhuurder reageerde erg gepikeerd en vond dat de loodgieter dit soort uitspraken niet mocht doen. De loodgieter heeft uiteindelijk alles leeggezogen en het probleem lijkt opgelost.
Nu verhuurder door heeft dat hij het niet volledig bij ons kan neerleggen heeft hij het plan bedacht dat de kosten a 200+ euro door 3 moeten worden gedeeld (vriendin, verhuurder, en huurder 2). Huurder 2 geeft aan ons aan het hier ook niet mee eens te zijn, omdat hij er ook pas 3 weken huurt.
In het contract staat een standaardbepaling die erop neer komt dat de kosten alleen voor huurder zijn indien de schuld bij de huurder ligt. Wij zijn van mening dat bij normaal gebruik het veroorzaken van een ontstopping van een dergelijke grootte onmogelijk is binnen 3 weken, bovendien heeft de loodgieter dit ook mondeling bevestigd.
De vraag rest nu: Bij wie ligt de bewijslast? Kunnen wij weigeren te betalen en aan verhuurder aangeven dat er geen bewijs is dat wij de verstopping hebben veroorzaakt? Het is veel aannemelijker dat het gebruik van verhuurder zelf en een x aantal vorige huurders in het afgelopen jaar aan de verstopping hebben bijgedragen. Wat als hij de kosten op de borg inhoudt, welke stappen kunnen er dan genomen worden?
Alvast bedankt voor elke reactie!