Interesse in huurhuis

bramh.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Interesse in huurhuis

#1 , 23 feb 2016 10:46

Hallo,

Ik ben samen met mijn vrouw een huis gaan bezichtigen, en hebben hier toch wel enige interesse in.
Maar er zijn nog een aantal dingen die ontbreken:
- geen enkel stopcontact gezien met een aardingspin, dus ik ga ervan uit dat er geen aarding is
- geen EPC, is aangevraagd zei de persoon van het immo-kantoor
Het immo-kantoor zei dat ik onze documenten (loonfiches, ID-kaarten) kan inscannen en via mail doorsturen, met wat info bij waar we momenteel wonen/huren, ...
Mijn vraag is, als ik deze mail stuur voor interesse te tonen, is dit dan ook een verplichting om te huren indien de verhuurder mij aanvaardt?
Zoja, heb ik reden om dan toch "nee, bedankt" te zeggen door gebrek aan EPC-attest bvb., zonder een vergoeding te moeten betalen?
Naar wat ik gelezen heb, is een EPC-attest verplicht om te hebben bij het verhuren van een huis.

En een huis zonder aarding, is dat volgens de regels waar een huurhuis aan moet voldoen? Want ik vermoed dat dit wel meer kans op brand geeft ook?

Alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 23 feb 2016 11:20

Als jij die mail stuurt, ben je nog steeds tot niets verplicht.
Je hebt nog geen contract getekend hé, die mail zegt enkel dat je daar zou willen wonen, maar is dus geen verplichting.

Geen aarding is mijns inziens geen probleem.
Ik zelf zou het niet aanraden, maar dit mag nog gewoon.
Wel mag er dan geen aarding zitten op de ganse kring (dus niet: 1 stopcontact wel, en de andere die op dezelfde kring zitten niet).

EPC-attest is inderdaad verplicht, maar is nietszeggend.
Meeste immo's stellen dit ook zelf ook, dus het is niets waard...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2016 12:48

Het technisch verslag van het onderzoek van de woning dat gebruikt moet worden om na te gaan of een woning beantwoordt aan de kwaliteitsvereisten van de Vlaamse Wooncode voorziet 9 strafpunten voor: 192: geen 2 geaarde stopcontacten in de keukenfunctie naast deze in gebruik voor de vaste toestellen.

Dit is in eerste instantie een probleem van de verhuurder. U kan de woning huren én van de verhuurder eisen dat hij dit in orde brengt.

Reclame

Terug naar “Huren”