Nieuwe ramen woonkamer te smal voor verhuis

Lexman_be
Topic Starter

Nieuwe ramen woonkamer te smal voor verhuis

#1 , 16 feb 2016 09:05

Er zijn al een hele tijd renovaties aan de gang in het appartementsgebouw waar ik dus ook huur. Momenteel is de aannemer bezig met het vervangen van de ramen van de woonkamers aan de voorgevelzijde. Bij de onderburen zijn deze al vervangen en ik ben daar al een kijkje gaan nemen. Nu blijkt dat de nieuwe raamopeningen een maximale breedte hebben die veel te smal is om bvb. een zitbank te verhuizen. De oude ramen hadden een grote raamopening.

De keukenramen zijn al vervangen en deze raamopeningen zijn wel groter aangezien hier nu een verhuisraam is voorzien, maar deze is moeilijk toegankelijk voor verhuis aangezien oa. de afwastafel aan die raamkant staat. De traphal of lift zijn ook geen opties.
De tijd dringt want ik verwacht dat ze mijn ramen deze week nog willen vervangen. Kan ik deze ramen weigeren? Bij de meeste appartementen zijn ze al vervangen en ik weet dat een voorgevel zijn uniformiteit moet behouden, maar kan ik een verhuisraam aan de woonkamer eisen?

Een gissing terzijde die waarschijnlijk minder belangrijk is. Het plaatsen van deze ramen heeft veel vertraging opgelopen. Ik weet dat ze ergens een hele tijd hebben klaargelegen en de stelling staat ook al een hele tijd aan de voorgevel. Ik vermoed dat ze na aankoop hebben beseft dat dit eigenlijk niet de geschiktste ramen hebben gekozen, de bui al zagen hangen, geprobeerd hebben een vervangingsregeling te treffen met de leverancier, dit niet gelukt is en uiteindelijk toch de aangekochte ramen plaatsen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 16 feb 2016 10:08

Als huurder heb je niets in deze pap te brokken. 't Enige wat je kan doen (en best doet) is uw verhuurder hierop wijzen zodat hij alsnog actie kan ondernemen. Uniformiteit van de gevel wordt inderdaad dikwijls opgelegd in de basisakte.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 feb 2016 10:28

Neem asap contact op met uw verhuurder en wijs deze erop dat bij intrede in het appartement de breedte voldoende was om uw zitbank door te laten en u er bijgevolg redelijkerwijs mocht van uit gaan dat dit ook tot het vertrek zo zou blijven en hij u dient te vrijwaren voor mogelijke schade die zou kunnen optreden als gevolg van deze niet door u gevraagde of gewilde aanpassing. Die schade zal dan vermoedelijk een grotere kost voor de verhuis zijn, hopelijk niet een in 2 stukken gezaagde designbank.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Lexman_be
Topic Starter

#4 , 17 feb 2016 12:14

Allebei bedankt voor de informatie en goede raad. Een designbank is het niet, maar ik zou ze toch graag nog bruikbaar mee naar een volgende thuis kunnen nemen.

Terug naar “Huren”