waterschade

dirk.van.bogaert
Topic Starter

waterschade

#1 , 09 feb 2016 16:17

Heeft er iemand een antwoord op m'n vraag !?

Ik huur een huis met twee verdiepingen. het huis is slechts 3jaar oud.

Op het tweede verdiep is een badkamer net zoals op het eerste verdiep.
De badkamer op het tweede verdiep is geplaatst door de eigenaar zelf, op het eerste verdiep door een erkende loodgieter.
De zelf geplaatste badkamer is slecht en onkundig geplaatst, de aansluitingen van de waterafvoer dichten niet goed af, alsook de afdichting
achter de douchekraan.
In de badkamer heb ik nooit kunnen zien dat deze dichtingen lekten, dit bevond zich dus onder de douchebak.
Na meer dan twee jaar kon ik zien dat er schade was door vocht aan de muren. Dit heb ik dan ook gemeld aan de eigenaar van de betreffende woning. De verzekering is aangesproken en zal deze schade ook vergoeden !
Toch is er een franchise te betalen van 400 € NU KOMT DE VRAAG !

De eigenaar vraag mij de helft van deze franchise te betalen omdat ik te laat heb gemeld over deze schade !
1) de oorzaak van deze schade komt toch niet door mij?
2) ik kan toch maar pas de eigenaar verwittigen over deze schade wanneer ze zichtbaar was?

Hoe denken Jullie hier over ? moet ik betalen ?

Alvast bedankt voor de reacties,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 09 feb 2016 17:26

De eigenaar mag het vragen maar daarom moet jij nog niet akkoord gaan. Uiteindelijk heeft de data niks te maken met die 400 EURO. Of je het nu vorig jaar had gemeld of pas nu veranderd niks aan het bedrag. Niet betalen dus.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 feb 2016 17:30

Eigenaar bedoelt natuurlijk dat tijdige ontdekking/melding van het lek de schade had kunnen vermijden.
Dan was er geen franchise geweest want geen schade.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Sperwer87

#4 , 09 feb 2016 18:15

Eigenaar bedoelt natuurlijk dat tijdige ontdekking/melding van het lek de schade had kunnen vermijden.
Dan was er geen franchise geweest want geen schade.
Gezien het lekte op een onzichtbare plaats is dit onmogelijk.

Mister Wolf

#5 , 11 feb 2016 14:13

Beste,

Wat het sanitair betreft, is het de huurder die moet instaan voor het onderhoud en de verhuurder die moet voorzien in de vervanging en de herstelling.

Indien het gaat om een vochtprobleem is het belangrijk de oorzaak te achterhalen.

Als het vocht te wijten is aan bouwkundige gebreken, dan komt dit ten laste van de verhuurder.
Daarentegen wanneer het vocht veroorzaakt is door slecht onderhoud of nalatigheid van de huurder, dan vallen de kosten ten laste van de huurder. Dit is bijvoorbeeld het geval bij condens-schade door gebrekkige ventilatie.
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Terug naar “Huren”