Verhoging huur bij renovatie woning

Rimithor
Topic Starter

Verhoging huur bij renovatie woning

#1 , 01 feb 2016 09:15

Ik heb een huurcontract 3-6-9 en woon in dit huurhuis van 1/04/1999.

Mijn huisbaas is drie weken geleden bij mij geweest met de mededeling dat hij nieuwe ramen wil steken in de woning die ik huur. Er zijn nu aluminium ramen met enkel glas en hij wil deze vervangen door dubbel glas. Dit zou gebeuren binnen 4 tot 6 weken (als alles meezit). Op zich vind ik dit wel ok, dit is warmer en minder geluidshinder.

Hij wil echter dat ik vanaf deze maand ( februari dus) € 600 betaal ipv de € 549,81 die ik nu betaal.
Ik heb gevraagd of ik mocht wachten tot de werken gedaan zijn maar hij wil dat ik reeds vanaf februari de opslag betaal, hij beweert dat hij dit bedrag reeds nodig heeft voor de lening voor de ramen.
Hij beloofde ook nog om na de drie jaar, als de lening voor de ramen is afbetaald, het dak te isoleren en de voortuin met klinkers te doen, dit zou dan in die hogere huurprijs begrepen zijn. Ik heb, na wat discussie over de maand dat ik ging meer betalen ( wou wachten tot de ramen geplaatst zijn maar daar was hij niet mee akkoord, mondeling toegezegd.
Ik ben ook bereid om die opslag te betalen daar het een verbetering is voor de woning en de huur in vergelijking met de omliggende panden wel aan de lage kant is.
Dit alles staat echter niet op papier. Daarbij komt ook nog dat ik misschien binnen twee jaar naar een andere woning kan verhuizen, korter bij mijn dochter, waar cv is ( wat ik nu niet heb), ik heb dit natuurlijk niet aan mijn huisbaas gezegd, ik ben dat toch niet verplicht?

Mijn vraag is nu : Moet hij dit niet op papier zetten? Is dit een faire opslag en ben ik verplicht dit reeds vanaf deze maand te betalen of moet dit pas nadat de werken zijn uitgevoerd ? Kan hij dan ook nog een indexatie toepassen op de vervaldag van het huurcontract (in april)?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 01 feb 2016 09:46

Hij moet wachten tot na de werken, en dit via een aangetekende zending laten weten.

Als ik mij niet vergis, moet het zelfs opgenomen zijn in het huurcontract dat het mogelijk is om de prijs op te slaan als er grote werken uitgevoerd geweest zijn aan het pand.

Indexatie kan hij altijd toepassen, dat is het probleem niet.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2016 11:08

Reclame

bosprocureur

#4 , 01 feb 2016 11:11

Hoeveel betaalde u in het eerste jaar?

mava105

#5 , 01 feb 2016 11:12

Art is blijkbaar enkel te lezen na inloggen. Daarom hier een copy paste

Advies toegevoegd op 25 september 2012

WONINGHUUR - HERZIENING HUURPRIJS

Een hogere huurprijs vragen na een renovatie?

U zal in het huis dat u verhuurt nieuwe ramen laten steken en het dak laten isoleren. Mag u na die werken dan de huurprijs zomaar verhogen of hangt dat af van de timing en waarom precies?

Huurprijs verhogen na renovatie?

Een renovatie van uw huurhuis... Om aan de alsmaar strengere normen te voldoen, wilt u het huis dat u verhuurt grondig renoveren of gaat u energiebesparende werken uitvoeren.

Mag u de huurprijs nadien verhogen? Die investering komt immers uw huurder ten goede die nadien een veel lagere energierekening moet betalen en/of nu een mooiere huurwoning heeft.

Een hogere huurprijs aanrekenen?

Met het akkoord van uw huurder? Mogelijk is uw huurder wel bereid om hier afspraken rond te maken. U kunt met hem afspreken dat u wel­bepaalde werken uitvoert en dat u dan nadien de huurprijs met een bepaald bedrag per maand verhoogt.

Let op! In dat geval let u het best op want de huurwet laat niet toe dat u een dergelijk akkoord op eender welk moment sluit.

Een goede ‘timing’ is belangrijk. U kunt een dergelijk akkoord in principe enkel sluiten tussen de 9de en de 6de maand voor het einde van een driejaarlijkse huurperiode. Begon de huur te lopen op 1 juli 2010, dan kunt u een dergelijk akkoord dus sluiten van 1 oktober 2012 tot 31 december 2012. De nieuwe huurprijs geldt dan vanaf de volgende driejarige periode, dus vanaf 1 juli 2013.

Let op! Sluit u een dergelijk akkoord in een andere periode, dan is de huurder niet verplicht om zich daaraan te houden.

Kunt u uw huurder ook verplichten? Uiteraard zullen niet alle huurders zomaar akkoord gaan met een huurprijsverhoging. In dat geval is het echter mogelijk om naar de vrederechter te stappen en de verhoging van de huur af te dwingen. Voorwaarde is dan wel dat de huurwaarde met minstens 10% gestegen is door de werken.

Ook dan is timing belangrijk! U kunt immers enkel naar de vrederechter stappen tussen de 6de en de 3de maand voor het verstrijken van een driejarige periode.

Wanneer plant u de werken het best? U plant ze eigenlijk het best een klein jaar tot zes maanden voor het einde van een driejarige huurperiode. Gaat uw huurder akkoord met de verhoging, dan sluit u met hem tussen de 9de en de 6de maand hierover een overeenkomst.

Let op! Gaat hij niet akkoord om de huur te verhogen tussen de 9de en de 6de maand, dan heeft u nog een stok achter de deur. U kunt dan nog tot de 3de maand voor het einde van de drie jaar tijdig een verzoek indienen bij de vrederechter tot de herziening van de huurprijs.

Vooraf opnemen in het huurcontract? Neen! Weet u voordat u een nieuw huurcontract sluit met een huurder dat u verbouwingen gaat uitvoeren, dan is de verleiding inderdaad groot om in het contract zelf reeds een huurverhoging vast te leggen, maar ook dat is niet toegestaan.

Tip. Wat wel kan is dat u de huurprijs die u wilt aanrekenen na de verbouwing opneemt als de eigenlijke huurprijs in het contract. U kunt dan voorzien dat u in de periode vooraf een korting toekent aan de huurder. Het resultaat is dus hetzelfde, alleen moet u het anders formuleren in het huurcontract.

U kunt de huurprijs enkel verhogen na een driejarige periode en als u hierover tussen de 9de en 6de maand voordien een akkoord sluit met uw huurder of de verhoging afdwingt voor de rechter. De rechter kent zo’n verhoging echter enkel toe indien de huurwaarde na de renovatie minstens met 10% gestegen is.

Blaatpraat

#6 , 01 feb 2016 12:00

Wat mava zei, klopt inderdaad, ik was verkeerd met m'n antwoord.

Ik zet er voor het gemak even wat data voor de TS:
Vanaf oktober dit jaar kan de verhuurder proberen een schriftelijk akkoord te bekomen, om te betalen vanaf april volgend jaar.

Huidige prijs: 549,81
Nieuwe prijs: 600
Verschil: 10,96%

Dit is meer dan de vernoemde 10% dus.
Als dit effectief de nieuwe waarde van de woonst zou reflecteren, kan de verhuurder dit via de rechtbank afdwingen, maar opnieuw: pas vanaf april 2017 ten vroegste.

Rimithor
Topic Starter

#7 , 01 feb 2016 14:21

Hartelijk dank voor jullie hulp hier kan ik zeker mee verder!

sloeberken

#8 , 01 feb 2016 14:23

Ramen vernieuwen geeft geen recht op huurverhoging. Dak isoleren en oprit leggen evenmin.
Zeker niets tekenen.

Renovatie betekend iets heel anders, om in aanmerking te komen voor huurverhoging.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#9 , 01 feb 2016 16:46

Wel voorzichtig zijn natuurlijk. Als je wilt blijven wonen, zal je een toegeving moeten doen.
Dak isoleren, nieuwe oprit en ramen vervangen weegt op het rendement. De verhuurder kan u eind dit jaar opzeggen om in april van volgend jaar aan iemand anders te verhuren.

Persoonlijk zou ik dat nooit doen, eerst opzeggen en dan pas verbeteringen aanbrengen is voor alle partijen beter.
Als je niet ingaat op hetgeen dat de verhuurder vraagt, heb je het risico dat die toch doorgaat met de verbouwingen. Als huurder heb je dan overlast en stof voor het genot te moeten afgeven aan een andere huurder.

sloeberken

#10 , 01 feb 2016 17:00

Opletten ook als er al een tijdje geen index aanpassing is gebeurd, dan kan hij in april index aanpassen.

bosprocureur

#11 , 01 feb 2016 20:07

Vandaar mijn eerder gestelde vraag : Hoeveel betaalde u in het eerste jaar?

Franciscus

#12 , 01 feb 2016 23:47

Renovatie of rotte ramen vervangen?
Voor het extra comfort had ik uitgerekend dat een verhoging van Bf 19,5 afgerond op Bfr 20 per maand correct was.
Voor de rotte ramen mocht hij niet verhogen van de rechtbank -
Na x maanden effectief opzeg en terug naar vrederechter want de bewoners hadden een woning gekocht en waren aan het verbouwen.
Rechter stond toe dat ze nog één jaar mochten blijven wonen na gevraagd te hebben wanneer er kon verhuisd worden.
Kregen zelfs de raad mocht het wat uitlopen met zaak terug naar de rechter te komen.

KJ86

#13 , 02 feb 2016 10:26

Onderstaand bericht is louter hypothetisch!

Je verhuurt een halfopen bebouwing met oude ramen. De 'goede' verhuurder communiceert met zijn huurders en merkt dat de oude ramen toch niet het comfort bieden dat zijn huurder zoekt. Veel toch en last van condensatie.
Je vraagt offerte om nieuwe ramen te plaatsen (incl. binnenafwerking) kost dat € 15 000.

1) ( de rijke goeddoener)
Deze verhuurder geeft niets om rendement en heeft er geen problemen mee dat zijn huurinkomen ruim 3 jaar wegvalt om de ramen te betalen. Het kapitaal is meestal gekregen van familie, dat maakt het gemakkelijker om weg te geven. Deze verhuurder toont maar al te graag zijn geld en heeft veel bevestiging nodig. Als huurder is het dan ook aangewezen om regelmatig te complimenteren.

2) de rijke snoodaard
Deze verhuurder is zich bewust van het feit dat de huurder geen nieuwe ramen kan afdwingen. Het comfort van zijn huurder is niet belangrijk en hij weet dat de huur niet verhoogd mag worden. In zijn ogen kunnen die ramen levenslang mee, desnoods met een paar herstellingen. Dat weegt niet op het rendement.
Als de huurder niet tevreden is, moet die maar verhuizen.
Rendement boven alles, is zijn slagzin! Deze mentaliteit legt uiteraard geen windeieren! Als huurder kan je deze verhuurder best links laten liggen, communicatie tot het minimum beperken.

3) hardwerkende vlaming
Deze verhuurder heeft een leven lang hard gewerkt, gespaard voor een tweede huis of het huis geërfd van zijn ouders.
Het is belangrijk voor hen dat het tweede huis zijn waarde blijft behouden. Ze willen de waarde kunstmatig op peil houden door af en toe een renovatie uit te voeren.
Terwijl het vaak efficiënter is om de woning te verslijten en dan een totaalrenovatie uit te voeren of te vervangen door een nieuwe.
Vaak zijn deze mensen minder goed op de hoogte van de regels. Zij hebben ergens gelezen dat de huur verhoogd mag worden binnen een bepaalde periode en zijn zich van geen kwaad bewust om dat op een andere termijn te vragen. Wat maakt die datum uit?
Je kan als huurder dan twee dingen doen.
De verhuurder wijzen op de regels en hopen dat die de regels niet toepast als de opzegperiode in zicht is of beseffen dat € 50 niet zo veel geld is voor het comfort van nieuwe ramen.

sloeberken

#14 , 02 feb 2016 10:48

Je verhuurt een halfopen bebouwing met oude ramen. De 'goede' verhuurder communiceert met zijn huurders en merkt dat de oude ramen toch niet het comfort bieden dat zijn huurder zoekt. Veel toch en last van condensatie
Dan mocht dit niet verhuurd worden, eerst herstellen dan verhuren. Dan zijn er geen problemen met huurverhogingen.

KJ86

#15 , 02 feb 2016 10:51

Je mag perfect oude ramen verhuren, straks ga je mij nog wijsmaken dat het verboden is om een oud huis te verhuren.

Terug naar “Huren”