#1 , 01 feb 2016 09:15
Ik heb een huurcontract 3-6-9 en woon in dit huurhuis van 1/04/1999.
Mijn huisbaas is drie weken geleden bij mij geweest met de mededeling dat hij nieuwe ramen wil steken in de woning die ik huur. Er zijn nu aluminium ramen met enkel glas en hij wil deze vervangen door dubbel glas. Dit zou gebeuren binnen 4 tot 6 weken (als alles meezit). Op zich vind ik dit wel ok, dit is warmer en minder geluidshinder.
Hij wil echter dat ik vanaf deze maand ( februari dus) € 600 betaal ipv de € 549,81 die ik nu betaal.
Ik heb gevraagd of ik mocht wachten tot de werken gedaan zijn maar hij wil dat ik reeds vanaf februari de opslag betaal, hij beweert dat hij dit bedrag reeds nodig heeft voor de lening voor de ramen.
Hij beloofde ook nog om na de drie jaar, als de lening voor de ramen is afbetaald, het dak te isoleren en de voortuin met klinkers te doen, dit zou dan in die hogere huurprijs begrepen zijn. Ik heb, na wat discussie over de maand dat ik ging meer betalen ( wou wachten tot de ramen geplaatst zijn maar daar was hij niet mee akkoord, mondeling toegezegd.
Ik ben ook bereid om die opslag te betalen daar het een verbetering is voor de woning en de huur in vergelijking met de omliggende panden wel aan de lage kant is.
Dit alles staat echter niet op papier. Daarbij komt ook nog dat ik misschien binnen twee jaar naar een andere woning kan verhuizen, korter bij mijn dochter, waar cv is ( wat ik nu niet heb), ik heb dit natuurlijk niet aan mijn huisbaas gezegd, ik ben dat toch niet verplicht?
Mijn vraag is nu : Moet hij dit niet op papier zetten? Is dit een faire opslag en ben ik verplicht dit reeds vanaf deze maand te betalen of moet dit pas nadat de werken zijn uitgevoerd ? Kan hij dan ook nog een indexatie toepassen op de vervaldag van het huurcontract (in april)?
Alvast bedankt voor uw reactie.