Verhuurder wil huur opslaan

jmi17
Topic Starter

Verhuurder wil huur opslaan

#1 , 17 dec 2015 17:06

Zoals ik elders op dit forum hen gepost zou er een vriend bij me komen wonen in het appartement dat ik huur. Dit zou voorlopig voor enkele maanden of langer zijn tot hij financieel op eigen benen kan staan. Maar het kan ook zijn dat we blijven samenwonen.

Nu heb ik mijn verhuurder hiervan op de hoogte gebracht en moeten we zaterdag langskomen met het huurcontract en ook zodat ze elkaar eens kunnen zien. Maar hij spreekt ook al van een verhoging van de huur omdat er iemand extra woont. Mag dit zomaar? En kan hij het weigeren dat mijn vriend bij me intrekt? Ik dacht dat het antwoord op beide vragen "nee" is...

Mijn contract startte in april 2013 voor een periode van 2 jaar en werd nadien stilzwijgend verlengd. Ik moet wel zeggen dat ik de hoofdhuurder zou blijven en mijn verhuurder nooit de huur liet opslaan adhv de indexering. Hij wou me daar nooit mee "pesten" zei hij.

Dus mag hij de prijs opslaan en zo ja met hoeveel? En wat als mijn vriend ooit vertrekt moet de huur dan verlaagd worden? Ik zou ook denken dat mijn appartement groot genoeg is voor 2. Het is ongeveer 50 vierkante meter.

Bedankt.

Groetjes

Jmi17

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 dec 2015 18:20

ik zou mijn huurcontract voorlopig niet meebrengen als je je verhuurder bezoekt dit weekend. Dat hij kennis wil maken met je vriend is begrijpelijk. al vind ik het er lichtjes over dat je daarom tot bij hem moet gaan. Hij zou ook even aan joullie deur gedag kunnen komen zeggen. Maar dat je je huurcontract moet meebrengen is linke boel. Ten eerste mag je verhuurder de prijs absoluut niet verhogen. Is de graad van comfort van je woning misschien verbeterd? Ik dacht het niet. Dus laat dat huurcontract thuis. bovendien wéét je nog niet eens zeker of je vriend bij jou blijft wonen. Ik zou op het huurcontract voorlopig nog niets wijzigen. Dat je vriend jal zijn domicilie plaatst op jouw adres is al perfect mogelijk. en dat biedt hem voldoende bescherming om daar te mogen wonen.

sloeberken

#3 , 17 dec 2015 18:28

Dus is u huurcontract nu een van 9 jaar, huur kan de verhuurder niet opslagen buiten de indexatie.
Zou als ik u was er niet heengaan, u verhuurder heeft er totaal geen zaken mee.
Hij kan aan u huurcontract niets wijzigen zonder u akkoord. Nooit in handen geven van u verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

artemis

#4 , 17 dec 2015 18:50

Het antwoord is inderdaad 2x neen.
Het zijn zelfs je verhuurder zijn zaken niet strikt genomen. Gezinssituaties veranderen, c'est la vie. Een huurder kan een partner hebben, of een kind krijgen, of een broer of eender wie laten inwonen.
Dat hij de huur niet geïndexeerd heeft? Dat was amper de moeite de laatste 2 jaar (zelfs negatief tussen bepaalde maanden). Is niet zo een bijzondere geste hoor ;-) Wij hebben het bij onze huurders ook niet gedaan. Trouwens, als hij je volgend jaar in april wel zou indexeren dan mag hij 3 jaar index aanpassen omdat hij het de vorige 2 jaar niet heeft gedaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2015 19:22

Maar slecht maximum van drie maanden deze som vragen.
En de vraag moet schriftelijk gebeuren en kan niet automatisch.
eens lezen
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2015 19:56

Hoop en al zou hij de kosten mogen verhogen als deze forfaitair zijn, en dan nog alleen voor water. 2 verbuiken nu eenmaal meer dan 1 persoon, terwijl het stroomverbruik en de verwarming nagenoeg gelijk blijven.

jmi17
Topic Starter

#7 , 17 dec 2015 20:08

We gaan gewoon naar daar omdat het voor ons beter uitkomt. We gaan hem zeggen dat een stijging van huur niet mag en hopen dat hij niet lastig gaat doen. Ik ga mijn vriend sowieso bij me laten intrekken of de verhuurder dit nu wil of niet.

Ons water betalen wijzelf dus daar kan hij toch ook niets laten stijgen?

artemis

#8 , 18 dec 2015 10:44

Maar slecht maximum van drie maanden deze som vragen.

Hij mag maximum 3 maanden teruggaan voor wat hij gerateerd heeft door niet eerder te indexeren.
Maar hij mag wel 3 jaar indexeren ipv 1 jaar, omdat hij het de vorige jaren niet heeft gedaan.

sloeberken

#9 , 18 dec 2015 11:00

Een indexatie gebeurt nooit automatisch. De verhuurder moet de aanpassing schriftelijk aan de huurder melden. Bovendien heeft een indexatie slechts een terugwerkende kracht van drie maanden. In geval van een laattijdige aanvraag kan ze dus alleen toegepast worden op de drie maanden die aan de maand van de schriftelijke melding voorafgaan. Deze maatregel beschermt de huurder tegen de betaling van al te grote achterstallen.

De indexatie van de huurprijs is geen automatisme: de eigenaar moet deze schriftelijk betekenen aan zijn huurder op de verjaardatum van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, dit wil zeggen op de datum waarop de huurder werkelijk ingetrokken is in de gehuurde woning.

Wanneer de eigenaar vergeten is om de indexatie op die datum aan te vragen, dan heeft hij nog drie maanden om dit te doen en wel met terugwerkende kracht voor de sommen die nog niet werden opgeëist. Na deze drie maanden, kan hij maximaal drie maanden aangepaste huur terugvorderen.

Als de huurder de indexatie weigert toe te passen, beschikt de verhuurder over een termijn van één jaar om een rechtsvordering op te starten. De termijn van één jaar begint op de dag van de verzending van de aangetekende brief aan de huurder. Na deze termijn is de zaak verjaard.

Voorbeeld
Een huurovereenkomst wordt gesloten op 15 maart 2007 en treedt in werking op 1 april 2007. Vanaf 1 april 2008 mag de verhuurder (schriftelijk) de indexatie van de huurprijs vorderen. Als hij tot 4 augustus 2008 wacht om dat te doen, zal de indexatie alleen verschuldigd zijn voor mei, juni, juli en de daaropvolgende maanden. Vanaf 4 augustus 2008 is de huurder dan verplicht om de indexatie te betalen. Als de huurder de verhogingen voor de maanden mei, juni en juli 2008 niet vrijwillig betaalt, moet de verhuurder voor 4 augustus 2009 een rechtsvordering indienen.

Bereken zelf u index: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/

artemis

#10 , 18 dec 2015 11:29

Juist.
Maar wat ik bedoel is iets anders.
Dit huurcontract is ingegaan in april 2013 en de verhuurder heeft nooit geïndexeerd.
In april 2016 bv zou hij een indexaanpassing mogen doorvoeren gebaseerd op het verschil tussen de indexcijfers van maart 2013 en maart 2016, zijnde 3 jaar.
Ik heb het niet eens over wat hij intussen gemist heeft door niet eerder te indexeren, of wat hij zou kunnen recupereren door laattijdige indexering. Dat is nog iets anders.

ebonynoire

#11 , 18 dec 2015 11:32

Als je vandaag een brief met de indexatie vanaf vandaag (of vanaf januari) krijgt, mag hij het verschil tussen betaalde huur en de geïndexeerde huur voor de maanden december, november en oktober nog vragen.

sloeberken

#12 , 18 dec 2015 12:18

Als je vandaag een brief met de indexatie vanaf vandaag (of vanaf januari) krijgt, mag hij het verschil tussen betaalde huur en de geïndexeerde huur voor de maanden december, november en oktober nog vragen.
Dit aan het index cijfer van maart 2015 dit zou het volgende geven als je €600 huur betaald.
606,88 EUR = 600,00 EUR * 121,65 / 120,27 dus kan hij 3 maal €6,88 achterstal vragen.

jmi17
Topic Starter

#13 , 18 dec 2015 23:00

Bedankt voor het advies. Hoop dat hij niet te lastig zal doen.

jmi17
Topic Starter

#14 , 19 dec 2015 05:44

Is het eigenlijk wel nodig dat de verhuurder ons ziet? Wat is de gang van zaken meestal als er een 2e bewoner intrekt? Want dan kunnen we evengoed niet gaan en dat annuleren. Maar hij zei dat hij dat moest laten weten aan de verzekering.

JPV
Juridisch actief: Ja

#15 , 19 dec 2015 06:40

Verhuurder moet je idd niet zien. Laat hem weten dat er iets tussengekomen is en dat hij altijd eens mag afkomen na afspraak met jullie (1 x per jaar heeft hij dat recht). Voor de verzekering telt enkel het AANTAL mensen die wonen op een bepaalde plaats. Dat weet hij nu al en hij heeft dsu geen andere informatie nodig.

Het lijkt er héél sterk op dat hij jullie uitnodigt in zijn woning om zo in een (psychologisch) sterkere positie te staan. Er is echter geen enkele goeie reden toe, behalve te weten wie naast jou in zijn woning woont (zuivere nieuwsgierigheid). Maar dat kan evengoed bij jullie thuis.

Terug naar “Huren”