Huurconflict

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Huurconflict

#16 , 16 dec 2015 12:38

Steeds de gebreken melden met een AS, zodat je over een bewijs beschikt, dit is trouwens een verplichting welke in de huurwet staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
memyselfandI2
Berichten: 5

#17 , 18 dec 2015 16:47

Inderdaad niet slim om een woning te huren die niet voldoet. Maar wat ik me afvraag: is het niet zo dat de woning steeds moet voldoen? En dat is de verplichting van de eigenaar...

Ik vraag me trouwens ook niet af of er geen misbruik van vertrouwen kan zijn. Een verhuurder kan héél joviaal overkomen (de verkoperstypes), misschien heeft men bepaalde informatie niet vermeld, heeft men je opgesmukte foto's getoond? Weet er iemand wat de wet zegt over dit soort toestanden? Ik meen me iets te herinneren over een immokantoor dat op die manier expats beduvelde...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 18 dec 2015 18:06

In de verplichte bijlage van het huurcontract staat dit beschreven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

KJ86
Berichten: 2670

#19 , 18 dec 2015 18:35

Als het tot een rechtszaak komt, is dat ook één van de zaken die een gerechtsexpert moet bepalen.
In dit geval zijn veel zaken (gaslek, lekkende douche, geurhinder riolering...) ontstaan tijdens de duur van het contract. Dat zijn problemen die niet te voorspellen zijn en voor veel overlast zorgen bij alle betrokken partijen.
In dit topic was er ook een vastgoedmakelaar betrokken, als de woning onbewoonbaar zou zijn en de verhuurder wordt veroordeeld, kan ze de kosten verhalen op de makelaar.
Makelaars (vastgoedprofessionals) mogen de opdracht voor verhuur niet aannemen als de woning onbewoonbaar of ongeschikt is.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#20 , 19 dec 2015 14:44

Ik zou nooit, never, jamais een woning huren die niet in orde staat wanneer de overeenkomst wordt getekend en waarvan de verhuurder beweert dat hij/zij het in orde zal laten brengen. Ofwel is het loze BS en blijf je zitten met een krot, ofwel betaal je huur om op een werf te zitten en vraagt de verhuurder na de eerste 3 jaar een aanpassing van de prijs omdat de waarde van het goed ingevolge de werken gestegen is.

Makelaars en deontologie....laat me niet lachen.

De beste oplossing is m.i. een reglementaire opzeg geven en schadevergoeding betalen ofwel in overeenstemming met de verhuurder een deal uitwerken en op papier zetten. De inspectie van de woning is een hopeloze zaak in praktijk, daar geef ik KJ86 gelijk.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

memyselfandI2
Berichten: 5

#21 , 20 dec 2015 18:41

Ik heb nog eens proberen zoeken naar die zaak met die expats maar ik vind het niet meer terug. Maar ik meende, en dat vond ik raar, dat indien je kan aantonen dat als de huisbaas/immo je bedot heeft het contract nietig is. Zelfs als je je achteraf pas meldt als gedupeerde, zelfs na het beëindigen van het contract. Kan dat?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 20 dec 2015 20:10

Ik heb nog eens proberen zoeken naar die zaak met die expats maar ik vind het niet meer terug. Maar ik meende, en dat vond ik raar, dat indien je kan aantonen dat als de huisbaas/immo je bedot heeft het contract nietig is. Zelfs als je je achteraf pas meldt als gedupeerde, zelfs na het beëindigen van het contract. Kan dat?
Dat zijn fabeltjes.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

CasperVink
Topic Starter
Berichten: 10

#23 , 19 jan 2016 10:20

Het is alweer even geleden, maar ik zal graag updaten.

Nadat er een aantal brieven van ons uit zijn gegaan, heeft de verhuurder een advocaa ingeschakeld. Gelukkig! Want nu gaat de verhuurder akkoord met een de minnelijke schikking die we hebben voorgesteld. Het enige wat de verhuurder wel wil, is dat we binnen een maand vertrokken zijn. Dit lukt, dus akkoord.

Nu komen we bijna aan de datum dat we daadwerkelijk vertrekken, 31 januari. De voorwaarden uit de schikking:
* wij vertrekken uiterlijk 31 januari
* wij krijgen een schikkingsbedrag
* geen opzegboete
* we doorlopen de woning gezamenlijk op basis van de plaatsbeschrijving bij sleuteloverdracht.

Nog één keer jullie inzicht: als het bedrag minnelijke schikking niet is overgemaakt bij de datum van sleuteloverdracht, moeten we dan wel of geen sleutels overdragen. Wij twijfelen, want dit is immers ons enige pressiemiddel richting verhuurder. En wat als hier een makelaar staat om de sleuteloverdracht te doen, ipv de verhuurder (o.a. voor handteking waarborgsom en meterstanden?

Voor hen die het interesseerd:
Wij hebben ons, onder andere na jullie reacties, afgevraagd hoe en waarom wij hier zijn gaan wonen. Hiervoor hebben we in Nederland gehuurd. De woningmarkt is in NL anders dan in BE. Een huurwoning wordt bijvoorbeeld kaal of gemeubileerd verhuurt. Zoals we hier zijn gaan huren, is het kaal verhuurd. In de NL woningmarkt houdt dit in dat de verhuurder een woning levert die in orde is, echter dat de huurder zelf een bedekkking op de vloer legt, muren schildert/behangt, een koelkast en kooktoetsel meeneemt voor de keuken, et cetera. Een beetje het idee van een sleutel-op-de-deur bij nieuwbouw. Voor ons dus een logisch iets dat veel zaken in de woning verouderd leken, maar de woning zelf in orde zou moeten zijn. Vooral met de beloftes van de verhuurder om één en ander aan te pakken tijdens de huur.
Door rondvragen en ineternet zijn we wijzer geworden en blijkt dat we eigenlijk met een ordinaire huisjesmelker te maken hebben. Gelukkig zijn we geen domme mensen. Helaas zijn we in het juridisch taalgebruik niet geheel thuis. Uiteindelijk kunnen we besluiten, dat als alles loopt zoals afgesproken, dat we een redelijke schikking hebben getroffen. Wanneer er aan één van de afspraken niet wordt voldaan, zullen we echter direct naar het vredegrecht gaan, want vertrouwen is er geenzins meer. Onze inschatting is dat, ondanks we een rechtsgang willen vermijden, we er met vrederechter een betere deal uit kunnen halen. Nu krijgen we een 'oprotpremie' van drie maanden huur, echter van de 19 maanden dat we gehuurd hebben is tijdens 15 maanden overlast/werken/iets aan de hand geweest. Daarbij is, zelfs nu er een schikking is, de communicatie vanuit de verhuurder aantoonbaar gebrekkig.
Begin februari hopen we alles afgesloten te hebben, dan zal ik nogmaals updaten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#24 , 19 jan 2016 10:34

Wat staat er in de schikking bepaald ivm het tijdstip van betaling van de vergoeding?

Verwittig van tevoren dat indien het niet de verhuurder in persoon is die komt tekenen voor de telleroverdracht, de plaatsbeschrijving en de overhandiging van de seutels + vrijmaking van de waarborg, u een kopie wil krijgen van het mandaat waarin de verhuurder verklaart dat de makelaar de bevoegdheid heeft om op te treden in zijn naam en voor zijn rekening en hem te verbinden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KJ86
Berichten: 2670

#25 , 19 jan 2016 11:29

Goed regeling!

Huisjesmelkerij is wel iets anders, zie onderstaand artikel:
« Art. 433decies. - Met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van vijfhonderd euro tot vijfentwintigduizend euro wordt gestraft hij die rechtstreeks of via een tussenpersoon misbruik maakt van de bijzonder kwetsbare positie van een persoon ten gevolge van zijn onwettige of precaire administratieve toestand of zijn precaire sociale toestand door, met de bedoeling een abnormaal profijt te realiseren, een roerend goed, een deel ervan, een onroerend goed, een kamer of een andere in artikel 479 bedoelde ruimte, te verkopen, te verhuren of ter beschikking te stellen in omstandigheden die in strijd zijn met de menselijke waardigheid, zodanig dat de betrokken persoon in feite geen andere echte en aanvaardbare keuze heeft dan zich te laten misbruiken. De boete wordt zo veel keer toegepast als er slachtoffers zijn. »

« Art. 433undecies. - Het in artikel 433decies bedoelde misdrijf wordt gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van duizend euro tot honderdduizend euro in de volgende gevallen :
1° ingeval van de betrokken activiteit een gewoonte wordt gemaakt;
2° in geval het een daad van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging betreft, ongeacht of de schuldige de hoedanigheid van leidend persoon heeft of niet.
De boete wordt zo veel keer toegepast als er slachtoffers zijn. »

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 19 jan 2016 11:37

De wet verplicht de verhuurder ook, het pand te verhuren zoals de Vlaamse wooncode voorschrijft. Deze bijlage is verplicht om bij het huurcontract te voegen.

http://codex.vlaanderen.be/Portals/Code ... 05498.html

https://www.rwo.be/Portals/100/PDF/wone ... -08-08.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

CasperVink
Topic Starter
Berichten: 10

#27 , 19 jan 2016 17:50

In reactie op de schikking hebben we bepaald dat de vergoeding op rekening moet staan voor de sleuteloverdracht. Verder dat bij sleuteloverdracht een rondgang wordt gedaan op basis van de plaatsbeschrijving (die opgesteld is bij aanvang huur) om vervolgens de documenten voor waarborgsom getekend kunnen worden.

Betreft huisjesmelken: ik denk dat we er in de buurt komen! Maar dan gaan we, mijn inziens, zoeken. Wij komen vanuit noord-NL naar Antwerpen, hebben hier geen familie, vrienden, bekenden of(!), op moment dat we hier kwamen, werk > precaire sociale toestand. Er werd ons een roerend goed verhuurd, waar bij aanvang huur diverse zaken gerealiseerd zouden zijn. Bij aankomst blijkt dit niet het geval. Daar sta je met je hele 'hebben en houden'. Er is geen huurkorting aangeboden o.i.d., waardoor de huurprijs te hoog ligt voor het onroerend goed, deze is in ieder geval niet marktconform. Hadden wij op dat moment nog een keuze om ons te laten misbruiken of niet?
Huisjesmelken zoals ik ze bedoelde is meer de term die toegepat wordt voor alle huurders met wangedrag, niet zozeer de juridisch toepasbare term. Mijn inziens komt een deel van de problemen voort uit het verschil in huurwetgeving tussen NL en BE. Wanneer bij ons de druppel (letterlijk) viel die de emmer deed overlopen, hebben we verder gekeken naar wooncode, wetgeving en contracten. Slechts dan kom je er achter dat veel meer niet in orde is, veel zaken die al wel vaak ter sprake zijn gekomen, maar nooit op gehandeld werd door de verhuurder.

Anyway. Wij zijn in ieder geval blij dat we een schikking hebben kunnen treffen en dat alles zo goed als achter de rug is.

KJ86
Berichten: 2670

#28 , 19 jan 2016 18:40

Ik dacht wel zoiets, was gewoon wat informatie in de rand.
Uw probleem zal in de toekomst door huurders met een gelijkaardig probleem opgezocht worden.
Die zouden dan verkeerde conclusies kunnen trekken.

Ik heb een vermoeden dat er nog andere zaken niet in orde zijn, zaken waarvan jij als Nederlander niet op de hoogte bent.
Op basis van de gebreken die je hier hebt opgesomd, zou ik nooit de schikking geven, die jij gekregen hebt.
Spijtig dat uw verblijf in onze stad zo problematisch was, maar daarvoor moet je zeker niet terugkeren naar Nederland. Ik weet zeker dat van de lage landen, Antwerpen de beste stad is om in te wonen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#29 , 19 jan 2016 18:49

. Ik weet zeker dat van de lage landen, Antwerpen de beste stad is om in te wonen.
En de meest bescheiden en objectieve mensen van de lage landen wonen er ongetwijfeld ook allemaal :wink:
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.


Terug naar “Huren”