Verhuurder laat ons niet gerust

Defeleen
Topic Starter
Berichten: 16

Verhuurder laat ons niet gerust

#1 , 08 dec 2015 09:58

Wij huren een deel van huis dat in 2 is gesplitst. Wij hebben eigelijk een aanbouw van het huis. In het andere deel woont de dochter van de huisbaas en daarboven woont de zoon van de huisbaas.
Het huis daarnaast is van de huisbaas (82j).
Deze huisbaas was in het begin supper vriendelijk zn geintereerd in ons.
Ik ben schilder en mijn vriend tuinarchitect en we hadden al opgemerkt dat we het best allemaal wel wat mooier, afgewerkter gingen maken.
Tuin was puur onkruid en binnen waren de muren bevuild en zaten vol scheuren.
Hebben alle muren afgeschuurd, barsten gevuld en alles mooi geschilderd.
Een maand later waren we houten planken gaan halen en gingen we deze met hele kleine nageltjes op een uitstekende mdf muurtje vastmaken.
Alles met de bedoeling dat als we ooit weg gaan deze er netjes terug te kunnen afhalen en bij te werken.
Bij de laatste plank ging het mis.
Werd hard op onze glazen voordeur geklopt en mijn vriend deed open en het was onze huisbaas die binnenstormden en zo in onze living stond.
Meteen begon hij door jet lint te gaan en te roepen en tieren dat we iets mankeren, alles aan het afbreken waren, we geen goede huurders zoude zijn, ons salontafel bestaan uit fruitkisten die de huisbaas dan ook maar gelijk begon af te breken. Dat we zijne stenen vloer omzeep hielpen, muren die ik met een borstel had geschilderd op nix trokken, ik was plots een schilderke van zijn voeten.
Geen discussie mogelijk, planken moesten eraf!
Ik was zo aangedaan van wat er net was gebeurd dat ik begon te huilen.
Hebben meteen alles eraf gehaald.
Een week later kwamen we thuis en hong er een brief aan ons deur dat ons potje lavendel van de arduin moest.
Dit is achter een muurtje aan ons livingraam.
Hoe hij dit kon gezien hebben geen idee maar hebben dan maar, hoe idioot het ook klonk meteen op de geond gezet.
Ook onze plantjes in pot moesten verder van de muur staan daar kans op aftekening.
Nog wat later werd mijn vriend aangesproken op de oprit met het bevel de voortuin om de drie weken af te rijden.
Endat we rustig moeten zijn met de schuifdeur daar deze niet meer worden gemaakt.
Terwijl wij dazr altijd heel rustig mee omgaan, slaagt op niets.
Wij hebbe' braaf de voortuin om de drie weken afgereden.
Na onze vakantie hadden we het gevoel of hij was binnengeweest(konden niets bewijzen maar het gevoel was er wel) en er kon ook geen goededag meer af toen we ze zagen.
Nu paar weken geleden bleef een goede vriend hier een paar dagen slapen door problemen met zijn vriendin.
Blijkbaar heeft meneer de huisbaas hier aan de deur geweest met het smoesje iets te komen nakijken van elektriciteit. En moest ook weten wie onze loge was en waar ik en mijn vriend waren endat hij op een andere keer zou langskomen aangezien onze loge hem niet binnen liet.
Nooit meer gezien en aangezien het om een oud meneerke ging...
Dag nadien stond onze loge buiten en reed de huisbaas let dochter en zoon stapvoets voorbij, draaide aan het einde van de weg en reed nogmaals stapvoets voorbij.
Dan deze zondag zage we ze alledrie tege de draad lope ware onze tuinen elkaar scheiden. Heel traag liepen ze erlangs en waren ze binnen aan het gluren.
Heb 1 muurtje van de kachel in een donkere tint geverfd.
2 minuten nadien werd er meermaals na mekaar aangebeld.
We hebben niet opengedaan omdat we er geen zin meer in hebben. Daarna nog telefoon gehad van de huisbaas maar niet opgenomen.
Deze morgent stind hij buiten te kijken wanneer mijn vriend doorging.
Heb alles op slot gedaan en weet geen raad meer.
Als we een lamp wouden ophangen was dit met de nodige schrik.
We voelen ons hier zo niet meer op ons gemak.
Mag hij nog binnenkomen aangezien hij al eens is binnengestormd zonder toelating welliswaar.
Moet hij ons niet gewoon onze rust geven.
Wij hebben het beste voor met dit huisje en wouden hier nog lang blijven maar nu maakt hij ons ziek bijna.
Mijn vriend kan er allemaal niet mee om en krijgt er hartkloppingen van als we hem weer zien of hij belt aan.
Wij zijn echt ten einde raad...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 dec 2015 10:08

Begin alleszins al eens met de sloten te veranderen.
Dan kan hij niet meer binnen.

Voor de rest negeer je de huisbaas, en laat je niets meer toe dan enkel het wettelijke minimum (1x per jaar mag hij op bezoek komen, mits tijdig aankondigen op een moment dat jou past).

Als deze blijft lastig doen, klacht indienen bij de politie wegens stalking, huisvredebreuk, eventueel inbraak (zelfs met sleutel).

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 08 dec 2015 11:18

Slot veranderen, hem een brief schrijven dat u uw verplichtingen nakomt maar recht hebt op uw privacy en graag het rustig genot zou hebben van het gehuurde goed zoals wettelijk voorzien en dat hij een afspraak dient te maken om 1 keer per jaar zijn bezoekrecht uit te oefenen. Dat u zelf wel zal bepalen hoe vaak het gras afgereden wordt en hij geen wetten te stellen heeft.

Lees wel eens wat er de overeenkomst staat over veranderingen aanbrengen aan het goed, vermoedelijk gaat hij daarvan over de rooie.

Als het blijft duren: klacht neerleggen bij de politie. Waarschijnlijk een regelneef die niets gewoon is en een visioen heeft van een hippiecommune die in zijn eigendom gaat intrekken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 dec 2015 11:36

Lees wel eens wat er de overeenkomst staat over veranderingen aanbrengen aan het goed, vermoedelijk gaat hij daarvan over de rooie.

.
Als huurder heb je het recht het huis naar uw zin in te richten en te decoreren. Je moet er wel voor zorgen dat je het weer , op het einde van het contract, terug in zijn oorspronkelijke staat teruggeeft. Daarom dient een plaatsbeschrijving. Is er een ingaande PB opgemaakt? indien ja, heeft hij geen poot om op te staan, voor zover je geen muren en/of vloeren uitbrekt

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 08 dec 2015 11:39

Akkoord maar...mens van 82 jaar....(en ik heb een collega gehad die een huis verhuurde aan een koppel dat prompt een muur begon in te slaan, gelukkig geen steunmuur), dus ik kan enige ongerustheid begrijpen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 08 dec 2015 11:47

Eens grondig lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Dat bezoek is max 1 maal per jaar maar indien daar niets van in de akte staat ... zou ik daar zelfs niets van zeggen.

Voor de rest .. zie hierboven.
U plaats planten op uw raamblad daar kan hij niet over beslissen evenmin over de interne inrichting noch over de kleur ( extreme kleuren zijn uiteraard te mijden).

Wat voor huurcontract hebt u?
geregistreerd of niet .... lees daarom eens de folder.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 08 dec 2015 12:41

Art. 1719 van het Burgerlijk wetboek
De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht:
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de huur duurt.

Verhuurder heeft recht om zijn verhuurde eigendom te bezoeken, max 2 maal per jaar dit dient hij te melden met een geschrift, of in uitzonderlijke gevallen.
Zoals reeds hierboven is gesteld, sloten veranderen en hem de onaangekondigde bezoeken ontzeggen.
Wel voorzichtig zijn met werken zonder de schriftelijke toelating van de verhuurder.
Verprutst u geld niet onnodige in iemands anders zijn eigendom, laat deze kosten voor de verhuurder.
Dit is steeds het eerste punt dat tevoorschijn komt bij geschillen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ebonynoire
Berichten: 57

#8 , 12 dec 2015 14:11

Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt mag je in principe doen wat je wilt. Zelfs alle muren in het zwart schilderen!!! Je bent niet verplicht om het huis in dezelfde staat te achterlaten als bij intrek. De verhuurder mag blij zijn dat jullie zijn huis niet verwaarlozen, dat is toch straf! Kom maar bij mij.. ik heb een mooi appartement te huur. We zullen zeker overeenkomen :)

Defeleen
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 22 feb 2016 12:05

Deze zaterdag is het dan gebeurd.
De bel gaat en ik kwam net uit bad dus was niet volledig aangekleed en was in de slaapkamer.
Vriend deed open en het was meneerke weer die lampen kwam halen van zogezegd de vorige huurders. Deze doos stond klaar in het kamertje naast de inkomhal.
Vriend wilt deze halen maar de huisbaas komt binnen in de inkomhal en gaat naar mijn vriend die de doos in zijn hande had.
Huisbaas ging het kamertje binnen en vroeg of we de vochtplek hadden bijgeplamuurd.
Geen idee waar hij het over had.
Dan ging hij richting livingdeur waar mijn vriend op zegt dat dit niet de bedoeling is zomaar binnen te komen.
Antwoord was: zo gaan we niet beginnen he...
En hij wilt de deur open doen waarop mijn vriend zegt dat dat echt niet gaat omdat ik niet volledig ben aangekleed waarop hij weer zegt, ENDAN!
Hij passeerde met een duw mijn vriend en kwam de living binnen, ik had snel een jogging aangetrokken en kwam uit de slaapkamer en zag hem staan.
Hij begon weer alles af te breken en liep ondertussen verder naar de keuken en deed de deur van de slaapkamer open.
Ik stond perflex en wist niet goed wat er allemaal gebeurde, wist ook toen niet of mijn vriend hem al dan niet had binnengelaten dus ik zweeg maar vond het alles behalve een aangenaam gevoel er een vreemde in mijn slaapkamer staat. Hij deed de roluik open zodat hij beter kon zien waat de lek was?! Maar er is geen lek zeg ik geïrriteerd.
Ok ik heb alles gezien zei hij doodleuk en liep terug naar de living waar hij nogeens goed rondkeek.
Terug naar de hal heeft hij ook nogeens de deur van de badkamer open gedaan maar niet binnen gegaan.
Dan is hij doorgegaan.
Kunnen wij een klacht indienen zonder bewijs?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 22 feb 2016 13:12

Je vriend had gewoon de voordeur direct moeten sluiten, en zeggen dat de eigenaar moest wachten tot hij terug was met die doos.
Nu heeft hij, juridisch gezien, de eigenaar toegang verleend, en heeft deze, opnieuw: juridisch gezien, niets misdaan.

Je kunt proberen een klacht wegens stalking in te dienen, maar ik begrijp dat in dit geval de eigenaar wel langs moest komen om iets op te halen?
Huisvredebreuk of inbraak is dit niet alvast (al voelt het voor mij ook wel aan als het eerste, politie zal er niets aan kunnen doen).

Defeleen
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 22 feb 2016 13:53

Gho normaal wacht je toch aan de voordeur?
Mijn vriend had zelf de deur achter zich tegen gezet. Toen hij binnenkwam zei mijn vriend dat dit niet de bedoeling was om zomaar binnen te komen. En zomaar onze slaapkamer opendoen en inwandelen.
Ach ja, een wijze les weeral is het geweest.
Jammer genoeg want wij kunnen dit niet vatten dat je zo onbeschoft bent.

Mully Sculder
Berichten: 19

#12 , 22 feb 2016 14:38

Ik kan jullie niet echt met raad helpen, maar ik wens jullie enorm veel sterkte, ik heb ook zulke huisbazen gehad. Het enige dat ik er uit heb geleerd, is om niet meer in afwachtende houding te gaan staan. Ik zou al meteen een aangetekend schrijven versturen met de stelling dat jullie met rust gelaten willen worden, telkens weer opnieuw. Wanneer dingen blijven escaleren, dan heb je dat al reeds als bewijs van de last.

En verder, informeer jullie over de huurwet, dat helpt aanzienlijk, want bij het lezen van jullie verhaal laten jullie steeds weer dingen toe die toegelaten moeten worden, noch wettelijk zijn.

Ik ben geen grote fan van de huurdersbond, maar bij situaties als deze kunnen zij jullie wel goed uitleggen hoe dingen in elkaar zitten.

Kom op voor jullie rechten, want dit gaat niet zomaar ophouden. Sterkte!

Mully Sculder
Berichten: 19

#13 , 22 feb 2016 14:39

dat moest zijn "NIET toegelaten worden" ipv "toegelaten worden".

Defeleen
Topic Starter
Berichten: 16

#14 , 22 feb 2016 17:00

Ja mully wij zijn onderweg naar de huurdersbond :) Wij laten inderdaad veel toe omdat het ocharme over een oud meneertje ging van 82j. Maar op den duur lopen ze idd gewoon over u.

glennverbruggen
Berichten: 21

#15 , 02 mar 2016 12:58

Ik heb anders wel niet de indruk dat het zomaar een meneertje is van 82 jaar. Huurdersbond gaat jullie zelfde advies geven. Op uw strepen staan en eventueel aangetekende brief sturen. Indien hij deze niet zou gaan afhalen, hebben jullie toch al bewijs dat jullie hem er hebben op aangesproken. Gaat hij deze wel afhalen is hij ingelicht en kan je daar met aan de slag.

Hoe ver staan jullie er nu mee? Is de rust teruggekeerd?

Terug naar “Huren”