huurcontract studentenloft korte duur

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

huurcontract studentenloft korte duur

#1 , 23 nov 2015 11:59

Graag zou ik wat meer info bekomen. Mijn zoon huurt sinds september een studentenloft, het is een contract van korte duur.
Nu zijn er al 2 meldingen gedaan van geluidsoverlast, één keer tijdens een voetbalmatch dat het gestamp te hard was en één keer dat er een feestje aan de gang was.
Nu kregen wij vandaag een aangetekend schrijven, dat bij een derde maal het contract per direct verbroken wordt en dat we er rekening mee moeten houden dat een contract van korte duur niet opzegbaar is en dat in geval van onmiddellijke uitzetting; de volledige huurtermijn verschuldigd blijft.
Nu vind ik daar nergens iets van terug en vraag ik mij af of dit effectief zo is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 nov 2015 12:05

ten eerste stelt zich de vraag wie die geluidsoverlast wel vastgesteld heeft; Als de eigenaar of een medehuurder beweert dit gehoord te hebben is dat niet officieel. Enkel de politie kan dit doen en officeel noteren via een PV. Dan heeft de eigenaar een poot om op te staan. Maar dan nog. hoe wil de eigenaar de huurder er dan uitzetten? Met een bezem er uitvegen?Dat mag zomaar niet. Dat is huisvredebreuk. Dan zou de eigenaar wel naar de vrederechter kunnen stappen met die PV's en dan kan de rechter daar over oordelen. Zorg in elk geval dat je een extra slot op de deur zet, zodat niemand zomaar binnen kan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 23 nov 2015 12:11

Verhuurder vermeld het zelf in zijn AS dat het niet opzegbaar is, dat geld ook voor hem. Enkel een vrederechter kan een huurcontract verbreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 23 nov 2015 12:18

Vermeldt het contract dat het een verhuur is van een studentenkot en dat domiciliëring (hoofdverblijfplaats) er niet toegestaan is?

De verhuurder kan uw zoon er alleszins niet zomaar uitzetten, dat moet via de vrederechter. Maar lawaai maken en anderen storen in het rustig genot van hun goed is ook niet netjes. Dat was de eerste zaak die ik -lang geleden- ooit gevoerd heb: lawaai van onderburen die elek donderdag een feest bouwden. Vaststellingen laten doen door politie (wegens burenhinder, niet lawaaioverlast, die laatste procedure is technisch veel lastiger). Dan naar de rechtbank: dwangsom bij verdere inbreuken gevraagd en gekregen. De deurwaarder is 2 keer vaststellingen komen doen in de maand na het vonnis, daarna was ik 30 000 BEF rijker en hebben de onderburen hun feesten gestopt, het was financieel te zwaar. Zorg dat uw zoon niet een proefprojekt wordt van een student rechten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#5 , 23 nov 2015 12:29

Het aangetekend schrijven vermeld 'ik wil u er wel attent op maken dat een derde overtreding van deze leefregel een onmiddellijke uitzetting uit de loft zal betekenen.
pv's zijn er niet opgesteld, is enkel klacht van de buren.
sloten bijzetten is geen optie, daar alles via een badge gaat.

xenophon, uiteraard is het niet netjes om te lawaaierig te zijn, je moet zowiezo respect hebben voor je buren.
Het contact vermeld verhuur van een residentiële studentenloft.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 23 nov 2015 13:03

stuur een vriendelijke mail dat u de eigenaar verwijst naar de wetgeving voor contracten voor (student)verblijven met een beperkte duur en dat elk reglement dat hiertegen indruist uiteraard niet toepasbaar is.
PS: let wel op dat de eigenaar geen domme dingen doet zoals eigengerechtigd de spullen van de huurder te verwijderen of binnen te dringen in de woning. Daarom stelde ik voor minstens een bijslot te plaatsen.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 23 nov 2015 13:42

Ik weet niet wat ik mij bij een 'residentiële studentenloft' moet voorstellen.
Als het een studentencontract is dan is het gemeen huurrecht en geen huurrecht hoofdbewoning.
Wat staat er in het contract over voortijdige beëindiging?

Een greep uit het studentencontract van Kotweb Antwerpen:
Art. 12 Voortijdige beëindiging
a. De partijen kunnen deze overeenkomst beëindigen door het geven van een opzegging van één maand:
de verhuurder:
om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van het huis tot studieverblijf in het gedrang komt
……
De opzegging moet in alle gevallen per aangetekend schrijven worden verstuurd met opgave van de reden en bijvoegen van de bewijsstukken. De opzegging gaat in op de eerste dag van de huurmaand volgend op de maand van verzending van de brief. Een kopie van dit schrijven wordt aan de huisvestingsdienst van de onderwijsinstelling overgemaakt.
Naast het contract kan er ook nog een huishoudelijk reglement zijn.

Hoe dan ook is de eerste en beste raad dat uw zoon zich wat rustiger houdt en de mede-kotgenoten (+ eventuele externe buren) respecteert.
Ik woon zelf al jaren naast een studentenhuis en weet jammergenoeg hoe het eraan toe kan gaan 8_)
Vooraleer er klachten aan de kotbaas worden geuit, hebben zich meestal meerdere incidenten voorgedaan. En we zijn nog maar eind november..

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#8 , 23 nov 2015 13:59

Artemis, volledig akkoord dat hij de buren moet respecteren, dat is al uitgebreid aan bod geweest nu. Maar mijn ergste bekommernis is nu wel het financiële. Ik heb geen zin om de huur van 10 maanden maal 890 euro te gaan betalen en dan nog een ander kot moeten zoeken en daar ook gaan betalen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 23 nov 2015 14:14

890 euro als huurgeld voor een kot?
Zeker dat dit een studentenkotcontract is dan?

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#10 , 23 nov 2015 14:17

jawel, op het contract staat, "huur van een residentiële studentenloft"

eylis
Berichten: 8840

#11 , 23 nov 2015 14:29

ik heb een donkerbruin vermoeden dar de eigenaar er een soortement van verdedelde versie van een studentenkamer van wil maken, maar het is eigenlijk gewoon een huurcontract van bepaalde duur. Want de titel slaat gewoon op hoe de ruimte ingericht is. Met die titel wil hij wrschnlk een bepaald elitair publiek aantrekken. Met 890 huur per maand is dat gewoon een residentiele loft...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 23 nov 2015 14:37

Mistspuiterij vanwege de verhuurder die selectief tracht uit te komen onder de bepalingen van de woninghuurwet indien het goed geen hoofdverblijfplaats is. 1. Staat in het contract vermeld welke de hoofdverblijfplaats is van uw zoon (uw adres dus vermoed ik) en/of is hij er gedomicilieerd? Ik veronderstel dat het voor die prijs een goed is waar iemand fulltime zou kunnen wonen?

Anders is het een gemene huur en daar is de contractuele vrijheid ivm opzeg en dergelijke veel ruimer. 2. Wat staat er in het contract over voortijdige verbreking en vergoeding?

Indien gemene huur, en er is contractueel niets anders bepaald, verlies dan volgende bepaling van het BW niet uit het oog:

Art. 1760. In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.

Maar dat moet dus via een vrederechter, geen paniek.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis
Berichten: 3294

#13 , 23 nov 2015 15:37

Inderdaad, zonder dat we weten om welk type contract het precies gaat blijven we maar rond de pot draaien en kunnen we de TS moeilijk helpen.

Nog een fundamenteel verschil tussen beide type contracten:
Studentencontracten (gemene huur) lopen automatisch af zonder dat er een opzeg moet gegeven worden door één van de partijen, waarna er als eventuele verlenging telkens een nieuw contract volgt. Ze kunnen meestal voortijdig beëindigd worden onder bepaalde voorwaarden die opgenomen moeten zijn in het contract.
Domicilie is meestal niet toegestaan.

Huurcontracten hoofdbewoning van bepaalde duur moeten ten minste 3 maanden voor het aflopen ervan opgezegd worden door één van de partijen. Ze kunnen in principe niet voortijdig opgezegd worden.
Domicilie is verplicht.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#14 , 23 nov 2015 15:42

als ik straks thuis ben neem ik het huurcontract erbij, en post ik het

Terug naar “Huren”