woning wat te doen

kampioen
Topic Starter
Berichten: 4

woning wat te doen

#1 , 22 nov 2015 18:20

Hallo,
ik ben eigenaar van een eigen woning waar ik een aantal jaren met mijn ondertussen ex vriendin gewoond heb. Bij het stuklopen van deze relatie is zij in mijn woning blijven wonen en ben ik voor de goede gang van zaken elders gaan wonen. Zij betaalt mij een ( veel te laag 450 euro all in voor driegevel met 3 slaapkamers) bedrag dat ik al die jaren oogluikend heb toegestaan. Een huurcontract noch plaatsbeschrijving is er nooit opgemaakt en de vaste kosten( elektriciteit verwarming water) staan nog steeds op mijn naam. Het bedrag wordt wel maandelijks op mijn rekening overgeschreven. Wat zijn mijn mogelijkheden indien ik een normale huurprijs wil voor mijn woning of deze wil verkopen en hoe moet ik dit aanpakken ?
Reeds vooraf bedankt voor het eventuele advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 nov 2015 20:33

Huurverhoging dien je aan de vrederechter te vragen, of in onderling overleg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 22 nov 2015 22:32

Ik denk niet dat hier van huur kan gesproken worden,.
Geen huurcontract, geen plaatsbeschrijving en ts betaalt nog altijd een deel van de gezinslasten.
Wat is eigenlijk de beschrijving op uw rekening van het bedrag dat maandelijks wordt overgeschreven?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 nov 2015 07:58

zijn er kinderen? Is er alimentatiegeld? Wat staat er op de overschrijvingen als mededeling? Is de woning volledig je eigendom?

kampioen
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 nov 2015 10:53

geen kinderen geen alimentatie woning volledig mijn eigendom. " huur maand november staat er als mededeling....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 nov 2015 11:15

hoe lang betaalt zijn al zo ? Veel kans dat dit als een (mondelinge) huurovereenkomst zal beschouwd worden. U kan, eenzijdig, enkel een hogere huur vragen via de vrederechter.

kampioen
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 23 nov 2015 13:06

een zestal jaar....wat als ik de woning wil verkopen aangezien het een contract is zonder vaste datum ?

duma
Berichten: 2871

#8 , 24 nov 2015 13:11

Zes jaar, er is dus wel degelijk sprake van mondelinge huur.
De nieuwe eigenaar dient het huurcontract dan mee over te nemen. Gezien zij er zal 6 jaar woont, zal er uitgegaan worden van een 9-jarig contract. De nieuwe eigenaar zal dan kunnen opzeggen mits hij de regels volgt.

Gezien mondeling is het dus niet geregistreerd, wat inhoudt dat zij ook op eender welke moment kan opzeggen zonder dat u recht zou hebben op een vergoeding of opzeg van 3 maanden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 24 nov 2015 13:58

Na 3 jaar (hier 6 jaar) mag verhuurder steeds opzeggen zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma
Berichten: 2871

#10 , 24 nov 2015 14:05

True, maar normaal zou er wel een opzegperiode zijn, wat nu niet moet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 24 nov 2015 14:15

True, maar normaal zou er wel een opzegperiode zijn, wat nu niet moet.
Sorry hoor duma, Inderdaad bij registratie 3 maand opzeg, geen registratie zoals hier vandaag opzeggen en morgen vertrekken zonder schadevergoeding kan, u bepaalt zelf de opzegperiode.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#12 , 24 nov 2015 16:09

True, maar normaal zou er wel een opzegperiode zijn, wat nu niet moet.
Sorry hoor duma, Inderdaad bij registratie 3 maand opzeg, geen registratie zoals hier vandaag opzeggen en morgen vertrekken zonder schadevergoeding kan, u bepaalt zelf de opzegperiode.
Dat is toch exact wat Duma zegt?

duma
Berichten: 2871

#13 , 24 nov 2015 16:15

Wat duma zegt is dat de huurster (ex-vriendin) dat kan, maar dat de verhuurder zich aan de regels moet houden. Hij, of de nieuwe eigenaar, kan niét zomaar opzeggen, maar moet rekening houden met de wettelijke opzegtermijnen, die wel kunnen schelen gezien de redenen van opzeg.

(Ik geloof slechts 3 maanden (ipv 6) bij niet geregistreerd contract indien nieuwe eigenaar opzegt voor eigen bewoning)

kampioen
Topic Starter
Berichten: 4

#14 , 24 nov 2015 21:08

Dacht het ook drie maanden . En stap ik dan gewoon naar een immo kantoor en doen zij de rest of best eerst langs een advocaat? Of stuur ik eerst zelf een aangetekend schrijven ?

Terug naar “Huren”