Sleutel overdracht

Speedys
Topic Starter
Berichten: 16

Sleutel overdracht

#1 , 21 nov 2015 10:52

In de maand december verhuis ik. Mijn opzegtermijn loopt tot 31 december 2015.
Nu wil de huidige verhuurder (een vastgoedmakelaar io van eigenaar) dat ik tegen 23 december de sleutel al afgeef aan hem.
Omdat hij op vakantie gaat tot begin januari. Kan hij dit eisen?
Zo ja, moet ik dan een volledige maand huishuur betalen?
Misschien kan ik wel de sleutel afgeven tegen die tijd maar wat en hoe allemaal!

:roll: :twisted: :!:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 21 nov 2015 15:05

Zolang u huurcontract loopt (31 december) bent u huurder, als ze vroeger de sleutels willen en u bent akkoord, eis dan dat de resterende dagen in mindering zullen gebracht worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 22 nov 2015 10:14

Ook overname tellerstanden niet vergeten. De formulieren kan je zelf afdrukken. Je vindt ze op internet.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 22 nov 2015 10:33

Hij kan dit vragen, niet eisen. En, zoals hierboven al aangehaald, als hij dit vraagt, mag u voorwaarden geven om akkoord te gaan.

Speedys
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 23 nov 2015 13:00

Ik heb mijn voorwaarde al gesteld sleutel vroeger afgeven = dan minder huishuur betalen ipv volledige maand
Maar nog geen enkele reactie ontvangen van het vermogensbeheerder!!!!

Ook heeft de vermogensbeheerder een advertentie geplaatst op Immoweb zonder mij eerst te vragen of mijn naam en tel erop mochten voor afspraak voor bezichtiging.
Hij neemt echt een loopje met de plichten en rechten als verhuurder.
Ik heb de indruk dat hij het wel wil te huur stellen maar er zelf niet veel telefoons wil overkrijgen. Ik krijg ze namelijk nu.
Mogelijke nieuwe huurders ben ik verplicht om te laten komen kijken mits eerst een afspraak te hebben gemaakt van dag en uur.
Maar spijtig genoeg komen sommigen niet opdagen zonder enig bericht!
Ik tel echt af dat ik hier weg ben.

Speedys
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 23 nov 2015 13:03

Documenten ivm overname tellerstanden liggen allemaal al klaar in 3-voud (vertrekkende huuder (2 stuks) - nieuwe huuder).
Ik heb voor mezelf 2 exemplaren afgedrukt want als ik dit opstuur heb ik geen enkel origneel meer in mijn bezit. Je weet nooit of er problemen kunnen opduiken.
Wat als er geen nieuwe huuder is?
Wie neemt dan de overname over? De eigenaar of de vermogensbeheerder die het pand verhuurd in naam van de eignaar

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 23 nov 2015 13:20

Ook heeft de vermogensbeheerder een advertentie geplaatst op Immoweb zonder mij eerst te vragen of mijn naam en tel erop mochten voor afspraak voor bezichtiging.
Dat is volledig onwettelijk, stel hun in gebreke met een AS en eis dat ze onmiddellijk u gegevens en adres moeten verwijderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 23 nov 2015 22:42

Ook heeft de vermogensbeheerder een advertentie geplaatst op Immoweb zonder mij eerst te vragen of mijn naam en tel erop mochten voor afspraak voor bezichtiging.
Dat is volledig onwettelijk, stel hun in gebreke met een AS en eis dat ze onmiddellijk u gegevens en adres moeten verwijderen.
Daarnaast iedereen die belt laten weten dat ze niet bij u moeten zijn hiervoor, en zelf geen afspraken meer regelen, en ook niemand meer binnenlaten die niet begeleid is door verhuurder of immo.

En in AS vragen om een bezoekregeling af te spreken, om zo niet de indruk te wekken dat u niet wil voldoen aan uw plicht om dergelijke bezoeken toe te staan. Normale regelingen zijn oftewel 2 momenten van 3 uur in de week, 1 op een weekdag en 1 in het weekend, of anders op elk moment, mits men minstens 24 uur op voorhand u verwittigd. Met minder moet u niet akkoord gaan.

U hebt dus wel degelijk de plicht om dergelijke bezoeken toe te staan, maar dit wil enkel zeggen dat de verhuurder (of immo als afgevaardigde) de woning moet kunnen tonen aan kandidaten. U moet dit niet zelf regelen, en u moet ook geen rondleiding geven, dit is voor de verhuurder (of immo).

Terug naar “Huren”