Huisdieren en verwaarsloosd appartement (volgens verhuurder)

Lyne
Topic Starter
Berichten: 3

Huisdieren en verwaarsloosd appartement (volgens verhuurder)

#1 , 05 nov 2015 15:52

Even wat achtergrond info: ik heb een contract getekend waar in staat verboden huisdieren te houden met uitzondering van 1 duitse herder. Nu mijn moeder had 4 konijntjes (zijn van mijn dochtertje) die moesten weg aangezien ze er niet meer voor wilde zorgen hebben wij ze naar ons gebracht.

Nu is de verhuurder op controle geweest, en eist hij dat we binnen de 14 dagen de konijntjes weg doen (wat niet mogelijk is aangezien ze van mijn dochtertje zijn en het haar enorm veel verdriet zal doen en het appartement kraak net is. het appartement staat wat overhoop aangezien we van plan zijn een nieuwe laminaatvloer in elke slaapkamer te leggen (die blijft liggen na ons vertrek wat alleen maar ten goede komt van de verhuurder) en er staan palleten omdat we een konijnen verblijf hebben gemaakt van 6m2 in een woonruimte van 100m2 met omheining en bodem zodat ze helemaal niets beschadigen aan het appartement. (volgens hem is dit geen woonruimte meer maar een boerderij) ik ben er steenvast van overtuigd dat als de konijnen in een kotje zaten van 1m lang dat hij hier geen problemen over zou maken.

Nu dreigt hij met binnen de 14 dagen terug te komen met politie om foto's te nemen en met rechtbank. Kan hij dit zomaar?
Moet hij mij een op voorhand laten weten wanneer hij terug komt (aangetekend of niet)?

Stel de huisbaas gaat naar het vredegerecht en die zou beslissen dat we ze weg moeten doen (wat we niet van plan zijn te doen). hoeveel tijd we hebben om te vertrekken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 05 nov 2015 16:11

Konijnen houden op een appartement ??

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 05 nov 2015 16:12

Dreigen kan altijd, maar iets uitvoeren is een andere zaak.

Uw verhuurder heeft dus zijn/haar jaarlijkse controle uitgevoerd.
Wat staat er in je contract vermeld omtrent controle-bezoeken?

Sowieso heb je het recht om bezoek te weigeren, jij woont er immers.
Enkel maar politie mét huiszoekingsbevel mag je niet weigeren, en iets zegt mij dat de procureur deze niet zal uitschrijven voor een verhuurder die foto's wilt komen nemen van konijntjes.

Je mag je verhuurder dus weigeren om langs te komen, daar hij nog maar recentelijk op bezoek geweest is ter controle.
Daarom dat ik ook zei om in je contract te kijken, want daarin zal er staan hoe vaak een verhuurder het recht wilt om op bezoek te komen per jaar.
Indien niet vermeld, kun je best zelf een redelijke termijn aanhouden (1x per jaar is redelijk).
Sowieso moet hij z'n bezoeken aangetekend aankondigen, alle andere manier mag je negeren.
Jij moet dan wel terug reageren (aangetekend) dat het niet past, en dat hij enkel maar op de wettelijke en contractueel bepaalde momenten mag langskomen, ook na een aangetekend schrijven.

Mocht het tot een rechtszaak komen, zou het me verbazen dat een vrederechter moeilijk zou doen omtrent konijnen, daar deze in een apart verblijf zitten, en geen hinder berokkenen.

De grote vraag is nu: wil jij wel blijven wonen bij een verhuurder die zo lastig is en dreigt?

Pro-tip: vervang je sloten, in het geval hij nog een sleutel zou hebben.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 05 nov 2015 19:29

Eerlijk!
Vier boerderijdieren houden op een appartement is een beetje gek.
Voor een juiste opvoeding is het aan te raden om uit te leggen aan uw dochter dat bepaalde dieren op een appartement kunnen en andere totaal niet. Een hond kan je zindelijk maken, boerderijdieren niet. Het verontrust mij dan ook dat je uw kind blootstelt aan uitwerpselen door uw leefruimte te delen met boerderijdieren. Ik weet wel, 100 jaar geleden deden uw overgrootouders dat ook maar gelukkig is onze maatschappij toch al een beetje geëvolueerd.
Het is heel simpel!
Je doet de boerderijdieren weg of je verhuist naar een woning met tuin.

Nephthys
Berichten: 16

#5 , 05 nov 2015 20:05

Eerlijk!
Vier boerderijdieren houden op een appartement is een beetje gek.
Voor een juiste opvoeding is het aan te raden om uit te leggen aan uw dochter dat bepaalde dieren op een appartement kunnen en andere totaal niet. Een hond kan je zindelijk maken, boerderijdieren niet. Het verontrust mij dan ook dat je uw kind blootstelt aan uitwerpselen door uw leefruimte te delen met boerderijdieren. Ik weet wel, 100 jaar geleden deden uw overgrootouders dat ook maar gelukkig is onze maatschappij toch al een beetje geëvolueerd.
Het is heel simpel!
Je doet de boerderijdieren weg of je verhuist naar een woning met tuin.
Een konijn is even zindelijk als een kat, en gaat net als een kat op 1 plek om zijn behoefte te doen. Ik ken verschillende mensen met huiskonijnen die hun behoefte in een kattenbak doen, en daar is niets onhygiënisch aan. Maar hopelijk voor de topicstarter zijn de konijnen wel gecastreerd...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 05 nov 2015 20:21

Verhuurder kan niet terug binnenkomen zonder toestemming, ook niet met politie (ik zie een bevel tot huiszoeking nog niet in de sterren staan). Maar mijn opinie: 1 herder werd expliciet toegelaten, daar dan nog 4 konijnen bij (heel de emo-achtergrond doet niets terzake, iedereen kan wel een goede reden vinden om iets te doen of niet te doen), daar zou ik als verhuurder ook niet mee gediend zijn, de limieten van wat toegestaan wordt in het kader van 'privé-sfeer van de huurder' worden hier m.i. aardig opgerokken. Wat gaat u doen indien uw overgrootvader u een gift doet van zijn 7 cobra's en 8 kippen waar u ook aan gehecht bent om sentimentele redenen. Het is een appartement, geen boerderij noch de Ark van Noah.

Ware ik de verhuurder, ik zou u in gebreke stellen en 14 dagen de tijd geven om die konijnen weg te doen en u daarna schriftelijk te laten verklaren dat dat gebeurd is. Als dat wordt geweigerd of gedaan maar ze er dan bij het volgende aangekondigde bezoek nog zouden zijn: naar de vrederechter.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 nov 2015 20:33

Ik denk eerder dat verhuurder is verschoten van die dierenren van 6 m² in uw living, en dan nog gemaakt van oude paletten. Je zou voor minder bleek wegtrekken. Dat is bijna 20 % van uw leefruimte als uw living op 30 m² mag geschat worden. Heb je er ook een hooizolder gemaakt?

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 05 nov 2015 20:55


Een konijn is even zindelijk als een kat, en gaat net als een kat op 1 plek om zijn behoefte te doen. Ik ken verschillende mensen met huiskonijnen die hun behoefte in een kattenbak doen, en daar is niets onhygiënisch aan. Maar hopelijk voor de topicstarter zijn de konijnen wel gecastreerd...
Moet TS dan vier kattenbakken zetten of kunnen konijnen delen? Misschien kan je die bakken moduleerbaar kopen, door te stapelen win je plaats.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 05 nov 2015 21:07

Een konijnenhok van 3m op 2m in een appartement, vind je nu zelf dat dit normaal is. Als de vrederechter dit ziet heb je grote problemen.
Moest ik u verhuurder zijn ik liet het vaststellen door een gerechtsdeurwaarder. Zonder toestemming mag je niets aan het pand doen dan huurherstellingen. Denk dat je uzelf in de problemen aan brengen bent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 05 nov 2015 22:05

Moest ik u verhuurder zijn ik liet het vaststellen door een gerechtsdeurwaarder.
Zoals al aangehaald, het jaarlijkse bezoek heeft plaatsgevonden, en enige vaststellingen dienden dan te gebeuren. Wilde hij hiervoor een deurwaarder gebruiken, was dat het moment, maar TS heeft nu het volste recht om deze nu de toegang te weigeren (net als de politie zonder huiszoekingsbevel, of wie dan ook). Wil de verhuurder nog iets afdwingen, zal dat via het vredegerecht moeten gebeuren.

Terzijde, 4 konijnen die niet te groot zijn kan perfect op een appartement, mits goed onderhoud geven deze veel minder overlast dan de klassieke huisdieren kat en hond (vooral geurhinder en lawaaihinder is een groot pak minder).
Konijnen zomaar bestempelen als boerderijdieren gaat ook te ver, daar deze al reeds jaar en dag aanvaarde huisdieren zijn (net zoals alle ratten geen ongedierte zijn).
6m² voorzien voor een huisdier is op zich ook geen probleem, daar het bijkomend gevolg is dat deze wel nergens anders in de woning komen, in tegenstelling tot de klassieke huisdieren, en bijgevolg ook nergens bijkomend schade of hinder kunnen veroorzaken. Indien het voor TS geen probleem is om deze oppervlakte op te offeren, hoeft dit niet mee te spelen. Klassieke huisdieren hebben vaak ook zulke ruimte enkel en alleen voor hen voorzien (voederruimte, plaatsje in de zetel, krabpaal, kattenbak, ...) zonder dat dit een probleem is, enige verschil is dat dit meer verspreid is, en er geen duidelijke begrenzing is.

Kortom, op zich zie ik hier niets in het verhaal van TS waaruit zomaar kan afgeleid worden dat dit niet kan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 05 nov 2015 23:05

Ben toch eens benieuwd moest de vrederechter een plaatsbezoek bevelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 06 nov 2015 00:03

Procureur kan geen huiszoekingsbevel schrijven is zijn bevoegdheid niet.
Politie kan niet meer binnen wegens geen heterdaad meer maar nog beter is evenmin zo direct hun taak want 4 konijnen maken nog geen boerderij.
Vrederechter zou kunnen maar als zelfs een hangbuikvarken aanvaard wordt ..
Gewone konijnen of dwergkonijnen?
De laatste totaal geen probleem huurder heeft er lange tijd gehad.

Lyne
Topic Starter
Berichten: 3

#13 , 06 nov 2015 02:16

Een konijnenhok van 3m op 2m in een appartement, vind je nu zelf dat dit normaal is. Als de vrederechter dit ziet heb je grote problemen.
Moest ik u verhuurder zijn ik liet het vaststellen door een gerechtsdeurwaarder. Zonder toestemming mag je niets aan het pand doen dan huurherstellingen. Denk dat je uzelf in de problemen aan brengen bent.

Er is helemaal niets aan het pand veranderd! er staat een hok meer niet is volledig losstaand. zit een bodem in en mijn konijnen zijn inderdaad zindelijk. zo moeilijk was dat niet konijnen gaan van nature op 1 en de zelfde plek.
Eerlijk!
Vier boerderijdieren houden op een appartement is een beetje gek.
Voor een juiste opvoeding is het aan te raden om uit te leggen aan uw dochter dat bepaalde dieren op een appartement kunnen en andere totaal niet. Een hond kan je zindelijk maken, boerderijdieren niet. Het verontrust mij dan ook dat je uw kind blootstelt aan uitwerpselen door uw leefruimte te delen met boerderijdieren. Ik weet wel, 100 jaar geleden deden uw overgrootouders dat ook maar gelukkig is onze maatschappij toch al een beetje geëvolueerd.
Het is heel simpel!
Je doet de boerderijdieren weg of je verhuist naar een woning met tuin.
Pardon maar uitwerpselen van een KAT is veel gevaarlijker dan dat van een konijn (dat volledig plantaardig is en droog) dan dat van een kat dus niet ooit gehoord van toxoplasmose???

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 06 nov 2015 10:26

Ik zo afwachten hoe de verhuurder verder gaat reageren, misschien kan TS ons dan verder op de hoogte houden.
De kans is heel groot dat de verhuurder naar de vrederechter stapt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 06 nov 2015 11:21

@ franciscus

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... hter.dhtml

@ TS

Klopt, uitwerpselen en kinderen gaan nooit tezamen. Vier katten houden op een appartement zou ook ingaan tegen het principe van een goede huisvader waaraan je wettelijk gebonden bent.

Terug naar “Huren”