Is een mail rechtsgeldig?

evalien
Topic Starter

Is een mail rechtsgeldig?

#1 , 19 okt 2015 12:10

Deze vraag is niet persoonlijk voor mij maar een situatie van een vriendin.

Als alleenstaande moeder had ze dringend een appartement nodig. Prijs/kwaliteit had ze er een gevonden. Er waren echter nog een paar dingen die niet af waren, geen gordijnen en geen lampen (enkel peertjes uit het plafond). Omdat ze dringend er in wou mocht dit van de verhuurder.
Na een 2 maanden hoorde ze echter niks meer van de verhuurder voor het plaatsen van gordijnen.
Ze heeft dan gebeld en gevraagd of ze er zelf mocht hangen, hij zou dit met zijn vrouw bespreken.
Hij heeft dan uiteindelijk een mail gestuurd dat het goed is, ze mocht dit zelf doen en dat ze op het einde van de huurperiode dan wel zouden kijken hoe ze dit gingen oplossen.

We zijn nu een jaar verder en vorige week belde de verhuurder dat er iemand zou komen voor gordijnen te plaatsen en dat ze haar eigen gordijnen er af mocht halen. Ze heeft dat dan gedaan en toen de verhuurder langs kwam, klaagde hij over het feit dat er gaten in de muur zaten waar haar gordijnen hadden gehangen. Hij wil nu dat ze dit oplost (gaten wegwerken + opnieuw schilderen) of dat hij het oplost en dat zij instaat voor de kosten.

Hij is echter akkoord gegaan met het plaatsen van de gordijnen door mijn vriendin. Hij beweert nu dat een mail niet geldig is en als ze dit wou doen dat ze dit via officieel schrijven had moeten doen. Klopt dit wel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 19 okt 2015 12:16

Normaal gezien kan dit perfect per mail, tenzij het huurcontract zegt dat dit per AS moet.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 okt 2015 12:25

Wat staat er in het huurcontract over werken uitgevoerd door de huurder en de manier waarop toestemming moet worden verkregen + wie eigenaar wordt van de verrichte werken? Flauw argument m.b.t. die mail, ik zou nog eens willen zien dat hij bij de vrederechter staalhard zou ontkennen die te hebben gestuurd. Behalve indien hij het echt zover zou drijven zal die mail wel aanvaard worden als toestemming als het ooit zover komt.

Als hij daarna andere gordijnen wil komen plaatsen en de huurder daarmee akkoord is, ok, maar het is niet abnormaal dat er een paar gaatjes geboord waren (een paar, niet een rij van 12 boorgaten zoals ik ooit ergens gezien heb).

Nog 1 zaak: 'we zullen dat aan het einde van het contract wel regelen' is meestal de voorbode van 'ik ga dat aan het einde van de rit gratis trachten te verwerven of aftrekken van uw waarborg' dus best onmiddellijk afspreken en op papier zetten, da's nog altijd beter dan een mail.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken

#4 , 19 okt 2015 13:04

De huurwet zegt dat je het gehuurde goed moet terug geven, in de staat dat je het ontvangen hebt.
Tijdens de huurperiode kan verhuurder dit niet eisen. Is er een plaatsbeschrijving.
Zijn mail is zeker rechtsgeldig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

evalien
Topic Starter

#5 , 19 okt 2015 14:26

Er is een plaatsbeschrijving gemaakt ja.
Gaten zijn niet overbodig veel, enkel waar het nodig was voor de gordijnen te hangen.
Huurcontract zegt niets over aangetekend schrijven, enkel bij de opzeg van het appartement moet dit via aangetekend schrijven gebeuren.

duma

#6 , 19 okt 2015 14:35

Wat sloeberken zegt: de verhuurder kan op deze moment niets eisen. Enkel bij het einde van het huurcontract zal de staat worden afgepoetst aan de plaatsbeschrijving en zal dit als schade kunnen verhaald worden.

Het is niet omdat de verhuurder toestemming heeft gegeven om gordijnen te hangen dat hij niet kan eisen dat de gaatjes worden dichtgemaakt op het einde. Vermoedelijk zijn er ook elders in het appartement nog wel gaten geboord die dichtgestopt moeten worden? Dan kan dat op het einde van de huur in 1 moeite mee door.

Maar sowieso: NU heeft hij niets te eisen.

evalien
Topic Starter

#7 , 20 okt 2015 21:06

Ja, ze wist wel dat als ze de gordijnen zou meenemen op het einde van de huurperiode dat ze het moest dicht maken, dat is ook niet het probleem. Hij eist nu dat ze dit dicht maakt maar gaat daarna zelf gaten boren.
Op het einde van haar huurperiode gaat ze de gaten waarschijnlijk niet meer kunnen dicht maken want dan hangen de nieuwe gordijnen er al.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2015 22:45

Is dat een gemeubeld appartement?
Wat heeft een verhuurder te maken met de gordijnen van een huurder... die hangt toch zelf zijn gordijnen.
Gordijnkasten dat kan iets anders zijn.
Voor de rest heeft de verhuurder niet veel te vertellen - het volstrekte genot van de verhuurde woning is voor de huurder.

Van de mail ook de header bijhouden.(bron berichten) en zo afdrukken eventueel ook de lees bevestiging.

Terug naar “Huren”