Rechten huurder bij verkoop

ria
Topic Starter
Berichten: 34

Rechten huurder bij verkoop

#1 , 26 aug 2015 21:37

Op 1/11/2009 huurden we een huis met een contract 3-6-9. Dinsdag 18/8 belde de verhuurster ons op dat ze het huis verkoopt en ze op zaterdag 22/8 met 4 makelaars langskwam, telkens met een halfuur verschil en dan zou beslissen welke makelaar ze neemt. We moesten dus zaterdagnamiddag verplicht thuisblijven.
Ze belt daarnet om te zeggen dat ze zaterdagnamiddag langskomt met de makelaar om foto's van de binnenkant te nemen voor op zijn site te plaatsen.
Ik ben echter niet van plan om heel mijn inboedel op inet te laten tentoonstellen, vandaar mijn vraag: kan ik dat weigeren?
We hadden voor zaterdag een daguitstap gepland (eind van de vakantie) en zeiden haar dat we niet thuis zijn. Daarop replikeerde ze dat ze het recht heeft om 3 keer per week 2 uur in haar huis te komen, op de uren die haar passen. Kan dat zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 26 aug 2015 22:27

Twee keer per week 2 uur, op uren die gezamelijk overeen gekomen worden (is niet hetzelfde als 'die haar passen').

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 26 aug 2015 22:47

Als u een daguitstap geplant hebben, meld u haar dat het niet kan doorgaan. Dat u bereid bent om goede afspraken te maken.
Stel haar 2 dagen voor van elk 3u, welke u passen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

ria
Topic Starter
Berichten: 34

#4 , 27 aug 2015 08:11

Wat ik nog vergat i.v.m. die foto's; we hebben foto's genomen van alle plaatsen voor we hier introkken. Volstaat dat niet voor online te zetten?

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 27 aug 2015 09:14

Je moet ook eens uw contract nalezen.
Als u overeengekomen bent dat bij verkoop of verhuur, 3 keer per week twee uur mag bezichtigd worden, heeft dit voorrang op de algemene regel van redelijkheid.
Soms is er ook een clausule opgenomen die de verhuurder het recht geeft om foto's te trekken van het pand voor publicitaire doeleinden.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2015 09:24

Je moet ook eens uw contract nalezen.
Als u overeengekomen bent dat bij verkoop of verhuur, 3 keer per week twee uur mag bezichtigd worden, heeft dit voorrang op de algemene regel van redelijkheid.
Soms is er ook een clausule opgenomen die de verhuurder het recht geeft om foto's te trekken van het pand voor publicitaire doeleinden.
Een eigenaar heeft ook zonder deze clausule dit recht. De huurder daarentegen mag wel zelf beslissen of er bepaalde dingen niet op de foto's mogen staan en deze dan ook tijdig weg te nemen.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 27 aug 2015 09:43

Dat klopt, goederen fotograferen is geen inbreuk op de privacy (tenzij dat de goederen eenvoudig gelinkt kunnen worden aan een persoon) , de contractuele clausule kan als extra motivatie dienen om de verhuurder haar recht te gunnen. Ik heb het al gehad bij verhuur dat de huurder weigert om foto's te trekken van het interieur, uiteraard werd daar geen procedure voor ingeleid.
De huurder mag inderdaad zaken wegnemen en doet dat best ook voor unieke elementen te beschermen, het zou zonde zijn als iemand de rembrandt komt stelen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 27 aug 2015 10:16

Er zijn toch wel wat wetten ivm privacy enzo, en het is niet omdat je "maar" huurt dat dan die privacywetten niet meer gelden.
Ik zou hun een papier laten tekenen, dat je eerst u toestemming wil geven; welke foto's ze online mogen zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma
Berichten: 2871

#9 , 27 aug 2015 12:17

Ik ben echter nie
t van plan om heel mijn inboedel op inet te laten tentoonstellen, vandaar mijn vraag: kan ik dat weigeren?
Ja en neen: U kan niet verhinderen dat er (nieuwe) foto's worden genomen, maar u mag wel vragen dat bepaalde zaken niet gefotografeerd worden. Die kan u dan wegnemen. Zoals KJ86 hier al aanhaalt: Dure spullen kan u inderdaad best verwijderen, maar een zetel of kast; daar zal u niet onderuit kunnen. Foto's van enkele jaren terug zijn verouderd. De makelaar wil foto's van het huis in zijn huidige staat.
We hadden voor zaterdag een daguitstap gepland (eind van de vakantie) en zeiden haar dat we niet thuis zijn. Daarop replikeerde ze dat ze het recht heeft om 3 keer per week 2 uur in haar huis te komen, op de uren die haar passen. Kan dat zomaar?
Neen, dat kan niet,, maar u kan ook niet steeds weigeren. Laar haar daarom tijdig weten dat u gerust wil meewerken, maar dat zaterdag niet past, omdat u reeds plannen had. Zij kan u geenszins verplichten om thuis te blijven, noch mag zij zonder uw toestemming de woning betreden.
Stel zelf wél andere data voor.

Kijk inderdaad je huurcontract na of daar al regels gespecifieerd staan voor bezoek bij verkoop of nieuwe verhuring.
Indien niet, moet u dit nog afspreken met de verhuurder.
Dat kan ofwel elke keer opnieuw afspreken voor een bezichtiging, ofwel vaststaande tijdstippen.
In dat laatste geval is het gebruikelijk om een weekdag te kiezen (bv woensdag van 18 tot 21h) en een weekenddag (bv zaterdag van 9 tot 12), zodat er voor elke gegadigde normaliter wel een gepast moment tussenzit.
U kan dan nog steeds kiezen om voor de verhuurder een uitzondering te maken.
Indien u deze afspraak maakt, dient u dan ook thuis te zijn of te zorgen dat er iemand anders de makelaar + kandidaat-koper kan binnenlaten.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 27 aug 2015 12:28

Zoals hierboven aangegeven, verhuurder heeft dus wel degelijk het recht om foto's te komen nemen voor het te koop stellen, zolang u de kans krijgt om de zaken die u niet op deze foto's wil tijdelijk kan verwijderen, en zolang dit moment in samenspraak wordt vastgelegd. Uiteraard wordt er van u enige redelijkheid verwacht, maar omgekeerd kan de verhuurder ook niet eenzijdig dit moment vastleggen.

Voor zover dit nog niet gebeurt is, laat weten dat zaterdag niet past voor u, dat u ook verwacht dat in de toekomst dergelijke zaken (bv bezoekmomenten van kandidaat-kopers) met u besproken worden ipv opgelegd, en doe zelf ook enkele voorstellen van data die voor u kunnen.
En om te voorkomen dat de verhuurder het recht in eigen handen neemt, verander de sloten van uw deuren (dit recht heeft u), zodat deze niet binnen kan. U kan dit ook niet doen, en indien nodig achteraf klacht neerleggen wegens huisvredebreuk met valse sleutel indien nodig, maar voorkomen is beter genezen.

Meeboo
Berichten: 1488

#11 , 27 aug 2015 13:11

Zolang er geen AS met opzegging is gegeven heeft verhuurder helemaal geen recht om 2 keer per week een aantal uren langs te komen.

Dit is enkel tijdens de opzeg en die is volgens TS nog niet aangetekend gegeven (telefonisch), Dus geen opzeg.

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 27 aug 2015 14:22

Zolang er geen AS met opzegging is gegeven heeft verhuurder helemaal geen recht om 2 keer per week een aantal uren langs te komen.

Dit is enkel tijdens de opzeg en die is volgens TS nog niet aangetekend gegeven (telefonisch), Dus geen opzeg.


Er is geen opzeg, en er zal er ook geen komen.

Het gaat om een geplande tekoopstelling.

duma
Berichten: 2871

#13 , 27 aug 2015 15:16

Inderdaad, bij het opnieuw op de huurmarkt plaatsen, zou er inderdaad eerst een opzeg moeten zijn, maar een verkoper neemt het huidige huurcontract gewoon mee over en hier gelden dus andere regels.$

En zo ver is het hier trouwens nog niet: het gaat nog maar om een afspraak om foto's te laten nemen door het immokantoor. Er wordt voor de rest alleen maar goede raad voor wat nog moeten komen gegeven: duidelijk afspraken maken omtrent de bezoekmomenten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 27 aug 2015 21:41

Vraag me af in welke wettekst staat, dat er mogen foto's online geplaatst worden van u interieur.
Als je als huurder verbied dat er geen foto's van u interieur online mogen geplaatst worden, moet verhuurder er zich aan houden.
Dit zie je ook op immoweb, altijd heel neutraal. Enkel een voordeel voor de verkoper, bemeubeld pand verkoopt beter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma
Berichten: 2871

#15 , 28 aug 2015 11:15

Er staat nergens dat het mag, maar ook niet dat het niet mag.
Feit is dat de verhuurder het recht heeft om zijn pand te koop te stellen en daar horen nu eenmaal foto's bij.
huurder is vrij om weg te halen wat hij wil; kan misschien zelfs overeenkomen dat hij foto's maakt; maar als de verhuurder er op staat om zelf die foto's te maken/laten maken door een immo is dat zijn goed recht.
Als je dit weigert, zal hij bij de vrederechter sowieso zijn gelijk halen, kosten ook nog voor de huurder.

Wees toch gewoon redelijk en als er zaken zijn die er echt niet op mogen staan, haal die dan weg.

Terug naar “Huren”