Rechten huurder bij verkoop

KJ86
Berichten: 2663

Re: Rechten huurder bij verkoop

#31 , 18 sep 2015 18:45

No worries, elektronica heeft weinig tweedehands-waarde, de moeite niet om een deur in te beuken.
Liever goud, zilver, diamanten en cash geld.
Niet moeilijk om daar bewijs van te vinden, gewoon een beetje surfen op facebook.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ria
Topic Starter
Berichten: 34

#32 , 13 nov 2015 12:13

Het huis staat nu dus zo'n goeie 2 maand te koop. Vandaag belt ze om te zeggen dat ze ons huurcontract opzegt, omdat haar huis niet verkocht raakt, omdat wij tegenwerken. Dat "tegenwerken" is: donderdag bellen ze van het immokantoor dat ze zaterdagavond tussen 18u30 en 19u met een potentiële koper langskomen. Ik heb dat geweigerd, omdat de afspraak was: de dinsdag tussen 14u en 16u, de donderdag tussen 10 u en 12 u en de zaterdag tussen 13u en 15 u. De immo weigert zich aan die uren te houden en kwamen zelfs 2 weken geleden op het middaguur (12u30).
Wat staat er nu te gebeuren? Kan ze ons zomaar van de ene op de andere dag buitenzetten (op 1/11 ging het 7de jaar in van ons contract 3 - 6 - 9)?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#33 , 13 nov 2015 12:48

Nee dit kan enkel via de vrederechter. Indien je een AS ontvangt met opzeg, stuur je een terug met de melding dat haar opzeg nietig is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

ria
Topic Starter
Berichten: 34

#34 , 13 nov 2015 12:59

Bedankt voor de info Sloeberken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#35 , 13 nov 2015 13:13

Immo moet zich houden aan u voorgestelde uren en dagen van bezoek, zou daar geen uitzonderingen op maken.
Stuur hun desnoods een AS zodat je bewijs hebt, en vermeld dat het u onmogelijk is daar van af te wijken.
Misschien een tip, verander u slot van de voordeur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ria
Topic Starter
Berichten: 34

#36 , 16 nov 2015 11:46

't Wordt blijkbaar een moeilijke bevalling :roll:
De bezoekuren die ik doorgaf: dinsdag van 10 uur tot 12 uur, donderdag van 14 uur tot 16 uur, zaterdag van 13 uur tot 15 uur zijn volgens de eigenares niet comform de wet. "Gelieve 2 avonden tijdens de week als mogelijkheid aan te bieden van 18u tot 21u "
Moet ik die uren toelaten? In ons contract staat: 3 dagen per week 2 opeenvolgende uren in overleg met de huurders.

duma
Berichten: 2871

#37 , 16 nov 2015 11:57

U moet uiteraard wel redelijk blijven: dinsdag en donderdag overdag? Dat zijn uren waarop de meeste mensen moeten werken en dus niet kunnen langskomen. Het enige redelijke moment dat u voorstelt is zaterdag van 13 tot 15.

In het contract staan inderdaad 3 dagen, maar er zal geen rechter zijn die erover zal struikelen dat de verhuurder zich liever beperkt tot 2 dagen ipv 3.

Ik zou, in uw plaats, akkoord gaan met de 2 dagen, maar vasthouden aan uw zaterdag en dan nog 1 avond in de week.

ria
Topic Starter
Berichten: 34

#38 , 16 nov 2015 12:09

Ik heb die uren doorgegeven, omdat de Immo, met de bezoekers die er al waren (3), 1 keer in de voormiddag kwamen, 1 keer in de namiddag en 1 keer op de middag (12u30). Er is 1 keer gevraagd om de zaterdagavond te komen en we hebben gevraagd om dat te verplaatsen. Daarbij komt dat ik een zoon heb die nachtwerk doet, eentje die nog in 't middelbaar zit en mijn man is vrachtwagenbestuurder, dus is die tussen 17 uur en 18 uur thuis. Tussen 18 uur en 21 uur is dus zeer ongeschikt voor ons. Trouwens, het immokantoor ging akkoord met de uren.

Turaki
Berichten: 6870

#39 , 16 nov 2015 13:15

Tussen 18 uur en 21 uur is dus zeer ongeschikt voor ons.
Daar kan ik alleen op zeggen dat dit dan jammer is. Mocht de immo dit tot aan de rechter willen brengen, wees maar zeker dat u deze uren zal opgelegd krijgen. Trouwens, het is niet zo dat u dan elke dinsdag en donderdag bezoek zal krijgen, u moet dan alleen zorgen dat deze kunnen langskomen.
Trouwens, het immokantoor ging akkoord met de uren.
Dan heeft de immo niet meer te zagen. U heeft toch bewijs hiervan?
De bezoekuren die ik doorgaf zijn volgens de eigenares niet comform de wet.
Zuivere blufpoker. Nergens in de wet staat er ook maar iets hierover beschreven, zelfs niet over uw plicht om deze bezoeken te laten doorgaan. Dit volgt laatste volgt wel uit het eigendomsrecht van de verhuurder, die kandidaat-huurders de woning moet laten kunnen zien, om zo een inkomen uit zijn eigendom te kunnen krijgen. En om rekening te houden met het gebruiksrecht van de huidige huurder (u dus), wordt dit beperkt. Hieruit volgt dat de bezoekmomenten in samenspraak moeten vastgelegd worden (voldoende kans om kandidaten te laten langskomen, zonder te veel de huidige bewoners lastig te vallen).
Vraag hen dus maar eens naar de wet die dit bepaald.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 16 nov 2015 14:37

In je huurovereenkomst kan een clausule staan die aangeeft op welke dagen en uren je kandidaat-huurders/kopers kan laten langskomen (bv. elke zaterdag en zondag van 10 tot 12 u en woensdag van 18 tot 20 u). Overdrijf je niet met deze uren, dan is deze bepaling geldig. Je kan er in onderling akkoord natuurlijk wel altijd van afwijken.
Kwam je niets overeen, dan kan je met je verhuurder afspraken maken over de dagen en uren dat kandidaat-huurders/kopers binnen mogen in de woning. Vaak wordt aanvaard dat er sprake is van een bezoekrecht drie dagen per week gedurende een tweetal uren per dag. In principe kan je huurder de dagen en uren kiezen. Die keuze moet wel redelijk zijn en mag niet alle bezoekmogelijkheden uitsluiten.

Enkel de huurder bepaalt welke dagen en uren in alle redelijkheid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#41 , 18 nov 2015 13:41

In een zaak die ik heb gezien heeft de vrederechter (contractuele bepaling van 3 dagen per week à 2 uur) na eindeloze discussie tussen partijen besloten dat respectievelijk maandag tussen 12 en 14 uur, woensdag tussen 17:30 en 19:30 en zaterdag tussen 14:00 en 16:00 redelijk waren. Nu geeft de huurder weliswaar toegang op die tijdstippen doch licht hij met luide stem alle gebreken van het goed toe wanneer er bezoek is.....

Best om eea in der minne te regelen want dat is normaliter écht wel het makkelijkste voor beide partijen maar indien het excessief is dan naar de letter van het contract handelen, vaste tijden afspreken en daar dan uiteraard ook stipt aan vasthouden. Nadeel: ten eerste moet het 'redelijk' zijn dus zondag tussen 05:00 en 07:00 voorstellen zal niet pakken + u dient op die ogenblikken beschikbaar te zijn, de verhuurder is niet verplicht op voorhand aan te kondigen dat er effectief bezoek zal zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”