Immo eist bepaalde datum plaatsbeschrijving

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3796

Immo eist bepaalde datum plaatsbeschrijving

#1 , 04 aug 2015 23:51

Volgende week verhuis ik uit m'n huurwoning naar mijn gekochte woonst.

Dit zal wel niet in 1 dag gebeuren + nog wat opknapwerk in de nieuwe woonst + nog wat opkuiswerk hier.
Ook heb ik niet veel vrije dagen meer.
Daarnaast ligt mijn vrouw in het ziekenhuis waardoor ik nu alles zelf moet doen, en daarnaast ook nog bij haar zou willen zijn dagelijks.

Nu hebben wij een aantal momenten laten weten aan de Immo die deze woonst zal verhuren om de uittredende plaatsbeschrijving te doen (zelfde als waar wij deze woonst bij gehuurd hebben).
Echter heb ik vandaag telefoon gehad dat ze hier niet mee akkoord gaan, omdat deze momenten te laat zouden zijn.
Ze vallen wel nog binnen de periode waarvoor ik huur betaal (deze maand), maar redelijk op het einde.

Nu heeft de verantwoordelijke van de Immo mij zitten uitmaken dat ze deze woonst niet kan verhuren zolang wij hier nog inwonen, en geen bezoek kan toelaten omdat er overal verhuisdozen staan.
Tenzij iemand mij kan tegenspreken, lijkt mij dit normaal tijdens een verhuis...

Zij stellen nu andere data voor die hun beter past, maar mij in feite niet.
Niet zonder dat ik onbetaald verlof zou nemen, of klanten zou afbellen (ik ben ook zelfstandige in bijberoep).

Kan een Immo dit nu wel eisen?
Of kan ik toch mijn voorgestelde momenten afdwingen?
Ik heb ze namelijk 2 volledige dagen (uur is vrij) en 1 dag met 1 vast moment gegeven dat ons perfect past.

Ik ben redelijk tot op een bepaald niveau, maar eenmaal je tegen mij begint te schelden (dat hebben ze vandaag telefonisch gedaan), heb je bij mij geen krediet meer alvast... Daarom alleen al zou ik liever geen loonsverlies lijden door hun.

Dus kortom: wat zijn mijn rechten en plichten hieromtrent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 aug 2015 06:42

kan je die voorstellen van uren langs jouw kant bewijzen?

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3796

#3 , 05 aug 2015 07:53

Telefonisch doorgebeld, dus op zich niet, alhoewel de gesprekken opgenomen worden langs de kant van de immo.

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 aug 2015 09:02

Indien je huurt en huur betaald tot en met einde deze maand, heb je recht op een PB op de laatste dag van deze mand. Hier kan geen enkele IMMO iets aan veranderen. Je dient wel de kandidaat huurders toelating te geven het pand te bezoeken op vooraf bepaalde dagen en uren of in gemeen akkoord. Ze kunnen u geenszins verplichten het appartement vroeger vrij te maken voor deze bezoeken op opmaken PB.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3796

#5 , 05 aug 2015 10:30

Dat is dus ook wat ik dacht.

In m'n bezoek ben ik flexibel tegenwoordig: ze kunnen iedere avond langskomen na m'n werkuren (ook al ben ik contractueel maar verplicht tot 3 momenten per week).

Kan ik hun gewoon een brief (aangetekend?) versturen waarin ik het moment van de PB vast leg? En dat zij dan maar moeten zien dat ze iemand kunnen langs sturen?
Ik vind namelijk dat 3 momenten (2 volledige dagen, uur staat vrij + 1 avond met maar 1 uur dat wij kunnen) ook al flexibel genoeg is naar hun...

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 05 aug 2015 12:52

U stuurt hen uw voorstel met de drie data waarop het past, voor het maken van de uittredende plaatsbeschrijving, schriftelijk en aangetekend door. In het schrijven vermeldt u duidelijk dat andere data vanwege uw beroepsbezigheden en de medische toestand van uw partner, die werd opgenomen in het ziekenhuis, niet mogelijk zal zijn.
In hetzelfde schrijven stelt u hen twee bezoekperiodes van drie uur per week voor gedurende dewelke ze kunnen langskomen met kandidaat-huurders (doorgaans wordt de woensdag van 18.00 tot 21.00 en de zaterdag van 16.00 tot 19.00 genomen. U moet uren nemen waarop een normale kandidaat huurder doorgaans kan langskomen.). Hier kan u niet onderuit, een verhuurder moet immers de mogelijkheid geboden worden het pand te kunnen tonen en verhuren. Bij huurders die dachten hieronder uit te kunnen heb ik zelf in het verleden reeds dwangsommen bij vonnis bekomen.
In hetzelfde schrijven laat u tenslotte duidelijk verstaan dat gelet op het schelden en onbeschofte gedrag aan de telefoon u van hen een schriftelijke bevestiging wenst te ontvangen van wanneer ze langskomen voor het opmaken van de uittredende plaatsbeschrijving binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven. Dat bij gebrek aan antwoord binnen de gestelde periode u ervan uitgaat dat de gestelde bezoekperiodes aanvaard worden en dat deuittredende plaatsbeschrijving zal plaatsvinden op ... (dag van de drie opgeven data die u het beste uitkomt ) om X uur.

Dat u er absoluut geen probleem mee heeft om bij betwisting deze zaak voor het lokale vredegerecht te besluiten.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 aug 2015 15:33

Zorg in dit geval ook al maar over een onafhankelijk deskundige om u bij te staan bij de opnamen van de uitgaande Pb.
Je kan er van op aan dat ze ieder stofje dat er nog ligt zullen uitvergroten tot een tsunamiramp.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3796

#8 , 05 aug 2015 16:04

Zorg in dit geval ook al maar over een onafhankelijk deskundige om u bij te staan bij de opnamen van de uitgaande Pb.
Je kan er van op aan dat ze ieder stofje dat er nog ligt zullen uitvergroten tot een tsunamiramp.
Dat kon ik op voorhand al bedenken.
Nu: een PB is een document opgesteld in samenspraak.
Ik onderteken niets waar ik niet mee akkoord ga.

De puzzelstukken vallen trouwens in elkaar:
Deze middag zijn ze een sticker "verhuurd" komen kleven over de buitenruit, heb ik zonet gehoord (dus ik kan deze alvast langs de buitenzijde niet meer reinigen).
Daarom dat ze er ons zo snel mogelijk uit willen, zodat ze meer tijd hebben om te "renoveren" (eigenaar renoveert graag tussen 2 huurders door, zoals een nieuwe occasie-keuken steken, maar rekent het wel aan de oude huurder aan, wat in mijn geval geen waar zal zijn) en het nieuwe huurcontract direct te laten beginnen op 1 september.
Of zodat ze dit als een geste kunnen laten lijken van hun kant: dat de nieuwe huurder er kosteloos eerder in kan.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 05 aug 2015 16:18

Gedurende de rest van de maand een andere cilinder in de voordeur steken lijkt me dan niet echt een onnodige luxe...

Terug naar “Huren”