Ongewoon energieverbruik

DaanDB
Topic Starter

Ongewoon energieverbruik

#1 , 03 aug 2015 13:54

Geachte,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik woon sinds februari 2015 alleen in een kleine studio (+-50m²) waar alles via elektriciteit verloopt (Dag-nacht en exclusief nacht). Nu blijkt dat mijn verbruik (gemiddeld gezien met 2 koude maanden) over de €110 zit. Ik heb weet van de hoge kost van elektriciteit, doch is mijn verbruik op papier niet representatief met wat ik werkelijk verbruik. Zo blijkt dat ik in de maanden april-mei-juni nog steeds 's nachts ongewoon veel verbruik op het exclusief nacht tarief, ondanks dat de verwarming volledig afstaat en dus enkel de warmwaterboiler verbruikt. Na raadpleging bij een vakman, zegt deze dat het wel eens aan een slecht onderhouden boiler kan liggen, met als voorbeeld een verkalkt verwarmingselement.

Nu stel ik mij de volgende vraag:
Gezien mijn huisbaas tegenover zowel mij als vorige huurders niet al te streng was (lees: geen plaatsbeschrijving en dergelijke), vermoed ik dat de vorige huurders hier geen onderhoud hebben op laten doen. De accumulatoren waren toen ik hier kwam wonen ook reeds volledig kapot en zijn reeds vervangen, waardoor ik vermoed dat de boiler ook zijn leeftijd heeft.

Welke stappen kan ik ondernemen? Er is geen zekerheid dat het hoge verbruik aan de boiler ligt en ik las ergens dat het onderhoud een kost voor de huurder is. Doch zou ik het raar vinden dat ik als nieuwe huurder reeds na bijna een half jaar al een onderhoud moet laten uitvoeren.
Zijn er onderhoudsfiches of dergelijke die ik kan opvragen?
Zijn er andere mogelijkheden om het hoge verbruik aan te kaarten bij de huisbaas?

Graag uw expertise en opinie.

Met beleefde groet.

Extra gegevens:
3-6-9 contract dewelke geregistreerd is en ingegaan op 1 februari.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 aug 2015 14:11

Werk proefondervindelijk;

- schakel alle apparaten in je pand uit en kijk of er nog stroomverbruik is. indien wel schakel je vervolgens stroomkring per stroomkring uit tot je de kring vindt waarop er mogelijk een verlies is.

indien geen verlies:

- noteer het gebruik twee maal per dag gedurende een week (bv. om 0700 en om 21.00). Op die wijze heb je een basislijn van gebruik 's nachts met alles ingeschakeld.

- Vervolgens schakel je de stroomvoorziening naar de Boiler 's nachts uit en noteer je weer het verbruik tweemaal daags op identiek dezelfde tijdstippen.

- Vergelijk dit verbruik met ten eerste het verbruik dat normaal zou zijn voor een boiler van dat type, ten tweede met een hedendaagse boiler van identiek volume.

indien blijkt dat er een discordant energieverbruik is door dit toestel kan je steeds contact opnemen met de verhuurder (schriftelijk per mail), deze dit probleem melden en vragen wanneer de boiler voor de laatste keer werd nagekeken (gekuist). Vraag hem in hetzelfde schrijven of hij er akkoord me is dat je het toestel uit veiligheidsoverwegingen laat nakijken op zijn kosten.

Indien het stroomverschil hierdoor niet verklaard kan worden zal je 's nachts eens stap één moeten herhalen zonder toestellen voorafgaandelijk uit te schakelen om de schrokop te vinden..

KJ86

#3 , 03 aug 2015 22:51

Een boiler kan tot 50% meer verbruiken als het onderhoud niet uitgevoerd wordt. Als het verhoogde verbruik aan een verkalkte weerstand zou liggen, kan je vragen aan de verhuurder om tussen te komen maar je kan hem niet verplichten. Onderhoud is altijd voor de huurder, zelf als de vorige huurder nagelaten zou hebben om het onderhoud consequent uit te voeren.
Bovendien moet volgens de meeste fabrikanten een boiler met natte weerstand jaarlijks opengemaakt worden om te ontkalken.
Dat jaar zal zo voorbij zijn.

Reclame

Sirkii

#4 , 04 aug 2015 06:12

Een slecht onderhouden electrische boiler verbruikt 0,000% meer energie. Da s een kwakkel die maar niet de wereld uitgeraakt. Elke kwh warmte verwarmt voor 100% het water. Waar zou de warmte anders naartoegaan ? Naar de hemel ? Het gevolg van langdurig niet ontkalkte natte verwarmingselementen is dat de weerstand het uiteindelijk begeeft omdat de temperatuur te hoog oploopt. (*)

Wat is je jaarlijks electriciteitsverbruik? Zo n 7/9000 kWh per jaar voor een studio is niet abnormaal als alles electrisch is. Dit is zo n 100€ per maand. Electriciteit is nu eenmaal duur en binnenkort is t terug 21 % BTW ....

Wat is je nachtverbruik als de accumulatiekachels afliggen ? Misschien is er een probleem met de installatie (afgetakte electriciteit ...)

Voorts idd zoals aangegeven proefondervindelijk op zoek gaan naar de grootverbruikers. Een electrische boiler verbruikt al 1 tot 2 kWh per etmaal om de warmteverliezen te compenseren.

Kijk ook de drukbeveiliging van de boiler na: er loopt toch geen water weg via het (defect) overdrukventiel. Als dit ao is zou je ook kunnen verschieten van je volgende waterrekening.

(*) een niet ontijsde diepvriezer daarentegen verbruikt wel meer omdat door de slechtere "koude"afgifte de compressor langer moet draaien. Idemdito voor een gasgeiser omdat de warmteuitwisseling slechter wordt en dus door de schouw naar buiten verdwijnt. Bij een electrische boiler kan de warmte evenwel alleen opgenomen worden door het water.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2015 09:02

Staat die boiler wel op nachttarief? Soms is er een zekering met schakelaar die je kan verzetten, zodat uw boiler ook gedurende de dag oplaad, natuurlijk aan een hoger tarief.

KJ86

#6 , 04 aug 2015 09:45

Even een rechtzetting
Boilers verbruiken meer als de weerstand niet ontkalkt wordt!
Het vermogen van de weerstand blijft altijd hetzelfde maar het warmte-element zal meer uren moeten draaien om de boiler op temperatuur te houden. Boiler is simpele technologie (warmte-element in een geïsoleerd vat), als de thermostaat aangeeft dat de temperatuur te laag is, wordt er stroom gegeven aan de weerstand. Zodra de boiler terug op temperatuur is wordt de weerstand uitgeschakeld door de thermostaat. Als de weerstand zijn warmte moeilijker kan afgeven door kalk, zal die meer uren onder stroom moeten staan, waardoor het verbruik verhoogt.

sloeberken

#7 , 04 aug 2015 10:01

Boilers en geisers verliezen met kalkaanslag rendement omdat de warmteproductie verminderd wordt. Hierdoor verbruikt het toestel meer energie om het water op te warmen. 1 mm kalkaanslag zorgt al voor gemiddeld 10% meer energieverbruik, 5 mm kalkaanslag voor 25% en 12 mm zelfs voor 60% meer energieverbruik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#8 , 05 aug 2015 21:40

Zucht. Wat baten kaars en bril als de uil niet begrijpen wil.

Een electrische boiler is een gesloten vat waarin je kIlowatturen electriciteit verstookt die nergens heen kunnen dan naar het water.

Door de isolerende werking van de kalk wordt het verwarmingselement warmer en warmer om z n vermogen kwijt te geraken tot het kapotbrandt. Bij gasgeisers verhoogt het energieverbruik daarentegen wel omdat de niet opgenomen warmte door de schouw verdwijnt.

Turaki

#9 , 05 aug 2015 22:41

Door de isolerende werking van de kalk wordt het verwarmingselement warmer en warmer om z n vermogen kwijt te geraken tot het kapotbrandt.
Door de isolerende werking van de kalk raakt de energie van het verwarmingselement niet goed in het water, waardoor de thermometer maar blijft aangeven dat het water niet op temperatuur komt, en het verwarmingselement langer moet werken om de gewenste temperatuur te bereiken, en dus meer verbruikt. Dat dit verwarmingselement mee doorbrandt, is een ander gevolg, naast het meer-verbruik, dat er wel degelijk is.

KJ86

#10 , 05 aug 2015 23:23

Het vermogen van de boiler is 1200 watt dwz dat die 1,2 kwh verbruikt. Als er geen kalk rond de weerstand hangt, zal deze 3 à 4 uur nodig hebben om de boiler op temperatuur te brengen. Zodra de boiler op temperatuur is, zal de ingebouwde thermostaat, de weerstand uitschakelen
Op dat moment verbruikt de weerstand niets. Als de temperatuur terug zakt, wordt de weerstand terug opgestart om bij te verwarmen. De kost om de boiler op te warmen bedraagt dan 1,2 kwh maal 4 is 4,8 kwh in geld is dat ongeveer €1,5

Als er kalk rond de weerstand hangt, kan deze zijn warmte moeilijker afgeven. Het vermogen van de weerstand blijft hetzelfde, maar de temperatuur van het verwarmingselement is lager omdat de kalk zoals je zelf zegt als isolator werkt. Het is immers de bedoeling om water op te warmen en niet de kalk. Het is dan ook logisch dat het het verwarmingselement pas optimaal zijn temperatuur kan afgeven als het rechtstreeks in contact staat met het water.
De enige factor die de boiler kan aanpassen om het water toch op temperatuur te krijgen, is de weerstand langer aanzetten. Het verschil in verbruik zit dus in de tijd dat het vaste vermogen nodig heeft om het water op te warmen. In extreme gevallen van kalkafzetting, kan die termijn tot 50% oplopen. De boiler opwarmen zal dus 6 uren duren in plaats van 4 uren. De prijs om een boiler op te warmen komt dan op € 2,2. De weerstand zal uiteraard ook langer moeten opstaan om de boiler op temperatuur te houden.

De stelling van sirkii gaat alleen op als je er van zou uitgaan dat de boiler zijn verwarmingselement, 24 uur en 7 dagen laat aanstaan.
Hetgeen waarschijnlijk al 50 jaar niet meer van toepassing is!

@ TS Je kan ook spelen met de temperatuurinstelling van uw boiler
Je mag de temperatuur laten zakken tot 60°, lager mag niet voor legionella te voorkomen.

bruma

#11 , 13 aug 2016 16:28

gezien onze boiler stuk is al heel veel info gezocht en gevonden op het internet (meer dan driebuddel check bij diverse bronnen om de commerciële blabla en broodjes aap verhalen uit de wereld te helpen):
-) de isolatie van de boiler, bij de ene spreken ze van slecht 1° per uur bij een andere 0,2° en bij nog andere van 2,5KWh/24u tot 1,2KWh/24u, de zuinigste om water warm te houden (niet op te warmen) zit hem bij warmtepompbilers waar men spreekt van 0,5KWh/24u. Bij een 1,6KWH/24u is dit wel 600KWh/jaar waar je niks aan hebt!
-) de opwarming, warmtepompboilers zijn het goedkoopst echter indien dit met binnenlucht gebeurt zal uw verwarmingsketel ferm meer moeten werken om de ruimte op temperatuur te houden, tenzij je het toestel in een niet verwarmde ruimte van minsten 10m2 plaatst.
-) het verbruik heeft geen invloed op de kalklaag, immers zonder klak wordt de warmte meteen afgegeven aan het water en blijft de temp van het verwarmelement laag, met een beetje kalk gaat die overdracht iets moeilijker waardoor de temp van het verwarmelement verhoogt (de warmte kan anders niet weg, er is rondom water met een laagje klak ertussen). Door die verhoogde temp wordt evenveel warmte aan het water afgegeven. Met veel meer kalk verhoogt de temp van het verwarmelement nog meer om terug dezelfde hoeveelheid warmte af te geven tot op het ogenblik dat de temp in het verwarmelement zo hoog wordt dat het begeeft op de zwakste plaats van de verwarmingsdraad (zoals bij een gloeilamp indertijd). Het verbruik wijzigt dus niet!
-) het verschil in temperatuur tussen het warme water en de lokaaltemperatuur bepaalt ook hoeveel de warmteverliezen zijn.
-) goedkopere boilers (à la bouwmarkt) hebben grotere warmteverliezen dan de iets duurdere echter idealiter zou me eigenlijk de boiler moeten isoleren met 10-15cm isolatie na installatie om de verliezen zo klein mogelijk te houden.
-) er zijn nog meer verschillen tussen de bouwmarktboilers en de betere: materiaal kuip, isolatie, natte of droge weerstand (kalk), bescherming kuip, ... waardoor een verhuurder eerder gaat naar (goed)koop en een eigenaar eerder denkt op langere termijn en zich verder informeert

-) wel vreemd dat een overheid formuleert dat men beter een boiler installeert met een laag aansluitvermogen (1200-2000W) en men voor douches een doorstromer (12KW) een negatief advies geeft omdat dit het net teveel zou belasten wetende dat elke boiler zo'n 500KWh per jaar verbruikt enkel om het water warm te houden. In Oostenrijk en Duitsland is dit eerder omgekeerd. En mocht een warmtepompboiler dan zoveel goedkoper zijn in verbruik, wat het is indien correct geïnstalleerd, dan zou je toch verwachten dat daarvoor een premie is, in tegenstelling tot een zonneboiler die toch op zijn minst zo'n 300l is oftewel 2,5KWh/24u aan verliezen (+:_1000KWh/jaar) wat bij voldoende zon minder een probleem is maar bij weinig zon dit toch elektrisch afgedekt moet worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 aug 2016 16:36

Wat is uw juridische vraag in deze? Het is hier een Juridisch Forum en geen technisch Forum

Terug naar “Huren”