Geachte,
Ik zit met het volgende probleem:
Ik woon sinds februari 2015 alleen in een kleine studio (+-50m²) waar alles via elektriciteit verloopt (Dag-nacht en exclusief nacht). Nu blijkt dat mijn verbruik (gemiddeld gezien met 2 koude maanden) over de €110 zit. Ik heb weet van de hoge kost van elektriciteit, doch is mijn verbruik op papier niet representatief met wat ik werkelijk verbruik. Zo blijkt dat ik in de maanden april-mei-juni nog steeds 's nachts ongewoon veel verbruik op het exclusief nacht tarief, ondanks dat de verwarming volledig afstaat en dus enkel de warmwaterboiler verbruikt. Na raadpleging bij een vakman, zegt deze dat het wel eens aan een slecht onderhouden boiler kan liggen, met als voorbeeld een verkalkt verwarmingselement.
Nu stel ik mij de volgende vraag:
Gezien mijn huisbaas tegenover zowel mij als vorige huurders niet al te streng was (lees: geen plaatsbeschrijving en dergelijke), vermoed ik dat de vorige huurders hier geen onderhoud hebben op laten doen. De accumulatoren waren toen ik hier kwam wonen ook reeds volledig kapot en zijn reeds vervangen, waardoor ik vermoed dat de boiler ook zijn leeftijd heeft.
Welke stappen kan ik ondernemen? Er is geen zekerheid dat het hoge verbruik aan de boiler ligt en ik las ergens dat het onderhoud een kost voor de huurder is. Doch zou ik het raar vinden dat ik als nieuwe huurder reeds na bijna een half jaar al een onderhoud moet laten uitvoeren.
Zijn er onderhoudsfiches of dergelijke die ik kan opvragen?
Zijn er andere mogelijkheden om het hoge verbruik aan te kaarten bij de huisbaas?
Graag uw expertise en opinie.
Met beleefde groet.
Extra gegevens:
3-6-9 contract dewelke geregistreerd is en ingegaan op 1 februari.