verbouwen voor de eigenaar

whisper
Topic Starter

verbouwen voor de eigenaar

#1 , 26 jul 2015 11:01

Goede middag,
Wij wonen al 2 jaar in een huurhuis. Dit is een vrij oud huis en nodig aan renovatie toe. De ramen zijn zeer slecht en daardoor betalen we enorm veel aan gas.
We hebben het besproken met de eigenaar, maar die heeft geen geld voor een verbouwing . Wij willen zeker niet verhuizen omdat wij hier graag wonen.Nu hebben we een offerte laten maken en de kosten gaan rond de 25000 euro kosten,
Na overleg zijn we bereid deze kosten voor te schieten. Wij gaan dit zeker bij de notaris vast laten leggen, maar wat zijn onze rechten in deze? Wat als de eigenaar er na een jaar in wil en ons het geld niet terug kan betalen? Kortom waar moeten wij op letten als wij een contract op laten maken? Wat geeft ons de garantie dat we hier dat wij hier kunnen blijven wonen?

Mvg Whisper

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 jul 2015 11:15

Neem dit op in een addendum van het contract, dat dit maandelijks van de huur wordt afgetrokken tot de som volledig is terugbetaald (en u dus in de praktijk geen huur betaald), en dat mocht u vertrekken voor dit bedrag volledig is terugbetaald op deze wijze, de verhuurder u het openstaande saldo onverwijld moet terugbetalen. Laten registreren als bijlage aan het contract (en eventueel, zoals u van plan bent, laten opmaken door notaris).

Komt hij dan in de situatie dat hij niet meer terugbetaald (u bent toch verhuist, hij heeft u eruit gezet, ...), dan moet u, net als alle andere schuldeisers, dit via de rechtbank vorderen, desnoods met inbeslagname en openbare verkoop van zijn goederen (tot de woning aan toe). Weet wel dat de kosten hiervoor ook voor hem zijn, maar dat u deze eerst zal moeten voorschieten.

KJ86

#3 , 26 jul 2015 19:53

Begin daar niet aan, als de eigenaar krediet nodig heeft voor een verbouwing, moet hij die maar gaan halen bij een financiële instelling.
Ramen met hr glas plaatsen heeft één van de langste terugverdientijden, dat moet je dus meer voor het comfort doen dan de gasrekening te doen dalen.
Veel efficiënter is degelijke dakisolatie te plaatsen of de spouwmuur navullen.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 jul 2015 10:41

“Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. Art. 1902. De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven...Art. 1904. Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de aanmaning.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.76.De bedongen hypotheek is alleen dan geldig, indien hetzij de authentieke titel tot vestiging van de schuldvordering, hetzij een latere authentieke akte, een bijzondere opgave bevat van de aard en de ligging van ieder van de tegenwoordige onroerende goederen van de schuldenaar, waarop deze de hypotheek voor de schuldvordering toestaat. Hypotheek kan niet worden gevestigd op toekomstige goederen.”(16 DECEMBER 1851. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL XVIII : Voorrechten en hypotheken. - HYPOTHEEKWET).

‘de kosten gaan rond de 25000 euro kosten’

Gezien dit bedrag laat u echter veiligheidshalve best door een notaris een authentieke titel opstellen en registreren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

whisper
Topic Starter

#5 , 05 aug 2015 18:18

Dank voor de reacties, we zijn ondertussen bij een notaris geweest om iets op papier te zetten. Volgens de notaris kan hij geen contract opmaken en moeten we naar een advocaat? Maar wat ik heb begrepen zijn we net zover als we zelf een contract maken Als hij aan het einde van de rit geen geld heeft is dat helaas. Van een kale kip kun je niet plukken ... En na bv 20 jaar krijgen we toch niets meer terug( volgens de notaris) omdat de ramen dan inmiddels zijn afgeschreven, M a w Als we akkoord gaan met hem het bedrag aan het einde van de rit te laten betalen, krijgen we geen cent meer. Dat zou beteken dat wij hem 25.000 euro lenen en tot het einde gewoon de huur moeten betalen. En dan niets meer kunnen terug krijgen omdat de waarde van de ramen niet meer is wat het was. Het zou alleen kunnen via huur vermindering. Maar ook dan moeten we een contract opstellen (zelf) . Kunnen wij ergens een voorbeeld vinden van een contract die ons toch een klein beetje zekerheid geeft. Mocht dat niet bestaan, wat moet er dan zeker in staan.

chantika

#6 , 05 aug 2015 18:33

Zoek eens op renovatiecontract, een voorbeeld heb ik niet gevonden. Maar wel aan welke voorwaarden het moet voldoen.

sloeberken

#7 , 05 aug 2015 23:24

Geen huur betalen zolang de werken duren, en tot alles betaald is.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... econtract/

Hier een vb renovatie contract: http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwe ... renovatie/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2015 09:24

Een kip die een kippenhok bezit zou ik niet direct bestempelen als een kale kip.

KJ86

#9 , 06 aug 2015 18:59

Veel Vlamingen denken dat ze zo'n kippenhok bezitten maar in realiteit is het kot nog vaak van de bank.

whisper
Topic Starter

#10 , 07 aug 2015 15:17

Iedereen bedankt voor het meedenken. Sloeberken heel hartelijk bedankt voor het renovatie contract. Dat was precies wat ik zocht. SUPER

whisper
Topic Starter

#11 , 15 aug 2015 10:55

Ik zit toch nog met een vraag. De verhuurder wil het geld terug betalen aan het einde van de rit. Dat kan zelfs over 20 jaar zijn. Volgens de notaris, zou aan het einde van de 20 jaar , de verhuurder geen cent meer hoeven te betalen? Want zegt hij, dan zijn de renovatie werken al afgeschreven. Dat vind ik raar, want als je een auto lening neemt bij de bank over een lange periode, zegt de bank aan het einde toch ook niet , die auto is niets meer waard je hoeft niet te betalen? Het zou dus betekenen dat we elke maand een hoge huur betalen, plus het bedrag van 30.000 euro voorschieten, en er dan totaal niets meer van terug zien? Wat is in deze wettelijk? De notaris waar we geweest zijn deed er nogal lacherig over, Hij zag er duidelijk geen brood in. Maar hoe safe is een contract opgesteld door een advocaat? Is dat wel een garantie dat we ons geld terug zien? Dan hebben we de advocaat kosten er graag voor over.

Vandebos

#12 , 15 aug 2015 11:01

Whisper, ik ben verhuurder van een rist panden...

Mijn advies? Doe het niet, je wordt genaaid.

Gebruik die €30k voor de aanschaf van een eigen woning...

Duidelijker kan ik het echt niet maken.

Turaki

#13 , 15 aug 2015 11:09

De verhuurder wil het geld terug betalen aan het einde van de rit. Dat kan zelfs over 20 jaar zijn.
Waarom deze moeilijke constructie? Gewoon afhouden van de huur, tot dit bedrag is terugbetaald. Als ik vertrek van een huur van 800€, ben je er op 2.5 jaar vanaf.

whisper
Topic Starter

#14 , 15 aug 2015 11:20

Vandebos,

We zijn te oud om een huis te kopen, Ook al zouden we dat graag willen. We willen gewoon niet meer verhuizen. Het is door omstandigheden (buitenland) al 25 keer het geval geweest. We willen nu een vaste plek. En ga maar eens een ander huurhuis zoeken met een grote tuin waarin je je dieren mee mag nemen. DIe zijn in Belgie bijna niet te vinden.

whisper
Topic Starter

#15 , 15 aug 2015 11:22

Turaki,

Ik denk dat de huisbaas niet akkoord gaat dat we geen huur meer betalen. Hij doet al moeilijk over een huurvermindering . En wij betalen een huur van 900 euro pm

Terug naar “Huren”