Appartement gehuurd voor 1 jaar, mondeling verlengd, opzeg?

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

Appartement gehuurd voor 1 jaar, mondeling verlengd, opzeg?

#1 , 09 jul 2015 22:39

Goeiedag,

(bron: http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwe ... rcontract/" onclick="window.open(this.href);return false;)

In mijn huurcontract dat 1.5 jaar geleden gestart is, staat dat het gaat om
- periode van 1 jaar
- indien u niet wil verlengen moet het minstens 3 maand op voorhand gezegd worden

Vorig jaar heb ik telefonisch aan de huurder gezegd dat ik er 'nog een jaar bij wil doen' en ik dus geen opzeg ga doen.
Nu krijg ik de vrees dat die mondelinge telefoon mij misschien wel eens een pak geld kan kosten.
Ik dacht dat het contract dan automatisch onder dezelfde voorwaarden (1 jaar) zou doorgezet worden.
Korte duur

Een huurcontract van korte duur heeft betrekking op een periode van drie jaar of minder. Het contract moet één van beide partijen drie maanden voor einddatum beëindigen. Vroeger beëindigen mag niet, tenzij anders vermeld in het contract. Het contract loopt onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde periode verder als niemand het contract stopzet.
Intussen wil ik het appartement wel verlaten (wanneer de 2 jaar voorbij zijn).
Maar nu lees ik daar onder:
Je kan zo'n contract van korte duur slechts één keer verlengen, met dezelfde of verschillende duur (vb. een contract van een jaar verlengen met twee jaar).
Nu, er staat niet op papier (want het was mondeling) dat het verlengd zou zijn met 'dezelfde duur'.
Daarom vroeg ik me af wat dan de 'standard' zou zijn.
Maar in het stuk later in de tekst staat:
Voortijdig einde van het huurcontract
Een huurcontract eindigt dus nooit vanzelf: de wet voorziet dat een opzegging altijd noodzakelijk is om de overeenkomst te doen stoppen. De huurder moet minstens 3 maanden op voorhand opzeggen, de verhuurder minstens 6 maanden van tevoren de huur. Als niemand een opzegging geeft, wordt de periode verlengd met telkens 3 jaar.
Nog verontrustender is wat op de site van belgium staat:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... orte_duur/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dergelijke contracten kunnen slechts eenmaal verlengd worden. De verlenging moet schriftelijk gebeuren en uitgaan van dezelfde voorwaarden als het oude contract (onder meer dezelfde huurprijs).

Huur van korte duur

Einde van de overeenkomst

Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen, tenzij zij anders overeengekomen zijn in het contract. Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.

In de volgende twee situaties wordt de bestaande huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden voortgezet:

Drie maanden voor de vervaldag heeft geen van de partijen het contract opgezegd.
De huurder is na de overeengekomen duur zonder verzet van de verhuurder in de woning blijven wonen.

Het contract wordt dan verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar
. Deze bepaling is verplichtend en is dus altijd van toepassing, ook al voorziet het contract dat dit niet het geval is.
Betekent dit dat de verhuurder mij nu kan vertellen dat ik contractueel aan het huren ben voor 9 jaar en ik dus soieso 3 maanden opzegvergoeding moet betalen (+- 2000 euro) voor een belachelijke email/brief die ik niet gestuurd heb enkel telefonisch gezegd? Ik zou dit graag op voorhand weten want dat is wel veel geld (er is nog geen conflict).

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#2 , 09 jul 2015 23:14

aanvullend:

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... eindiging/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Voorbeeld: Ze beëindigen de overeenkomst niet en de huurder blijft in de woning. Het contract loopt dan door onder dezelfde voorwaarden. De huurprijs blijft behouden, al kan de verhuurder jaarlijks een indexaanpassing doorvoeren en de prijs driejaarlijks herzien. De huurperiode wordt automatisch op negen jaar (van 1 mei 2007 tot 30 april 2016) gebracht, hoewel daar in het oorspronkelijke contract geen sprake van was."
:(

Ook hier:
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... jft-lopen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als men bv. op 1 januari 2005 een huurovereenkomst voor één jaar afsloot, d.w.z. tot 31 december 2004 dan moet er een opzeg gebeuren voor 1 oktober 2004. Is dit niet zo dan ontstaat er een woninghuur voor negen jaar. Dit wil dan zeggen dat op 1 januari 2006 er sprake is van een huur voor negen jaar die op dat ogenblik haar tweede jaar ingaat.
Nochtans staat hier dan weer
http://www.elfri.be/rechtspraak/huur-va ... verlenging" onclick="window.open(this.href);return false;
Huur van korte duur, mogelijkheid tot verlenging.

Een huur van korte duur, lees een huur voor een periode van minder dan 3 jaar kan wel degelijk onder dezelfde voorwaarden verlengd worden en een huurcontract van korte duur blijven, mits de periode van 3 jaar niet wordt overschreden.

Hiertoe is geen nieuw geschrift nodig.


Een contract van korte duur kan dus voorzien in een bepaling waarbij de oorspronkelijke huur verlengd kan worden onder dezelfde voorwaarden, zelfs mondeling, mits de totale duur van 3 jaar niet wordt overschreden.

Een dergelijke clausule is perfect geldig.
Ik snap het echt niet meer :(

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 jul 2015 08:44

Een verlenging hoeft niet schriftelijk te gebeuren. Gewoon het feit dat je de huur blijft betalen (hopelijk via de bank en niet contant) is voldoende als bewijs. N 2 jaar heb je dan automatische een contract van lange duur (3-6 of 9 jaar)
Met een AANGETEKENDE opzeg 3 maanden vooraf kan je er dan zo uit. Indien niet geregistreerde huurovereenkomst zelfs met 1 dag vooropzeg. De verbrekingsvergoeding hangt af van de periode waarin je opzegt, het eerste, tweede of derde jaar. Daarna is het gratis.
Hier eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... editie.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 10 jul 2015 09:33

Voor je iets onderneemt, bekijk eerst of het huurcontract geregistreerd is.
Indien het wel geregistreerd is en je zegt nu op, kan verhuurder u een verbrekingsvergoeding vragen van 2 maand huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#5 , 10 jul 2015 11:24

Ik ben wel 99% zeker dat dit initieel geregistreerd is aangezien dit verplicht is en de huisbaas een keurig man is.
Maar moet hij dit ook opnieuw registreren wanneer ik het 'mondeling' verleng? En staat dat dan geregistreerd met een termijn (1 jaar of 9 jaar)?
Dan kan het navragen misschien wel lonen bedankt voor die tip.

Zoja, het komt er dus op neer dat indien de eigenaar het wenst ik zeker een verbrekingsvergoeding moet betalen, omdat ik de verlenging voor 1 jaar niet schriftelijk maar mondeling met hem heb geregeld?

Ik lees:
...moet hij wel een vergoeding betalen. Die is gelijk aan:

drie maanden huur als hij vertrekt tijdens het eerste jaar
twee maanden huur als hij vertrekt tijdens het tweede jaar
één maand huur als hij vertrekt tijdens het derde jaar
Dus als ik na exact 2 jaar huren er mee stop (december 2013 t.e.m. november 2015), dan is de vergoeding 'slechts' 1 maand, of 2 maand?
Ik vind het wel heel erg dat zelfs dat niet duidelijk af te leiden is uit 'de huurwet'.
In dat geval kan ik beter 1 maand langer huren want dan is die maand 'gratis'.

EDIT staat al op het forum maar ook daar 'weten ze niet wat het is' en spreekt men elkaar tegen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=28704" onclick="window.open(this.href);return false;

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 10 jul 2015 11:45

Voor je iets onderneemt, bekijk eerst of het huurcontract geregistreerd is.
Indien het wel geregistreerd is en je zegt nu op, kan verhuurder u een verbrekingsvergoeding vragen van 2 maand huur.
Het contract loopt af over een half jaar.
Op dit moment is nog geen contract van 9 jaar, doch een contract van 2 jaar.

Schadevergoeding is dus niet vereist als de TS een normale opzeg geeft, volgens de regels.

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#7 , 10 jul 2015 11:53

Voor je iets onderneemt, bekijk eerst of het huurcontract geregistreerd is.
Indien het wel geregistreerd is en je zegt nu op, kan verhuurder u een verbrekingsvergoeding vragen van 2 maand huur.
Het contract loopt af over een half jaar.
Op dit moment is nog geen contract van 9 jaar, doch een contract van 2 jaar.

Schadevergoeding is dus niet vereist als de TS een normale opzeg geeft, volgens de regels.
In de huurwet staat:
indien geen opzegging werd betekend drie
maand voor de vervaldag of indien de huurder
na de overeengekomen duur in het goed is blijven
wonen zonder verzet van de verhuurder
(zelfs met een nieuw contract), dan wordt de
oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet
tegen dezelfde voorwaarden (ook dezelfde
huurprijs) maar wordt deze verondersteld van
bij het begin te zijn gesloten voor een periode
van negen jaar.
Dus is het toch wel 9 jaar nu?
pagina 26 http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 10 jul 2015 11:57

Voor je iets onderneemt, bekijk eerst of het huurcontract geregistreerd is.
Indien het wel geregistreerd is en je zegt nu op, kan verhuurder u een verbrekingsvergoeding vragen van 2 maand huur.
Het contract loopt af over een half jaar.
Op dit moment is nog geen contract van 9 jaar, doch een contract van 2 jaar.

Schadevergoeding is dus niet vereist als de TS een normale opzeg geeft, volgens de regels.
In de huurwet staat:
indien geen opzegging werd betekend drie
maand voor de vervaldag of indien de huurder
na de overeengekomen duur in het goed is blijven
wonen zonder verzet van de verhuurder
(zelfs met een nieuw contract), dan wordt de
oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet
tegen dezelfde voorwaarden (ook dezelfde
huurprijs) maar wordt deze verondersteld van
bij het begin te zijn gesloten voor een periode
van negen jaar.
Dus is het toch wel 9 jaar nu?
Je mag altijd 1x verlengen voordat het 9 jaar wordt.
Je hebt het dan wel niet schriftelijk gedaan, telefonisch is wettelijk gezien voldoende.

Enkel in het geval je huisbaas het gaat betwisten, heb je ergens een probleem, omdat je geen bewijs hebt.
Maar op zich ben je wettelijk in orde als je je opzeg geeft de 4e maand voor je vervaldag (zodat er 3 volledige maanden zijn), en hoef je geen schadevergoeding te betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 10 jul 2015 12:18

Huurcontract korte duur kan huurder niet verlengen zonder toestemming van verhuurder. Ofwel gaat het stilzwijgend verder of word het door één van de partijen opgezegd.
Indien het niet in het huurcontract staat dat het 1 maal stilzwijgend verleng word, is u huurcontract stilzwijgend een 9 jarig contract van bij de aanvang.
Vertrekt u op eind van 2de jaar zijn er vrederechters die het beschouwen als verbreking in 2de jaar, dus daar is onenigheid. Gaan we het zuiver wettelijk bekijken vertrek je de laatste dag van 2de jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 13 jul 2015 10:25

Djorkaef, Kijk om te beginnen eens nauwgezet je eigen huurcontract na, meer bepaald de clausule waar de huurperiode van één jaar wordt vastgelegd.

Is er in die clausule een beding opgenomen dat bij niet opzeg het contract wordt verlengd voor eenzelfde periode?
Kan je die paragraaf hier eventueel kopiëren?

Terug naar “Huren”