Koelkast defect: verhuurder negeert elk contact.

mus_
Topic Starter

Koelkast defect: verhuurder negeert elk contact.

#1 , 07 jul 2015 15:51

Beste forumleden,

ik zit met volgend probleem: onze koelkast koelt niet meer en in deze weersomstandigheden is dit natuurlijk niet ideaal. Met als gevolg warme dranken, bedorven eetwaren en het feit dat we zo veel mogelijk in onze kleine diepvries moeten proppen.

De (inbouw)koelkast is schat ik 20 jaar oud, wij hebben er geen verkeerd manoeuvre mee uitgevoerd, het is mijn inziens te wijten aan slijtage.

Nu heb ik de verhuurder al 3 maal een mail verstuurd zonder antwoord. Ook een meer dan 3 maal gebeld zonder dat ie ook antwoordt. Ik weet heus dat hij mijn mails ontvangt en mijn telefoontjes ziet, hij is gewoon laks, nonchalant en onverschillig. Lichten in trappenhal repareren heeft anderhalf jaar geduurd na constant aandringen & parlofoon herstellen zo'n twee jaar, ook al na constant aandringen. Toen derdenbeslag werd gelegd op zijn huurgelden omdat hij zijn alimentatie niet betaalde & ik hem dit even meldde, hing ie dezelfde dag nog aan m'n telefoon, ... maar soit we wijken af.

De koelkast is dus kapot & ik sta op het punt hem een aangetekende ingebrekestelling te sturen die hij waarschijnlijk, net zoals m'n vorige, zal negeren.

Mijn vraag is als volgt.

1. Zou een kort geding hier aangewezen zijn? Zou dit ontvankelijk & gegrond zijn? Nut?
2. Kan een kort geding ingeleid worden via VOT zoals andere huurgeschillen of moet ik langs de deurwaarder passeren?
3. Indien ik gewoon naar een vrederechter stap, enig idee hoe lang het duurt voor de zaak op de zittingsrol wordt geplaatst? Ik woon in Gent-centrum. Want het wordt nogal dringend.

Ik dank jullie alvast voor het lezen & voor jullie antwoorden :)

groet,

Mus_

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2015 16:14

Zeker een aangetekend ingebrekestelling sturen, met kopie ervan via gewone post. Maak duidelijk melding van de reeds door u gevoerde stappen met juist tijdstip. Geeft hem 10 kalenderdagen om de zaak te herstellen of om de koelkast te vervangen. Wijs hem erop dat je na die datum zelf een andere koelkast zal aankopen en laten plaatsen, en dat je het bedrag dan van de eerstvolgende huur zal afhouden.
Moest de aangetekende brief niet worden afgehaald en bij u terugkomen, OPEN HEM DAN NIET maar bewaar hem gewoon. Het is een belangrijk bewijs t.o.v. de vrederechter. De oude koelkast ook niet wegwerpen, maar bijhouden.

Turaki

#3 , 07 jul 2015 16:21

En na de ingebrekestelling ook goed bijhouden welke producten slecht worden door slechte koeling (nadat de termijn tot herstelling is afgelopen). Ook deze kosten dan afhouden van volgende huur (vermelden in AS, en goed aankoopbewijzen bijhouden).

Reclame

mus_
Topic Starter

#4 , 07 jul 2015 16:28

Ik heb ook al gedacht aan het afhouden van de huur maar het probleem is dat ik mijn huurgeld aan de gerechtsdeurwaarder betaal momenteel omwille van derdenbeslag. Beslag op de huurgelden van alle 4 de inwoners van het appartement omdat huurbaas alimentatie niet betaalt. En ik heb het gevoel dat dit nog even kan duren aangezien ik de enige ben (denk ik) die aan de deurwaarder betaalt.

Of kan ik dat toch afhouden zonder al te veel problemen? Dank.

Turaki

#5 , 07 jul 2015 16:29

Dan eerst AS, waarna u de vrederechter zal moeten inschakelen.

mus_
Topic Starter

#6 , 07 jul 2015 16:32

Enige idee over het termijn over het inleiden van de zaak?

KJ86

#7 , 07 jul 2015 17:08

De verhuurder kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor voedsel dat de huurder laat bederven. Het voedsel verhalen zal dus onmogelijk zijn. Je kan best eerst een elektro-zaak laten komen die herstellingen uitvoert. Merkgebonden werken, is het meest aangeraden. Je kent de oorzaak niet van het defect toestel. Als het een onderhoudsmaatregel is die de hersteller uitvoert, zoals koelvloeistof bijvullen, betaal je de rekening zelf. Als het een defect is door slijtage, betaal je de rekening ook en verhaal je het via het vredegerecht op de verhuurder. Wel duidelijk laten omschrijven op de factuur, wat de herstelling inhoudt. Bovenstaande werkwijze is uiteraard enkel nodig als de verhuurder niet zou reageren op uw melding van het defect.

bosprocureur

#8 , 07 jul 2015 17:59

Anno 2015 koelvloeistof bijvullen in een huishoudkoelkast, is dat een onderhoudsmaatregel, of een nutteloze kost, zeker als het over een stokoude koelkast gaat? Hoeveel kost een nieuwe, zuinige vervanging?

De huurder mag (moet) in sommige gevallen kosten doen in plaats van de verhuurder, akkoord, maar om ze terug te kunnen vorderen moeten het m.i. toch verantwoorde kosten zijn.

KJ86

#9 , 07 jul 2015 21:25

Dat is natuurlijk de eeuwige discussie! Je kan het zo zot niet bedenken of het kan hersteld worden. Ik heb zelf al eens een agressieaanval moeten meemaken omdat ik een rot stuk uit een raam had weggesneden en opgevuld met 2 componenten hars. Huurder had verwacht dat de ramen gingen vervangen worden door exemplaren met HR+ glas. Ik ben van mening dat het gehuurde goed niet mag verslechteren maar ook niet moet verbeteren. Koelkast is simpele technologie. Ik weet zeker als ze hersteld is dat ze nog vele jaren zal meegaan. Herstelling zal ook hier goedkoper zijn dan vervangen! Energiezuinigheid van de koelkast is dan weer iets waar dat een verhuurder geen rekening mee moet houden, de huurder heeft er bewust voor gekozen om een oud toestel te huren dat veel verbruikt.

bosprocureur

#10 , 07 jul 2015 22:09

Tja, als je het zo bekijkt...

sloeberken

#11 , 07 jul 2015 22:55

Ja alles kan je oplossen KJ86, maar een goede en gelukkige huurder brengt ook geld op. Gas op een koelkast laten steken zal ook al wat kosten.
In elk geval de verhuurder zal het moeten oplossen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mbbs1024

#12 , 07 jul 2015 23:01

Is een koelkast eigenlijk wel de verantwoordelijkheid van de verhuurder ?

KJ86

#13 , 08 jul 2015 08:03

Voor de verhuurder zijn alle herstellingen die ontstaan zijn uit overmacht, ouderdom en normale slijtage.
De huurder moet de kleine herstellingen dragen die voortvloeien uit normaal gebruik van een woning ook al zijn die ontstaan door ouderdom of slijtage.

sloeberken

#14 , 08 jul 2015 10:49

Is een koelkast eigenlijk wel de verantwoordelijkheid van de verhuurder ?
Als ze in het huurcontract zit, waar huurder huur voor betaald wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#15 , 08 jul 2015 12:53

Voor de verhuurder zijn alle herstellingen die ontstaan zijn uit overmacht, ouderdom en normale slijtage.
De huurder moet de kleine herstellingen dragen die voortvloeien uit normaal gebruik van een woning ook al zijn die ontstaan door ouderdom of slijtage.
De wetgever lijkt van mening te verschillen:
Art. 1755 BW . Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Terug naar “Huren”