Gevolgen niet geregistreerd huurcontracten

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Gevolgen niet geregistreerd huurcontracten

#1 , 22 jun 2015 08:41

Momenteel huur ik een woonst, contract lange duur.
Ik sta op het punt te verhuizen (zie ander subforum: huis gekocht).

Opzeg op tijd gegeven, allemaal geen probleem.

Nu heb ik echter ontdekt dat het huurcontract NIET geregistreerd is.
Wat zijn de gevolgen hiervan?
Enige dat ik zeker weet, is dat ik weg kan zonder opzeg, maar deze is dus wel gegeven.
Ik heb m'n opzeg gegeven in het derde jaar, wat bijgevolg 1 maand "boete" vraagt, kan ik deze kan kwijtspelen?

Bij een registratie zit er normaal ook een plaatsbeschrijving.
Is de uitgaande plaatsbeschrijving dan wel rechtsgeldig?
Ik ben namelijk zeker dat hierbij zouden sjoemelen om mijn volledige waarborg af te troggelen...

Zijn er ook andere gevolgen waar ik eventueel niet aan zou kunnen gedacht hebben?
Kan ik er ook voor zorgen dat de eigenaar een boete krijgt wegens het niet registreren?

Ja, ik heb het niet zo voor de eigenaar. Heb er iets teveel problemen mee gehad...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 jun 2015 08:57

Bij niet registratie 9 jarige huurcontracten hoef je geen schadevergoeding te betalen, dit veranderd niets aan de plaatsbeschrijving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 23 jun 2015 11:16

Net naar het registratiekantoor gegaan, en ze hebben geen enkel huurcontract gevonden die zou voldoen aan diegene die we hebben.
Enkel maar voorgaande huurcontracten...
Heb dit ook op een officieel attest mee gekregen.

Goed nieuws dus voor mij als huurder, geen opzegvergoeding...

Andere gevolgen zijn er waarschijnlijk niet, in mijn geval?
Ik kan waarschijnlijk ook niet meer vermijden dat er potentiële huurders langskomen, met dat ik toch al een opzeg gegeven heb?

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 23 jun 2015 11:29

Klopt en de verhuurder moet ook geen boetes betalen.
Je moet een beetje minder uit zijn op wraak, dat is echt slecht voor uw karma.
Als jij moeilijk doet over bezichtigingen, doet de eigenaar misschien moeilijk bij de uitredende PB. Als je één of twee partijen hebt die moeilijk doen, heb je een heel lastig einde van de huurovereenkomst. Het is uiteraard in uw belang om een vlotte afhandeling te hebben, vergeldingsacties bevorderen dat uiteraard niet.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 23 jun 2015 13:38

Er is dus ook geen ingaande plaatsbeschrijving?
Wordt dan heel wat moeilijker voor verhuurder iets te bewijzen maar is niet onmogelijk.
Stel zelf een avond in de week en een voormiddag in WE voor ter bezichtiging.
In principe kan u dag op dag vertrekken.
Eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Inderdaad kon dus ...
Laatst gewijzigd door Franciscus op 23 jun 2015 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jun 2015 13:42

In principe kan u dag op dag vertrekken.
Correctie: kon.
TS heeft zijn opzeg gegeven en dient zich daar nu ook aan te houden.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 23 jun 2015 13:54

De gegeven opzeg dient gerespecteerd te worden.
De verhuurder kan geen aanspraak maken op de maand schadevergoeding.
Bij gebrek aan een inleidende plaatsbeschrijving kan de verhuurder andere middelen gebruiken om schade aan te tonen. Het zal echter, tenzij de woning voor de helft afgebroken werd, zeer moeilijk zijn voor hem om deze hard te maken.
Wat betreft de bezoekmomenten dient u eens in het contract na te kijken wat hierin werd afgesproken. Indien er in het contract geen vaste regeling is opgenomen zou ikzelf het initiatief nemen en de verhuurder twee periodes van drie uur per week, waarvan één in het weekend, schriftelijk voorstellen (bv woe van 1800/2100, zat van 1600/1900). Bij betwisting is er geen enkele vrederechter die dit voorstel onredelijk zal vinden en niet zal goedkeuren indien u als huurder duidelijk stelt dat het voorstel van de verhuurder, gelet op uw voorstel, een onnodige inbreuk stelt op uw privacy en regelingen die u professioneel zou moeten treffen om tegemoet te komen aan zijn eisen zonder dat deze een feitleijke meerwaarde bieden.

Terug naar “Huren”