Opzeggen huurcontract

erwin.H
Topic Starter

Opzeggen huurcontract

#1 , 09 jun 2015 20:41

Dag,

Mijn zoon huurt vanaf 1 okt 2014 met een contract van 1-1-3-6 jaar.Ik weet dat die 1 - 1 jaar uitzonderlijk is maar de verhuurder wilde dat zo.

Mijn zoon overweegt nu toch de huur niet verder te zetten na 1 jaar huren op 1 okt 2015.

Is het voldoende om een aangetekend schrijven te sturen naar de verhuurder tegen 1 juli (3 maanden opzeg) om met alles in orde te zijn ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 09 jun 2015 21:01

m.i kan hij gewoon weg eind september 2015, mits hij de verhuurder tijdig meedeelt, aangetekend, dat hij het huurcontract niet zal verlengen na die datum. Doe dat tijdig, de verhuurder moet de aangetekende brief ontvangen nog voor 1 juli.

En dan die duur van 1-1-3-6 jaar, dat zou dan toch betekenen dat hij het eerste jaar huurt, het tweede jaar blijft, en bij gebrek aan opzeg, zou hij automatisch in een negenjarig contract belanden. Please correct me if i am wrong...

erwin.H
Topic Starter

#3 , 09 jun 2015 21:04

Wat betreft die 1-1 jaar is dat volgens de verhuurder eigenlijk voor hem een extra verzekering dat hij slechte huurders zonder tussenkomst van de rechtbank na 1 of 2 jaar huren kan buitenzetten mits de geldige opzegperiode.

bvb als ze overlast zijn voor de andere huurders in de blok.

De verhuurder zei ook dat dit gunstig was voor hem dat hij zonder problemen na 1 of 2 jaar kon opzeggen.

In mijn zoon zijn geval is het gewoon dat hij de kosten van huren + vaste onkosten (water,elektriciteit,internet,verzekeringen,ed) onderschat heeft en hij te krap zit met zijn loon.Hij zou terug bij mij in het ouderlijk huis komen wonen

Reclame

Turaki

#4 , 09 jun 2015 21:13

En dan die duur van 1-1-3-6 jaar, dat zou dan toch betekenen dat hij het eerste jaar huurt, het tweede jaar blijft, en bij gebrek aan opzeg, zou hij automatisch in een negenjarig contract belanden. Please correct me if i am wrong...
Klopt. Termijn contract 1 jaar, eenmalige verlenging van 1 jaar, daarna gewoon contract 3-6-9 met startdatum 1e contract.

erwin.H
Topic Starter

#5 , 09 jun 2015 21:20

Klopt. Termijn contract 1 jaar, eenmalige verlenging van 1 jaar, daarna gewoon contract 3-6-9 met startdatum 1e contract.

Bedankt voor de info.

Dan kan hij weg op 30 sept mits opzegging voor 30 juli

bosprocureur

#6 , 09 jun 2015 21:23

30 juli?
Let op, hij komt grandioos te laat !

Doe tijdig die opzeg of hoe je het ook noemt, de verhuurder moet de aangetekende brief ontvangen nog voor 1 juli.

erwin.H
Topic Starter

#7 , 09 jun 2015 21:31

30 juli?

Doe tijdig die opzeg of hoe je het ook noemt, de verhuurder moet de aangetekende brief ontvangen nog voor 1 juli.
Sorry foutje in het typen.

Ik bedoelde wel degelijk 30 JUNI

sloeberken

#8 , 09 jun 2015 21:34

30 juli?

Sorry foutje in het typen.

Ik bedoelde wel degelijk 30 JUNI
Beter 1 week te vroeg versturen dan op laatste ogenblik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#9 , 10 jun 2015 00:37

Indien de zoon besloten heeft te vertrekken doet hij best zo snel mogelijk zijn opzeg, het is immers de datum waarop de verhuurder kennis neemt die telt, niet deze waarop de opzeg wordt verzonden!

Terug naar “Huren”