Mag je als huurder je opzeg te vroeg geven

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3791

Mag je als huurder je opzeg te vroeg geven

#1 , 13 mei 2015 16:26

In augustus aanstaande ga ik verhuizen.
Nu huur ik op dit moment een woonst en een garage.
De opzegtermijnen van beide bedragen respectievelijk 3 en 2 maand.

De woonst ga ik komend weekend opzeggen (AS binnen doen in het postkantoor), zodat de opzeg begint op 1 juni, en eindigt 31 augustus.

Nu vraag ik me af of ik echt moet wachten tot in juni om de opzeg van de garagebox te doen (01/07 - 31/08), of kan ik deze AS ook al binnen doen komend weekend, en hierin expliciet vermelden dat de opzeg maar ingaat op 1 juli?
Ik denk dat de eigenaar het wel zou appreciëren dat ik het hem vroeger laat weten, terwijl ik in theorie tijd heb tot de laatste week van juni.
Ik wil gewoon niet dat door dit toedoen m'n opzeg toch al op 1 juni zou beginnen, of erger dat de opzeg ongeldig zou zijn.

Kan ik dit doen doen, of raden jullie me aan om toch te wachten tot de maand juni begonnen is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 mei 2015 16:29

Indien er niets specifiek in dat contract staat kan dat volgens mij perfect - zeker als het dezelfde eigenaar betreft.
De meeste garages hebben een maand maand betaling - vallen niet onder de woninghuurwetgeving maar onder gemeen huurrecht.
Dus vroeger opzeggen mag geen probleem zijn zolang de einddatum maar correct is.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3791

#3 , 13 mei 2015 16:32

Is niet dezelfde eigenaar, zijn 2 aparte eigenaars.
Enige dat in het contract staat, is dat er 2 maanden opzeg is, en anders dat het contract van levenslange duur zou zijn.
Ik wil gewoon al vriendelijk zijn, en het vroeger vermelden dat ik weg ga (+ dan is het voor mij ook simpeler, hoef ik maar 1x naar het postkantoor te gaan).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 13 mei 2015 16:40

Hier de regelgeving
woninghuurwet
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=61" onclick="window.open(this.href);return false;
Algemeen huurwet
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 mei 2015 18:28

Nu vraag ik me af of ik echt moet wachten tot in juni om de opzeg van de garagebox te doen (01/07 - 31/08), of kan ik deze AS ook al binnen doen komend weekend, en hierin expliciet vermelden dat de opzeg maar ingaat op 1 juli?
Dat kan perfect, datum wanneer je u AS met opzeg verzend heeft geen enkel belang, als hij maar op tijd verstuurd word.
Als er de aanvang een eind datum van de opzeg instaat is voldoende.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”