Een kleine twee jaar geleden stierf mijn huisbaas en ging het huis over in de onverdeeldheid van de drie erfgenamen. Ik betaalde de huishuur steeds door op de rekening die in het contract staat. We maakten geen nieuwe huurovereenkomst.
Vorige week hoorde ik van één van die erfgenamen dat zijn jongste zus van plan is de huur op te zeggen zonder akkoord van de 2 anderen en een procedure voor de rechtbank wil opstarten om uit onverdeeldheid te treden. Het zal er dus wellicht op uitdraaien dat het huis openbaar wordt verkocht.
Kàn éen van die erfgenamen dat zomaar doen zonder akkoord van de anderen? Weliswaar heb ik nog geen opzegbrief gekregen en ik zit in de tweede periode van 3 jaar (3-6-9 contract) en ik weet dat ik aanspraak kan maken op een opzegvergoeding na het verstrijken van xyz maanden opzegtermijn. Maar daar ben ik niet echt mee gebaat want de huur die ik nu betaal is zo'n 45% onder de marktprijs als ik huidige prijzen mag geloven...
Dus iedere maand die ik kan bijbreien aan mijn huur is er eentje gewonnen.
Ik surfte al wat rond, googlede de voorbije dagen ook veel maar totnutoe heb ik daar nergens iets over gevonden.
Een bevriende advocaat wist me wel te vertellen dat ik niet veel poot heb om op te staan want er is geen addendum aan het contract gemaakt dat aangeeft dat ze unaniem moeten optreden, en als ze mij de schadevergoedingen wegens verbreking zullen betalen heb ik toch niet te klagen....
Van de andere kant: in de huurwetgeving staat dat een opzeg aan beide echtgenoten moet worden gedaan als ze beide in het contract als huurder vermeld staan. Kan ik dan niet "a contrario" aanvoeren dat ook alle Verhuurders moeten meetekenen op de opzegbrief?? Dus dan zou de opzeg ongeldig zijn en daar heb ik alle belang bij.