Moet de verhuurder deze verplicht (laten) herstellen?

DennisS
Topic Starter
Berichten: 10

Moet de verhuurder deze verplicht (laten) herstellen?

#1 , 03 mei 2015 18:35

Ik heb 3 dagen geleden de sleutel van het appartement gekregen en we hebben het volledige weekend besteed aan het verwijderen van behangpapier. Dit was nodig omdat het behang op verschillende plekken los begon te komen, beschadigd was en de vorige huurder het enorm smerig had gemaakt op de hoeken en rond de schakelaars.

1: Toen we in de hal het papier naar beneden haalden van de muur die aan de badkamer grenst troffen we echter een hele boel zwarte schimmel aan. Na even snel gekeken te hebben vonden we t.h.v. het hoogste punt van de schimmel een barst tussen de tegels in de badkamer.

2: Toen ik vandaag de centrale verwarming aanzette en even rond rond ging om te kijken of alle verwarmingselementen warm werden kwam ik tot de vaststelling dat van de 7 elementen er maar 1 is waar de knop nog naar behoren werkt. 1'tje in de kleine kamer draait nog wel maar het element word niet warm en de 5 anderen krijg ik de knop enkel een beetje verdraaid wanneer ik de plastic dop er af haal en met een engelse sleutel rechtstreeks aan de as van het kraantje draai.

3: Dat de verouderde keuken wat gebruikssporen vertoond wist ik al toen ik naar het appartement ging kijken, nu ben ik er dit weekend echter achter gekomen dat het deurtje recht onder de gootsteen is aangetast door water en er zelfs schimmel op staat.

Dit laatste is ook opgenomen in de plaatsbeschrijving.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 03 mei 2015 19:00

U heb een slechte of de wet niet kennende verhuurder. Behangen en verven is voor de verhuurder. Zou als ik u was nergens zelf aan prutsen en verhuurder met een AS op de hoogte stellen van de gebreken, zodat je bewijzen hebt. Huurder heeft meldingsplicht.
Is er een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DennisS
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 03 mei 2015 19:08

U heb een slechte of de wet niet kennende verhuurder. Behangen en verven is voor de verhuurder. Zou als ik u was nergens zelf aan prutsen en verhuurder met een AS op de hoogte stellen van de gebreken, zodat je bewijzen hebt. Huurder heeft meldingsplicht.
Is er een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt.
De plaatsbeschrijving krijg ik komende week toegestuurd inclusief foto's en dan heb ik 2 weken de tijd om dingen toe te voegen.

De verhuurder heb ik tot op heden nog niet ontmoet, alles gaat via het immo kantoor.

Het volgende staat in mijn contract:

"Alle muren en plafonds worden ENKEL in neutrale lichte kleuren geschilderd, nooit behangen. Bestaand behang mag blijven, maar er mag niet over geschilderd worden."

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 03 mei 2015 21:01

Je was niet aanwezig bij het opmaken van de plaatsbeschrijving, welke verplicht is om geldig te zijn. Als ik u ten stelligste mag aanraden, stuur een AS met alle gebreken, of de kans bestaat dat je het deksel op u neus krijgt.

Huurwet 2015 : http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DennisS
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 03 mei 2015 21:31

Je was niet aanwezig bij het opmaken van de plaatsbeschrijving, welke verplicht is om geldig te zijn. Als ik u ten stelligste mag aanraden, stuur een AS met alle gebreken, of de kans bestaat dat je het deksel op u neus krijgt.

Huurwet 2015 : http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alvast bedankt, ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat de immo niet echt helemaal volgens het boekje werkt. Zo heb ik wel een factuur gekregen van €150 voor de plaatsbeschrijving, terwijl er enkel een uitgaande plaatsbeschrijving is geweest met de vorige huurder. :?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 03 mei 2015 21:39

Zou die factuur protesteren en hun melden dat de plaatsbeschrijving ongeldig is, daar de huurwet voorschrijft dat deze moet gemaakt worden in aanwezigheid van alle partijen.
Een woning of appartement mag niet verhuurd worden als deze niet beantwoord aan de regels van wonen vlaanderen. Schimmel is een ernstige veroorzaker van ziektes.

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.vlaanderen.be/nl/publicatie ... -voldoen-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheJudge007
Berichten: 366

#7 , 03 mei 2015 21:54

U heb een slechte of de wet niet kennende verhuurder. Behangen en verven is voor de verhuurder.
Dat behangen en verven voor de verhuurder is, is zuivere theorie. De verhuurder is enkel verplicht om de woning op te leveren zoals door de Wonen Vlaanderen of de huurwet voorzien is. Daar staat nergens in vermeld dat hij moet behangen en verven bij elke nieuwe huurder. Er word wel aangenomen dat behang of verf, ik dacht na een 7-tal jaren als versleten word beschouwd, en hij in theorie dus de muren van nieuw behang of verf moet voorzien. In de praktijk echter beginnen bijna alle huurders zelf bij aanvang te schilderen en te verven, zodat een verhuurder dit meestal niet hoeft te doen.

Voor de rest is schimmel natuurlijk een ernstig mankement en is het goed dat dit nauwkeurig word vermeld in de plaatsbeschrijving.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 03 mei 2015 23:13

Voor de rest is schimmel natuurlijk een ernstig mankement en is het goed dat dit nauwkeurig word vermeld in de plaatsbeschrijving.
Niet alleen vermeld in de plaatsbeschrijving maar herstellen. Denk dat verhuurder gek zou zijn als hij zoiets zou vermelden, dat zou schriftelijk toegeven dat zijn woning niet beantwoord op het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DennisS
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 04 mei 2015 06:54

Voor de rest is schimmel natuurlijk een ernstig mankement en is het goed dat dit nauwkeurig word vermeld in de plaatsbeschrijving.
Niet alleen vermeld in de plaatsbeschrijving maar herstellen. Denk dat verhuurder gek zou zijn als hij zoiets zou vermelden, dat zou schriftelijk toegeven dat zijn woning niet beantwoord op het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit.
Dat zal dan ook mijn eis zijn, tenslotte, als dit niet hersteld word zal het probleem enkel maar erger worden.

Ik ben ook van plan om een aantal barsten in de beplaastering te laten opnemen in de plaatsbeschrijving. Ik weet ook wel dat barsten normaal zijn in een appartement van 1970, maar ik ben niet van plan op te draaien voor de kosten als er een stuk plaaster naar beneden komt wanneer ik een gaatje boor om een kadertje omhoog te hangen.

Ik ga afwachten wat ik toegestuurd zal krijgen als plaatsbeschrijving, als het een exemplaar is dat reeds is ondertekend door de verhuurder en welke in ondertekend terug moet sturen maar de immo, dan is het voor mij ook goed. Maar ik ga wel die 2 weken dat ik krijg om gebreken toe te voegen zeker volledig benutten!

Em-
Berichten: 34

#10 , 04 mei 2015 18:05

U heb een slechte of de wet niet kennende verhuurder. Behangen en verven is voor de verhuurder.
Dat behangen en verven voor de verhuurder is, is zuivere theorie. De verhuurder is enkel verplicht om de woning op te leveren zoals door de Wonen Vlaanderen of de huurwet voorzien is. Daar staat nergens in vermeld dat hij moet behangen en verven bij elke nieuwe huurder. Er word wel aangenomen dat behang of verf, ik dacht na een 7-tal jaren als versleten word beschouwd, en hij in theorie dus de muren van nieuw behang of verf moet voorzien. In de praktijk echter beginnen bijna alle huurders zelf bij aanvang te schilderen en te verven, zodat een verhuurder dit meestal niet hoeft te doen.

Voor de rest is schimmel natuurlijk een ernstig mankement en is het goed dat dit nauwkeurig word vermeld in de plaatsbeschrijving.
Kan een huurder dan de letter van de wet volgen en na 7 jaar vragen aan de verhuurder om te komen schilderen en behangen? (Bij een contract van 9 jaar of meer)

KJ86
Berichten: 2688

#11 , 04 mei 2015 19:04

Vergeet dat maar!
In dit geval is de huurder zelf aansprakelijk voor de muren af te werken omdat die op eigen initiatief de bestaande afwerking verwijderd heeft.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 04 mei 2015 19:19

Kan een huurder dan de letter van de wet volgen en na 7 jaar vragen aan de verhuurder om te komen schilderen en behangen? (Bij een contract van 9 jaar of meer)
Is niet 7 maar 9 jaar, en dan hangt het nog af welke kwaliteit van materialen er gebruikt zijn, in de veronderstelling dat huurder geen schade veroorzaakt heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DennisS
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 04 mei 2015 20:35

Vergeet dat maar!
In dit geval is de huurder zelf aansprakelijk voor de muren af te werken omdat die op eigen initiatief de bestaande afwerking verwijderd heeft.
Ik verwacht ook helemaal niet dat de verhuurder de muren afwerkt hoor... Daar heb ik volgens mij ook helemaal geen woord over gerept toen ik dit onderwerp startte ;-)

TheJudge007
Berichten: 366

#14 , 08 mei 2015 06:06

Kan een huurder dan de letter van de wet volgen en na 7 jaar vragen aan de verhuurder om te komen schilderen en behangen? (Bij een contract van 9 jaar of meer)
Nee, want er is geen enkele wet die dat zo letterlijk zegt dat behang na 7j. (Of 9j. volgens sommigen) versleten is. Het is eerder jurisprudentie. En anderzijds hebt ge als nieuwe huurder er het raden naar hoe oud het behang is.

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 08 mei 2015 10:57

Lees hier een hele hoop BS, laten we het dan ook maar stap voor stap aanpakken:

- Verwarming: het is de taak van de eigenaar van de verwarming ervoor te zorgen dat deze conform werkt op het ogenblik dat het pand wordt verhuurd. Voor deze stuurt u dan ook best zo spoedig mogelijk een schrijven naar het immokantoor en de eigenaar.

- Schimmel: deels een verborgen gebrek, deels niet. Wat achter behang steekt kan niet opgemerkt worden, de schimmel aan de keukenkast is een ander verhaal. In beide gevallen dient echter gekeken of deze schimmel er is vanwege een huidig probleem (een actueel lek) of vanwege een probleem uit het verleden (een gerepareerd lek). Muren hebben soms jaren nodig om uit te drogen na een waterinfiltratie, schimmel kan zich dan ook zeer lang nadien opnieuw vormen terwijl de oorzaak reeds werd weggenomen.. persoonlijke mening? Behandel beide oppervlakken met een schimmeldodend product (HG heeft een spotgoedkoop doeltreffend product), verwijder de aanwezige schimmel en hou het in de gaten, keert de schimmel terug dan dient er opgetreden te worden. Bericht het immokantoor en eigenaar van de vaststelling en de wijze van behandeling.

- behangpapier: Een eigenaar is niet verplicht om de negen jaar nieuw behangpapier te komen plaatsen of te schilderen. De stadslegende stamt uit het feit dat bij een geschil over waardederving bij het verlaten van een huurpand wanneer er door een rechtbank een expert wordt aangesteld deze zal kijken naar de boekhoudkundige restwaarde van de beschadigde onderdelen van het pand. Voor de goedkoopste soorten behangpapier en verf wordt de restwaarde geacht nul te zijn na negen jaar. Dit is echter niet van toepassing op alle soorten behang en verf; glasvezelbehang heeft een levensduur van minstens 20 to 30 jaar (afhankelijk dikte van de glasvezel), zijdebehang 25 jaar, lederen behang maar liefst 50 jaar.
Ongeacht de boekhoudkundige levensduur van behang of verf, de huurder wordt bij wet geacht de staat van het pand te kennen (dus ook wat er op de muren hangt) te kennen op het ogenblik dat deze het contract tekent. Tenzij het gaat over wettelijke uitzonderingen (verwarming, gezondheid, ea.) houdt dit in dat hij of zij deze staat erkent en aanvaardt.

Terug naar “Huren”