discussiepunt met eigenaar opzegperiode

Kleintje86
Topic Starter
Berichten: 17

discussiepunt met eigenaar opzegperiode

#1 , 27 apr 2015 13:53

Goedemiddag. Op 01 maart 2015 verstreek mijn 3de jaar van de huurperiode.
Mijn opzeg ging in op 01 februari 2015 en eindigt dus op 30 april 2015.
Nu beweert de makelaar echter dat ik nu een maand schadevergoeding moet betalen omdat mijn opzeg al startte voor de 1ste maart. De huurwet zegt echter dat dit enkel moet betaald worden indien de overeenkomst verstrijkt tijdens het 3de jaar. Maar naar mijn mening verstrijkt die toch pas van de moment dat je opzeg om is.
Wie heeft nu gelijk???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 27 apr 2015 14:12

Is niet de start van de opzeg maar einde opzeg die bepaalt voor schadevergoeding, makelaar hoort de huurwetgeving te kennen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis
Berichten: 3297

#3 , 27 apr 2015 14:14

Jij hebt gelijk.
Het is niet de datum waarop de opzeg ingaat die telt maar wel de datum waarop het contract een einde neemt en die is in het vierde jaar.

Reclame

Kleintje86
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 27 apr 2015 14:23

Dat dacht ik ook al. Vandaar dat ik niet akkoord ben gegaan, waarop hij kwaad is weggegaan.
Had hij nog naar de eigenaar gebeld omdat ik zei dat zijn redenatie niet klopt, kwam hij af met dat de eigenaar ook zegt dat ik dat moet betalen.
Zijn beste argument vond ik nog: "ik pas dat altijd zo toe en heb er nog nooit problemen mee gehad." Wel ja, dan speelt hij nu wel spelletjes met de verkeerde

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 27 apr 2015 15:16

Als hij schadevergoeding wil eisen dan moet hij dat schriftelijk doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kopers
Berichten: 45

#6 , 27 apr 2015 16:11

Zoals ik al dacht. Daar gaan we dus voor onze waarborg..
Hij heeft dus ook geen sleutel gekregen.
zullen wij ons nog wat in bochten wringen voor de bezoeken.
Ongelooflijk gewoon

KJ86
Berichten: 2680

#7 , 27 apr 2015 20:07

Sleutel wel op het einde van de maand afgeven anders ben je aan het bezetten.

artemis
Berichten: 3297

#8 , 27 apr 2015 20:16

Euuhm, forumlid Kopers heeft zich in het vorig antwoord blijkbaar van topic vergist. Heeft niks met dit topic te maken.

Kopers
Berichten: 45

#9 , 27 apr 2015 20:49

Nee hoor. Niet vergist.
Na het eisen van een schadevergoeding dus geen overeenkomst bij de uittredende plaatsbeschrijving en vandaar de sleutel ook nog niet teruggegeven.
ik haalde die waarborg nu enkel aan omdat ook die nu waarschijnlijk voor problemen zal zorgen.
Soit. .. De immo heeft ons inmiddels terug gecontacteerd dat ze de schadevergoeding zullen laten vallen terwijl ze er wel recht op zouden hebben.

Ze hebben het altijd zo gedaan en nog nooit problemen mee gehad volgens hun.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 27 apr 2015 21:08

Alle communicatie (en dus ook deze over de schadevergoeding) doorspelen aan het BIV. Knoeiers van dat kaliber mogen gerust hun licentie verliezen.

Kleintje86
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 28 apr 2015 11:10

dat zou nogal een klacht worden dan...
- geen bevestiging van opzeg
- zonder verwittiging niet opdagen op gemaakte afspraken
- arrogant, onbeschoft gedrag naar ons als huurders toe
- afspraken maken met potentiële nieuwe huurders zonder inspraak van ons, tijdens onze nog lopende huurperiode en daarvoor dan nog de sleutels eisen
- arrogante, onvriendelijke mail nadat ik hem geen sleutels wou overhandigen voor het verstrijken van de overeenkomst
- 2 weken voor het verstrijken van de overeenkomst, toen hij de borden kwam hangen, verweten worden dat het appartement niet leeg was en hij zo geen foto's kon nemen
- Het onterecht eisen van een maand schadevergoeding (al werd dit intussen rechtgezet, maar dat was pas na het dreigen met rechtbank van onze kant uit)
- verschillende punten uit het verleden: problemen met lampen (elektriciteit) in trappenhal die na 3j aandringen nog steeds niet opgelost zijn (men trekt de stroomdraden bijna uit de muur, zo los hangt de boel) / Gasboilers die verkeerd geïnstalleerd zijn, die niet hersteld worden (de mijne is ooit stuk gesprongen en het water liep er zo uit) / Gasboiler die stuk was die na 3j ook nog steeds niet was hersteld / ramen die uit de muur waren losgekomen niet vervangen, maar ze vastspuiten met silicoon of iets dergelijk / ramen waarvan de klink kapot was gewoon dicht schroeven ipv te herstellen / vochtproblemen (en dus ook schimmelproblemen) die niet worden aangepakt / niet beantwoorden van mails omtrent problemen
- ...

Kan bijna een boek schrijven over die makelaar. Telkens wanneer je hem opbelt met een probleem krijg je de melding dat hij het met de eigenaar zal bespreken en krijg je nooit nog een antwoord.
Al heb ik na het gedoe met die schadevergoeding gisteren, ook geen al te positieve indruk van de eigenaar zelf (die had hij aan de lijn toen).

Terug naar “Huren”