niet officiële huurders

fienepientje
Topic Starter
Berichten: 14

niet officiële huurders

#1 , 29 mar 2015 13:45

We kopen een huis
Boven wordt verhuurd aan Polen
Er is een huurcontract, maar nu blijkt dat de eigenaresse de huur cash gaat ontvangen en dat die mensen helemaal niet officieel daar wonen

Wat moeten we daar nu mee
Wij zullen bij verlijden van de akte moeten opzeggen, maar ik wil geen illigale praktijken?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peperkoek
Berichten: 63

#2 , 29 mar 2015 14:34

Als er een huurcontract is is er toch geen probleem?

De verhuurder kan op elk ogenblik het contract beëindigen om zelf in de woning te gaan wonen.
De verhuurder moet een opzeggingstermijn van zes maanden in acht nemen. In de opzeggingsbrief moet hij kenbaar maken waarom hij het contract beëindigt en wie de woning werkelijk zal betrekken.
Een opzegging zonder motief is nietig. De verhuurder moet de huur dan opnieuw opzeggen. De opzeggingstermijn zal pas ingaan wanneer de huurder de nieuwe opzeggingsbrief ontvangt.

fienepientje
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 29 mar 2015 14:51

6 maanden?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 29 mar 2015 15:28

Vermoedelijk werd het huurcontract niet geregistreerd. In dat geval bedraagt de opzeg voor eigen bewoning drie maand indien deze wordt gegeven binnen de drie maanden na het verlijden van de definitieve akte.

fienepientje
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 29 mar 2015 16:07

De huidige eigenaresse zegt dat het wel geregistreerd is.. Dat is allemaal zo raar vind ik.
Een geregistreerd huurcontract, maar huurders die niet officieel wonen of een domicilie hebben op dit adres?
Ze zou het contract aan haar notaris overhandigen en zo kan onze notaris bekijken hoeveel de opzegtermijn bedraagt...

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#6 , 29 mar 2015 18:10

Wat als ik een appartement zou huren om te komen spelen met m'n maitresse, wat goedkoper is dan frequent op hotel gaan, dan ga ik daar toch ook niet mijn domicilie zetten!

Het pand is verhuurd, het contract is geregistreerd, de huurder betaald en voor de rest heeft u er geen zaken mee waar die mensen gedomiciliëerd zijn, dat behoort tot hun privacy.
Zolang het in het huurcontract niet verplicht is daar ook te domiciliëren, is hier niks illegaal aan de gang.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 29 mar 2015 18:32

TS: dit zijn uw zaken niet!
U bent niet de tuchtmeester van de wereld...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fienepientje
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 29 mar 2015 20:05

Sorry als het zo overkwam. Ik ben totaal niet op de hoogte. Vandaar mijn vraag hier
Het stelt me gerust dat het gewoon kan. ;) dan is er ook geen problee

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 29 mar 2015 20:32

geen domicilie is dan ook geen contract volgens de woonwetgeving want is geen hoofdverblijfplaats.
Dus enkel het algemeen huurrecht van toepassing.
Is compromis al getekend??
Anders kunnen de verkopers misschien al opzeggen?
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

fienepientje
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 29 mar 2015 20:36

Danku Fransiscus, ik was naar deze info op zoek
Compromis wordt donderdag getekend
Ik dacht wel dat verkoop geen geldige reden was om een huurcontract op te zeggen, maarja.. als het natuurlijk geen contract is?

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 29 mar 2015 20:43

Of het geregistreerd is kan u bij de dienst registratie opvragen.
Heb net voor een pand van een kennis de gegevens gaan opvragen bij kadaster en registratie
Registratie zit (meestal) op zelfde adres.
Zolang u geen eigenaar bent kan u niet opzeggen... maar de huidige eigenaar kan dat wel.
Indien geen contract is het een bezetting ten bede.
Indien niet geregistreerd is het algemeen huurrecht.
http://www.kadaster.be/De_gids" onclick="window.open(this.href);return false;

fienepientje
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 29 mar 2015 20:47

We zullen dus hoe dan ook moeten opzeggen
Ik had misschien ergens gehoopt dat we sneller konden intrekken
Het huurcontract en/of domicilie staan dus los van elkaar
Ik denk dat het geregistreerd is

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 29 mar 2015 20:58

Als er geen contract is dus niets op papier is het NIET verhuurd en een bezetting ten bede.
Als er een contract is en geen registratie kan u algemene huurwet volgen maar de huidige eigenaar ook
Bij geregistreerd contract zijn er meer bewijzen maar
gezien geen hoofdverblijfplaats blijft het algemeen huurrecht.
U kan in compromis zetten dat huis leeg en zonder bezetters/huurders moet zijn.. als de verkoper daar mee akkoord is.

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 31 mar 2015 10:45

“Art.1743. Indien de verhuurder het verhuurde goed verkoopt,kan de...huurder,die...een huur met vaste dagtekening heeft(=overeenkomst geregistreerd op Registratiekantoor),niet uit het gehuurde gezet worden door de koper,tenzij..”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De huidige eigenaresse zegt dat het wel geregistreerd is’

Vraag de huidige eigenaar dit te bewijzen of vraag dit zelf na op de Vlaamse Registratiedienst.

‘Wanneer de huurovereenkomst aan de koper van een verhuurd onroerend goed kan worden tegengeworpen(=>art.1328 B.W.), wordt die koper, die geen partij was in die overeenkomst, ingevolge art. 1743 B.W., in de plaats gesteld van de oorspronkelijke verhuurder die het goed verkoopt, en zulks voor wat betreft de rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de uitvoering van de huurovereenkomst waartoe de koper na de aankoop, krachtens die indeplaatsstelling is gehouden, verwerft de koper in de regel alle rechten die de oorspronkelijke verhuurder op grond van art. 1730 B.W. zou hebben gehad, zo het goed niet was verkocht‘(Cass. 29 februari 1980,Pas. 1980,I,808,Arr.Cass. 1979-80,816,R.W. 1980-81,1777-1780,T.Not. 1980,171).

De opzegmogelijkheden van de nieuwe verhuurder zijn dan deze vermeld in art.3 Woninghuurwet 20 februari 1991 en voornamelijk §2 ervan indien het woninghuur betreft:
“Art.1.§1.Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder ,met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder ,vanaf de inbezittreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Is zij niet als hoofdverblijfplaats bestemd,dan geldt art.1736 of 1737 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

fienepientje
Topic Starter
Berichten: 14

#15 , 31 mar 2015 15:04

Het contract is niet geregistreerd.
De voorwaarde stellen dat het huis leeg moet zijn is geen optie. We verkopen zelf ons huis momenteel en alles moet gecoördineerd worden voor een pandwissel. We kunnen dus geen maanden meer wachten.

Ik heb begrepen dat je kan opzeggen (3 maanden), maar als de huurders hun contract alsnog registreren, dan zitten we toch met een opzeg van 6 maanden...

Ik weet het eventjes niet meer hoor!

Terug naar “Huren”