Sleutel afgeven, verhuurder komt niet opdagen

Dennisp
Topic Starter

Sleutel afgeven, verhuurder komt niet opdagen

#1 , 23 mar 2015 08:07

Wat is de beste oplossing indien op de dag van de opzeg de verhuurder niet komt opdagen?

Hoe kan ik de stand van de meters bewijzen dan, en wat met de uittredende plaatsbeschrijving?

Ik las ergens dat ik de sleutel best afgeef bij een notaris, mag deze notaris in een andere stad zich bevinden?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mar 2015 08:18

stand van de meters: koop een krant, fotografeer de meters mét die krant op de foto en mail die door naar de verhuurder en/of jezelf. Stuur een print eventueel aangetekend op, waarbij je ook direct schrijft dat je de sleutels probeerde af te geven op dag X, maar de verhuurder niet aanwezig was of niet reageerde op een vraag naar een afspraak. Vermeld ook dat je aanwezig was voor een plaatsbeschrijving, maar de verhuurder niet afkwam.

Je moet je geen zorgen maken als er geen tegensprekelijke uittredende plaatsbeschrijving is gemaakt. Dat is een zorg voor de verhuurder, omdat (bijna) enkel mét die uittredende plaatsbeschrijving je kan bewijzen wat de huurschade is.

Ivm waar je de sleutel moet afgeven, kan ik je niet helpen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2015 08:40

Zijn die meterstanden wel nodig voor de verhuurder? Heb jij een contract met een nutsmaatschappij? Dan dient de verhuurder niet over deze standen te beschikken, enkel de nutsmaatschappij. Indien de woonst blijft leegstaan na uw vertrek, moet de verhuurder ze wel kennen, want het contract komt wellicht op zijn naam.
Sleutel zou je samen met die aangetekende brief kunnen opsturen (wel oppassen dat omslag niet kan scheuren en de sleutel er uit vallen. Dus speciale omslag gebruiken op klein postpak)

Reclame

jefke007

#4 , 23 mar 2015 10:37

Je kan het ook grof spelen en de meters door de nutsbedrijven laten afsluiten.
Dan zit je wel met een extra kost, en de verhuurder met een nog veel grotere kost nadien

Dennisp
Topic Starter

#5 , 23 mar 2015 10:41

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga het niet grof spelen voor enkele euro's. Wat ik eigenlijk wil is dat alles zo snel mogelijk achter de rug is, zo correct mogelijk.

Niemand een idee voor de sleutel? Aangetekend lijkt me nogal gevaarlijk, als er wat misloopt heb ik geen poot om op te staan.

mava105

#6 , 23 mar 2015 11:23

Niemand een idee voor de sleutel? Aangetekend lijkt me nogal gevaarlijk, als er wat misloopt heb ik geen poot om op te staan.
Wat kan er mislopen met een degelijke verpakking en een AS met antwoordkaart?
Een notaris heeft in deze geen uitstaans. Hooguit zou je ze kunnen gaan afgeven bij een deurwaarder, maar dat kost dan nog veel meer dan een AS
Laatst gewijzigd door mava105 op 23 mar 2015 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007

#7 , 23 mar 2015 11:24

Heb eens iets ( duurs ) gehoord.

De sleutel bij een deurwaarder gaan afgeven, en je verhuurder een aangetekende brief zonder omslag versturen, dat de sleutel daar beschikbaar is bij de deurwaarder
eveneens een mail naar hem sturen

adizal

#8 , 23 mar 2015 12:39

Een notaris heeft in deze geen uitstaans. Hooguit zou je ze kunnen gaan afgeven bij een deurwaarder, maar dat kost dan nog veel meer dan een AS
Heb twee dagen achter elkaar dergelijke verpakking aangetekend AR opgestuurd met bewijs van ontvangst.
De Ontvangstkaart is 2 maal niet teruggekomen, foutje van de post natuurlijk.
Maar dat is wat er kan misgaan....

Franciscus

#9 , 23 mar 2015 13:01

Tyvek omslag gebruiken is een niet te scheuren omslag te koop in de betere kantoorvakhandel.
U kan indien de afstand dit toelaat de sleutels zelf tegen ontvangstbewijs gaan afgeven.
In de AS vermeld u dat u ook een gewone brief stuurt met de gegevens en verwijs naar elkaar.
Aan post ook vermelden dat er sleutels in de brief/pakje zitten.

Freda76

#10 , 23 mar 2015 13:31

Ik zat in een gelijkaardige situatie waar de verhuurder elke medewerking weigerde; het gebouw werd openbaar verkocht, dus wat de sleutels betreft, heb ik deze aangetekend verzonden aan de notaris die gelast was met de openbare verkoop.
Voor de nutsmaatschappijen was het eveneens vrij simpel: gas & elektriciteit gewoon ingevuld en in de vakjes waar de verhuurder moet invullen meegedeeld dat deze weigert mee te werken.
Voor het water heb ik een krant gekocht en foto's gemaakt van de meterstanden met de krant erbij en ook hier weer vermeld dat eigenaar niet wou meewerken.
De watermaatschappij deed hier absoluut niet moeilijk over en heeft uiteindelijk wel haar slag thuisgehaald.
Indien de watermaatschappij ter plaatse moet komen, kost dit je ongeveer 100 euro, en dat was er voor mij teveel aan.

jefke007

#11 , 23 mar 2015 17:11

Heb twee dagen achter elkaar dergelijke verpakking aangetekend AR opgestuurd met bewijs van ontvangst.
De Ontvangstkaart is 2 maal niet teruggekomen, foutje van de post natuurlijk.
Maar dat is wat er kan misgaan....

De Ontvangstkaart is 2 maal niet teruggekomen, foutje van de post natuurlijk

in dat geval heb je GEEN bewijs, en kan je hooguit een beperkt bedrag schadevergoeding van de post krijgen

als ontvanger van slechte wil is: zegt hij dat het niet de juiste sleutels waren en gaat er een aantal ergens zoeken die min of meer wat met het gewicht van de aangetekende zending overeenkomen

Hoe bewijs je dat je 4 sleutels hebt verstuurd opv 3? dat kan je niet bewijzen met het bedrag aan postzegels , je kan OA te veel zegels plakken ook al

sloeberken

#12 , 23 mar 2015 17:34

Zelf gaan afgeven aan de verhuurder, en bewijs laten tekenen. Indien hij het niet aanvaard zend je een AS met vermelding van de feiten en dat hij de sleutels kan ophalen op u adres.
Zou die zeker niet opsturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jefke007

#13 , 23 mar 2015 17:49

Veiliger is het in bewaring geven bij een neutrale partij ( deurwaarder of zo )

Mogelijk gaat de ene partij beweren, ondanks de aangekende brieven, dat de andere partij de sleutels niet wilde afgeven
sleutels aaanvaarden zonder voorbehoud = bijna het erkennen dat er geen schade was
dikwijls wil een van de partijen NIKS aan de aandere partij ondertekenen, indien men daarvoor aan het huis aanbelt

duma

#14 , 24 mar 2015 09:43

Ik zou sowieso al beginnen met een AS te sturen waarin je meldt dat je zoals afgesproken opdatum xx/xx/xxx aanwezig was in het huurpand gelegen te xxxxxxxxxxxxxx, om de uitgaande plaatsbeschrijving en sleuteloverdracht te doen. Dat de verhuurder, meneer X, niet aanwezig was en u bijgevolg de sleutels niet hebt kunnen afgeven. Dat u wenst dat hij/zij contact met u opneemt om deze sleuteloverdracht alsnog plaats te laten vinden.

Als je niets laat horen, zou de verhuurder achteraf nog kunnen zeggen dat de huurder er niet was enz ...

Vandebos

#15 , 24 mar 2015 09:47

Ik zou sowieso al beginnen met een AS te sturen waarin je meldt dat je zoals afgesproken opdatum xx/xx/xxx aanwezig was in het huurpand gelegen te xxxxxxxxxxxxxx, om de uitgaande plaatsbeschrijving en sleuteloverdracht te doen. Dat de verhuurder, meneer X, niet aanwezig was en u bijgevolg de sleutels niet hebt kunnen afgeven. Dat u wenst dat hij/zij contact met u opneemt om deze sleuteloverdracht alsnog plaats te laten vinden.

Als je niets laat horen, zou de verhuurder achteraf nog kunnen zeggen dat de huurder er niet was enz ...

Zou ik ook doen. U heeft gedaan wat nodig was, het initiatief is nu aan de eigenaar.

Terug naar “Huren”