Dringend Vb tegenopzeg huur nodig

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

Dringend Vb tegenopzeg huur nodig

#1 , 22 mar 2015 20:58

Dag,

ik heb dringend een modelbrief tegenopzeg nodig.
de verhuurder heeft mij schriftelijk laten weten dat ik zijn app moet verlaten tg 1 sept (6 maanden opzegtermijn).
Ik heb nu een woning gevonden dat ik kan huren. als ik deze maand nog mijn tegenzopzeg geef (maart), kan ik vanaf 1 mei de ander woning huren. dus tegenopzeg van 1 maand (volgens mijn contract).
Kan iemand mij aub zo snel mogelijk helpen aan een tegenopzegbrief??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 mar 2015 21:30

Je schrijft gewoon een AS dat u de opzeg in goede orde ontvangen hebt, dat je u recht gebruikt van een tegenopzeg van 1 maand, met aanvangsdatum 1 april rot 30 april 2015.
Wel zo snel mogelijk versturen.
Was die opzeg voor eigen bewoning, renovatie of einde contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38654

#3 , 22 mar 2015 21:35

Een AS en een gewone brief en naar elkaar verwijzen.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 23 mar 2015 11:20

Beste

Wat is de reden dat de verhuurder opzegt? Gaat het om een huurcontract van bepaalde duur?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#5 , 23 mar 2015 11:38

voor eigen gebruik staat in zijn opzegbrief

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#6 , 23 mar 2015 11:39

contract v 3jaar . we wonen er reeds 3,5 j en huurdersbond zei dat het nu automatisch 9 j geworden is. tenzij vr eigen gebruik

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 23 mar 2015 12:01

Opzeg verhuurder is correct. Wel nakijken of hij zich aan de voorwaarden houdt, indien niet kan u een schadevergoeding van 18 maanden huur eisen.

Voorwaarden zijn:
-intrekken binnen het jaar na einde contract door de persoon die in de opzegbrief vermeld staat (dus ten laatste 1 september 2016);
-minstens 2 jaar er blijven wonen door deze persoon.

U kan dit nagaan door met uw huurcontract en de opzegbrief van uw verhuurder op de gemeente (elke gemeente is goed) langs te gaan en te vragen wie er op dat adres woont.

Franciscus
Berichten: 38654

#8 , 23 mar 2015 12:12

Staat de naam van diegene die er komt wonen in opzeg?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 23 mar 2015 13:36

Opzeg verhuurder is correct. Wel nakijken of hij zich aan de voorwaarden houdt, indien niet kan u een schadevergoeding van 18 maanden huur eisen.

Voorwaarden zijn:
-intrekken binnen het jaar na einde contract door de persoon die in de opzegbrief vermeld staat (dus ten laatste 1 september 2016);
-minstens 2 jaar er blijven wonen door deze persoon.

U kan dit nagaan door met uw huurcontract en de opzegbrief van uw verhuurder op de gemeente (elke gemeente is goed) langs te gaan en te vragen wie er op dat adres woont.
Als huurder gebruik maakt van tegenopzeg vervalt zijn recht op schadevergoeding als verhuurder de voorwaarden niet vervult.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 23 mar 2015 14:30

Opzeg verhuurder is correct. Wel nakijken of hij zich aan de voorwaarden houdt, indien niet kan u een schadevergoeding van 18 maanden huur eisen.

Voorwaarden zijn:
-intrekken binnen het jaar na einde contract door de persoon die in de opzegbrief vermeld staat (dus ten laatste 1 september 2016);
-minstens 2 jaar er blijven wonen door deze persoon.

U kan dit nagaan door met uw huurcontract en de opzegbrief van uw verhuurder op de gemeente (elke gemeente is goed) langs te gaan en te vragen wie er op dat adres woont.
Als huurder gebruik maakt van tegenopzeg vervalt zijn recht op schadevergoeding als verhuurder de voorwaarden niet vervult.
Grondwettelijk hof heeft geoordeeld dat dit niet correct is, en het gebruik van de tegenopzeg niet wil zeggen dat de huurder dit recht moet verzaken:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=17396" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 23 mar 2015 15:26

Als de huurder een tegenopzeg geeft en u later als verhuurder uw voornemen (bv. een verbouwing of zelf het pand betrekken) niet uitvoert, bent u géén schadevergoeding meer verschuldigd aan de huurder. Het Hof van cassatie (en wie kan het be­ter weten ?) zegt immers dat op dit ogenblik de huur niet door uw opzegging, maar door die van de huurder geëindigd is (Cassatie, 22 juni 1998).

Bron: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU091404" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn hieromtrent andere meningen waaronder het grondwettelijk hof. Wat is juist of niet juist
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 23 mar 2015 15:43

Grondwettelijk hof gaat nog steeds boven cassatie, dus ik meen dat zij het beter weten.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 23 mar 2015 15:44

Bron: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU091404" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik meen trouwens dat maar een minderheid toegang heeft tot deze databank, dus links hiernaar zijn af te raden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 23 mar 2015 16:04

Bron: http://ondernemingsdatabank.indicator.b" onclick="window.open(this.href);return false; ... R_EU091404

Via google gaat dit wel, blijkbaar niet via hun link
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 23 mar 2015 18:14

Raak er nog steeds niet op.

Hierbij trouwens een uitleg waaruit duidelijk is waarom men niet cassatie, maar het grondwettelijk hof dient te volgen:
http://elfri.be/rechtspraak/huuropzeg-v ... tegenopzeg" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”