Eerst huurwaarborg en daarna tekenen contract?

virgona
Topic Starter

Eerst huurwaarborg en daarna tekenen contract?

#1 , 07 mar 2015 19:07

Op het forum las ik dat een huurder,na het contract te hebben getekend,weigerde om huurwaarborg te storten. In mijn verhuurcontract staat: de waarborg dient gestort te worden alvorens de sleutels overhandigd worden en alvorens de overeenkomst in werking treedt. Kan ik hieruit concluderen dat,zelfs als het contr reeds getekend is maar huurder weigert waarborg te storten, het contract nietig is? Daarenbover kan hij/zij het pand niet betrekken vermits ik de sleutels niet moet overhandigen tot na de waarborgstorting. Of dient er eerst een waarborg gestort alvorens contract te tekenen,
Mijn ervaring is dat de bank een kopie vraagt van hetgetekende huurcontract' hoe moet dit dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 07 mar 2015 19:36

ik laat contract tekenen. Ga dan met huurder naar bank voor geblokkeerde rekening (op hun naam) en als dat ok is, geef ik sleutels af

virgona
Topic Starter

#3 , 07 mar 2015 19:59

En als waarborg niet in orde komt,wat doet u dan?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2015 20:06

De meeste banken vragen een kopie van een getekend huurcontract alvorens een huurwaarborgrekening te openen.
Als huurder de waarborg nog niet heeft gesteld, geef je gewoon de sleutels niet af. Die geef je ook pas af als de eerste maand huur is betaald, dus bij ondertekening of een paar dagen later. Als waarborg voorzien is in contract, maakt dat ervan del uit die. Door die niet te stellen komt huurder zijn verplichtingen al van de eerste dag niet na, en heft dus geen recht op sleutels. En laat huurder dan maar aan de rechter uitleggen waarom hij in het appartement niet binnen kan.

virgona
Topic Starter

#5 , 07 mar 2015 20:49

maar is het contract dan nietig of niet (bij geen huurwaarborg) -zie mijn contractvoorwaarden- Kan je dan al op zoek gaan naar een andere huurder of heeft "huurder van getekend contract zonder huurwaarborg" nog rechten?
ok je geeft de sleutels niet af maar je eigendom staat dan wel leeg zonder inkomsten...

bambipower

#6 , 07 mar 2015 21:45

dan open je meteen een verzoek tot bemiddeling bij de vrederechter

sloeberken

#7 , 07 mar 2015 23:36

Nee het contract is niet nietig, zoals banbipower zegt de vrederechter het contract laten ontbinden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#8 , 10 mar 2015 08:27

‘alvorens de overeenkomst in werking treedt‘ houdt niet dat de overeenkomst nietig is. Ontbinding met schadevergoeding zal u desnoods moeten vorderen bij de vrederechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”