Eigenares rekent opeens kosten elektriciteit gang.

Finale
Topic Starter

Eigenares rekent opeens kosten elektriciteit gang.

#1 , 04 mar 2015 15:17

Beste allemaal. Eerst wat gegevens:

- type van het huurcontract: bepaalde duur, 3-6-9

- ingangsdatum contract; 1-3-2006 tot 28-2-2015

- werd het contract geregistreerd; NEE

In het huurcontract, ondertekend bij een makelaar, staat bij Bijzondere voorwaarden bij G dat er geen lasten en provisies zijn. En dat klopte.

In maart 2012 viel het mij opeens op dat ik de brief met jaarlijkse huurverhoging en de kosten van onderhoud schoorsteen en de verwarmingsinstallatie nog niet had ontvangen, die brief komt normaal begin februari.

Ik heb toen zelf met de eigenaresse gebeld, om te vragen of dat klopte. Ze was heel vilein. Dat het toch wel heel toevallig was dat onze bovenburen (autochtone Belgen) die wel hadden gehad, maar wij en onze onderburen (beide van buitenlandse origine) niet. Ze hintte erop dat wij het wel hadden gehad, maar nog geen zin hadden om te betalen.

Uiteraard bleef ik vriendelijk en vroeg om mij toch een kopie van die brief te zenden, maar dat ik dan alvast de huurverhoging plus die jaarlijkse kosten zou betalen, als ze mij dat nu telefonisch doorgaf.

Ze gaf aan dat die kosten voor onderhoud en verwarming E 196,25 was. Ik vroeg nog of ze dat zeker wist, want het jaar daarvoor was het E 169,25, dus precies de 6 en 9 andersom, vergissen is menselijk.

Nee, het was echt E 196,25. Dus, ik heb dat bedrag per direct over gemaakt, plus de huurverhoging, want de huur zelf had ik al betaald.

De kopie van de brief kreeg ik later, bleek dus toch E 169,25 te zijn. Dus, ik had E 27,00 te veel betaald.

Ik heb dat gecorrigeerd met de volgende huurbetaling, en dan nog bij de bankcommunicatie geschreven, hoe ik tot dat bedrag kwam, wegens die vergissing.

Haar reactie was furieus. Ze belde mij op en schold mij uit voor alles wat lelijk was. En ze bleef ook maar zeggen, hoeveel zij wel niet moest betalen voor de electriciteit in de gezamenlijke gang van het gebouw. Ik moest echt wenen.

Ik heb toen maar een toch nog vriendelijke brief geschreven met nogmaals stap voor stap de uitleg. Belt haar zoon op, die dit nog niet begreep, want hij was boos. Na een 15 minuten zonder resultaat het steeds opnieuw uit te leggen, bleek dat hij dacht dit ik IEDERE MAAND, E 27,00 van de huur af zou halen. Nogal dom, want de brief was zeer helder en er stond ook éénmalig. Dan zijn dit nog mensen die het hoog in de bol hebben, want ze hebben gestudeerd, maar goed.

Nu valt het mij op dat sinds februari 2013, ik nu in de jaarlijkse brief omtrent de kosten en de huurverhoging, ook aantref " elektriciteit gang". De kosten zijn sinds die tijd ook E 191,25 Een verhoging dus van E 22.

Nu zult u misschien denken, E 22 kosten per jaar is helemaal niks. En misschien moet ik het ook zo laten. Maar de eigenaresse is altijd heel erg op de "regels". Maar andersom lijkt het wel of het dan opeens niet zo belangrijk is.

Volgens mij staat het niet in het standaarhuurovereenkomst en de daarbij behorende Bijzondere voorwaarden.

Mijn eerste vraag is dus dan ook

1. Moet ik hier een punt van maken, zelfs nadat ik het al twee keer heb betaald en nu de derde keer moet betalen?

2. En, aangezien de overeenkomst normaliter afgelopen is, welke mogelijkheden heeft de eigenaresse om ons uit het appartement te laten zetten? Als die mogelijkheden nogal makkelijk zijn, dan kan ik misschien beter stil zijn.
De prijzen hier in Brussel voor appartementen zijn nogal erg hoog geworden de laatste jaren, dus als wij weg zijn, kan ze gemakkelijk E 200 meer vragen.

Met vriendelijke groeten.
Laatst gewijzigd door Finale op 04 mar 2015 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 04 mar 2015 15:30

indien contactueel bepaald is dat er geen lasten moeten betaald worden, zou ik dat ook niet doen.

Hebt u kopies gehad van de nutsfacturen en een berekening hoe ze aan dat bedrag van 169 eur kwam?

u hebt het recht deze op te vragen en de verhuurder moet u deze bewijsstukken overhandigen.

Reclame

Terug naar “Huren”