Huurcontract beïndigd, nu in gebreke gesteld

Dennisp
Topic Starter

Huurcontract beïndigd, nu in gebreke gesteld

#1 , 11 feb 2015 11:42

Vorige week heb ik mijn 3-6-9 huurcontract opgezegd via aangetekend schrijven. (huurcontract was niet geregistreerd).

Gezien de plaatsbeschrijving niet gemaakt werd was er ook geen huurwaarborg betaald.

Ik heb ook de huurbaas uitgenodigd om alle details te bespreken om zo goed mogelijk uit elkaar te gaan. We kwamen het volgende overeen:

- Wij helpen zo goed mogelijk een nieuwe huurder te vinden (plaatsen bordjes, mensen ontvangen,...)

- De plaatsbeschrijving laten we vallen

Vandaag krijg ik een bericht dat ik in gebreke wordt gesteld omdat we geen huurwaarborg zouden betaald hebben. Hoe antwoord ik hier het beste op?

Ter info: Het appartement is steeds goed onderhouden, dus op zich is het geen probleem. Maar ik maak me wat zorgen dat de huisbaas hier zo op gefocussed is dat het moeilijk zal worden om deze ooit nog terug te zien.

Bijkomende info:

- Bij de aanvang van het contract hebben we regelmatig (via telefoon) gepoogd een afspraak te maken om de plaatsbeschrijving in orde te zetten. Dit is nooit gelukt. Dan kon zij niet, dan kon ik niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2015 11:51

Als er geen plaatsbeschrijving is ...wordt het moeilijk voor de verhuurder iets te bewijzen ( uitz. zware schade)
Daarbij indien GEEN registratie kan u bij wijze van dag op dag opzeggen - u hebt dat toch met aangetekend schrijven en gewone brief gedaan?

bambipower

#3 , 11 feb 2015 11:54

Hoelang woon je er al?

Hij zal moeten bewijzen dat hij gepoogd heeft een plaatsbeschrijving op te (laten) maken. Brieven of dergelijke die hij in het verleden heeft gestuurd?

Reclame

Dennisp
Topic Starter

#4 , 11 feb 2015 11:58

Fraciscus,

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb het huurcontract beeïndigd met aangetekend schrijven en daarna persoonlijk een kopie bezorgd.

We hadden vorige week een afspraak om de plaatsbeschrijving op te maken, maar gezien ik het huurcontract had opgezegd ondertussen hebben we besloten dit te laten vallen.

Er is geen plaatsbeschrijving gebeurd, dus ook geen huurwaarborg betaald. Nu vraagt ze me alsnog de huurwaarborg te betalen dmv een aangetekend schrijven.

Ik vraag me af hoe ik op dit aangetekend schrijven moet antwoorden.

mvg
Laatst gewijzigd door Dennisp op 11 feb 2015 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennisp
Topic Starter

#5 , 11 feb 2015 11:59

Bambipower,

ik woon er ondertussen 18 maanden.

mvg

Vandebos

#6 , 11 feb 2015 12:09

Gelet op het feit dat de opzeg reeds werd betekend, de verhuurder 18 maanden heeft gewacht tot na de opzeg aangaande de ingebrekestelling mbt huurwaarborg, de functie van de waarborg vanwege het ontbreken van een intredende plaatsbeschrijving grotendeels zijn doel mist, zou ik de huurder ook vriendelijk antwoorden dat deze nu nog te gaan vastleggen zijn doel mist, dat u niet van plan bent plotseling te beginnen met het niet betalen van de huur en dat, aangezien er geen intredende plaatsbeschrijving werd opgesteld, schadebepalingen ofwel met onderling akkoord ofwel voor de rechtbank beslecht zullen worden.

Dat u bijgevolg op dit ogenblik niet kan ingaan op haar verzoek.

Dennisp
Topic Starter

#7 , 11 feb 2015 12:16

Bedankt heer Vandebos. Ik zal dit antwoorden dmv een aangetekend schrijven.

mvg

Dennis Peeters

Dennisp
Topic Starter

#8 , 11 feb 2015 12:26

Ai, net slecht nieuws ontvangen rond deze zaak.

- De postbode heeft net de aangetekende brief waarin ik mijn opzeg doe teruggebracht.
- Mijn vriendin heeft onwetend deze brief geopend.

Dit zorgt er voor dat de huisbaas het contract nog kan laten registreren niet?

Ik ben van plan snel te reageren door het sturen van een aangetekende brief met de volgende gegevens:

- Het antwoord van de heer Vandebos
- De kopie met datum van de opzeg
- De vermelding dat ze ook persoonlijk deze brief heeft gekregen

Vijgen na pasen misschien. Wat is jullie idee?

Franciscus

#9 , 11 feb 2015 12:31

Neen doen en weer met ook een gewone brief en vermelden dat er een AS is gestuurd en een gewone brief. Uiteraard vermeld u dat u een op datum X reeds een brief hebt gestuurd per AS.
Hopelijk stond in uw AS dat u ook een gewone brief hebt gestuurd.
Bief afgegeven is die dan ook door hem voor ontvangst getekend wnt dat kan/kan ook.

Dennisp
Topic Starter

#10 , 11 feb 2015 12:34

Spijtig genoeg stond dit niet in de AS. De AS is een modelbrief: http://www.vob-vzw.be/LinkClick.aspx?fi ... tats=false" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus alles opnieuw verzenden + de boodschap dat er nu ook een gewone brief verstuurd is.

Bedankt ook Franciscus.

Franciscus

#11 , 11 feb 2015 12:38

VERMELDEN DAT HIJ REEDS OP DATUM X een AS heeft gekregen.
Bij kadaster - registratie huurcontracten ook een copie gaan opvragen van feit dat er GEEN registratie is !!!!!!

Dennisp
Topic Starter

#12 , 11 feb 2015 12:49

Bedankt Franciscus.

Ik ga dat zo doen:

- Registratie laten controleren + bewijs vragen
- Brief sturen: Antwoord op huurwaarborg + kopie van opzegging huurcontract + vermelden dat dit reeds via AS verstuurd was + vermelden dat dit ook persoonlijk afgegeven is op datum + vermelden dat dit ook via gewone post is verstuurd + bewijs registratiekantoor

Dit mag allemaal samen in 1 brief?

Nogmaals ontzettend bedankt!

KJ86

#13 , 12 feb 2015 23:27

Je moet er wel rekening mee houden dat jij als huurder in gebreke bent gebleven door de waarborg niet te stellen.
Het feit dat de verhuurder u nu pas in gebreke heeft gesteld, is van ondergeschikte orde. De overeenkomst moet immers nageleefd worden gedurende gans zijn duurtijd (incl. de opzegperiode). De waarborg heeft zelfs nog functie aangezien de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden. De verhuurder mag immers op andere manieren bewijzen dat je eventueel schade hebt aangericht aan het appartement.

Het advies van Vandebos is om bovenstaande reden verkeerd en zelfs onwettelijk (tenzij dat uw huurovereenkomst bepaalt dat u geen waarborg moet stellen of mag wachten met een waarborg te stellen tot dat er een plaatsbeschrijving is gebeurd). Het heeft dan ook geen nut om die onzin op papier te zetten.

j.demoor

#14 , 13 feb 2015 11:11

“Art.10.§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

De huurwaarborg is dus geen wettelijke maar wel een contractuele verplichting. Onderzoek in uw contract welke die verplichting is en kom ze na.

‘De postbode heeft net de aangetekende brief waarin ik mijn opzeg doe teruggebracht’ belet niet dat uw opzegging geldig gedaan is ,tenzij het niet ontvangen ervan te wijten is aan een adresseringsfout van u. Was deze geldig gedaan dan hoeft u deze niet te herhalen.

“Art.3...§ 5...Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Dit laat u desnoods toe een nieuwe opzegging te doen zonder opzeggingstermijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#15 , 13 feb 2015 12:08

- Het feit dat de verhuurder pas tijdens de opzegperiode de waarborg opeist zal doorwegen mocht deze alsnog hierom naar de vrederechter stappen. In die zin is het geen onzin en zal het ook niet als onzin beschouwd worden. Gekoppeld aan de andere feiten maakt het deel uit van een totaalbeeld dat een verhaal op zichzelf schept van zowel huurder als verhuurder en wie wiens verantwoordelijkheden doorheen de looptijd van het contract niet ernstig heeft genomen.

- Als u de opzeg per as heeft verzonden heeft u een verzendfiche met daarop een nummer. wanneer u dat nr ingeeft op de website van de post (http://track.bpost.be/etr/light/showSea ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;) krijgt u een overzicht van het traject dat het as heeft afgelegd inclusief de datum van verzending en eerste aanbieding bij de bestemmeling. Het is op die dag van eerste aanbieding dat bij wet ervan wordt uitgegaan dat de verhuurder kennis heeft genomen van uw opzeg (of drie dagen na datum verzending. dewelke het eerste komt telt). Het feit dat de verhuurder het heeft nagelaten het schrijven te gaan afhalen is niet uw probleem maar het zijne. Uw opzeg is dan ook rechtsgeldig en bindend. Het is ook deze datum (verzending en eerste aanbieding) die zal gebruikt worden om een eventuele laattijdige registratie op zijn merites te beoordelen.

- Voeg bij uw schrijven een kopie van de opzegbrief met daarop de vermelding "kopie opzeg u per AS verzonden op dd/mm/jjjj en door de post een eerste maal aangeboden op dd/mm/jjjj maar nooit opgehaald".

De combinatie van niet ophalen opzeg, terwijl deze wist dat hij onderweg was, laattijdige ingebrekestelling (weliswaar gerechtigd) van de waarborg creëert een patroon. Vooraleer weer beschuldigd worden van stemmingmakerij laat ik de conclusie van de feiten aan TS en de lezers zelf over.

Op zijn minst is deze post een volledig antwoord die zowel de verantwoordelijkheid van de huurder als deze van de verhuurder belicht en niet eentje die "vergeet" huurder erop te wijzen dat hij zich wat opzeg betreft geen zorgen hoeft te maken.

Terug naar “Huren”