Te laat betaalde huur

Frally
Topic Starter
Berichten: 8

Te laat betaalde huur

#1 , 09 feb 2015 20:15

Een huurder van mij is al verschillende maanden na elkaar telkens te laat met het betalen van de huur. De ene maand betaalt hij de vijfde, de andere op de 15de. Ook voor februari heeft hij nu nog geen huur betaalt. Het huurcontract bepaalt dat de huur betaalt moet worden voor de eerste van de maand. Ik heb telkens de huurder per mail aangemaand om de huur op tijd te betalen en voor januari heeft hij ook een aangetekend schrijven gekregen (toen heeft hij pas de 20ste betaald).

Onder artikel 6 van het huurcontract staat : "Bij niet-tijdige betaling van gelijk welk verschuldigd bedrag is de huurder vanaf de vervaldag, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een interest van 10% per jaar verschuldigd, waarbij de interest volledig wordt aangerekend voor elke begonnen maand. Indien een partij zich onterecht verzet tegen het vrijgeven van de volledige of gedeeltelijke huurwaarborg op het einde van de verhuurperiode, brengt het ingehouden bedrag, na ingebrekestelling waaraan gedurende acht dagen geen gevolg wordt gegeven, een interest van 1% per maand voort, waarbij de interest van elke begonnen maand voor de hele maand verschuldigd is."

Ik heb dat artikel nog nooit moeten uitvoeren, maar nu wil ik dat wel doen. Maar hoe moet die interest berekend worden. Is dat voor februari - de huurprijs is 535 eur - dan onmiddellijk 53,5eur. Als hij dan in maart weer niet op tijd, wordt het dan opnieuw 53,5 eur en eventueel nog eens 53,5 eur als de huur van februari nog niet betaald is. Of is het 535*0,10/12 voor februari? Of moet dat berekend worden per dag dat de huur te laat is : 535*0,10/365 per dag?

Wordt er voor zo een berekening gewerkt met enkelvoudige interest of met samengestelde interest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 feb 2015 20:39

Dit is op jaarbasis, 535*0,10/12 = €4,45. Je zal telkens een AS van min €6,5 moeten sturen. Zou aanraden om eens te praten met u huurder wanneer hij zijn loon ontvangt en kan betalen.
Dikwijls is dit de 10de van de maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#3 , 10 feb 2015 09:35

10% boete als intrest willen aanrekenen? Ik vrees dat veel vrederechters daar eens gaan mee lachen. Zeker voor een paar dagen te laat.
Het is niet omdat het in het huurcontract staat dat het ook wettelijk is.
Praten is meestal een veel betere oplossing en wees wat redelijk.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 10 feb 2015 10:50

Probeer met de huurder overeen te komen dat hij een korting krijgt telkens hij op tijd betaald, zeg maar 20 à 50 EUR.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 feb 2015 11:00

Er zouden veel eigenaars tevreden zijn, mocht hun huur gelden elke maand den 15 de op hun rekening staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Frally
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 10 feb 2015 11:31

Hoezo, vrederechters zullen daarmee lachen? Dat is een contract dat bijna volledig overgenomen is van "Kamer van arbitrage en bemiddeling", die toch afhangt van de FOD economie. En dat contract staat zelfs een rente van 12%, dat heb ik al verlaagd naar 10% omdat 12% mij nogal hoog leek. Bovendien staat in het artikel toch net dat er geen AS moet verstuurd worden. Ik wil natuurlijk wel een AS versturen, maar dat zijn dan weer kosten bij voor de huurder. Ik weet ondertussen wel zeker dat de huurder zijn loon ontvangt op de 29ste of de 30ste van elke maand, dus daar is er geen probleem. Ik zou inderdaad wel begrip kunnen opbrengen voor het laattijdig betalen van de huur, maar omgekeerd werkt het zo niet : ik kan ook niet naar de bank gaan en zeggen dat ik mijn lening pas op 20ste betaal, omdat de huurder pas de 15de betaald.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 10 feb 2015 12:20

AS in rekening brengen staat niet in het contract. Dat huurcontract werd opgesteld in 2007 toen de interesten nog veel hoger waren.
Kamer van arbitrage en bemiddeling is een vzw, is niet zij die over de geldigheid beslissen maar een vrederechter.
Is hier al meermaals aangegeven, een deftig gesprek kan soms wonderen doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”