ik heb volgend probleem:
huurwoning, huurders betalen de huur niet en maken een en ander kapot -> huurders worden uit de woning gedreven -> expert wordt aangesteld om de huurschade te begroten -> expert vraagt aan mij (verhuurder) een eerste provisie van 1400 € -> expert houdt installatievergadering -> expert legt veel te laat het voorverslag neer -> expert vraagt aan mij een bijkomende provisie, deze keer van 1200 €.
Ondertussen is gebleken dat de huurders totaal onvermogend zijn, en dat het lang zal duren vooraleer de huurders alles (lees: huurachterstal, schade woning, boete verbreking huur, rechtsplegingvergoeding, kosten expert, …) betaald hebben, indien ze het ooit betaald krijgen!
Met dat vooruitzicht meen ik dat ik niet moet opdraaien voor alle kosten. De expert zorgt ervoor dat hij zijn kosten via mij betaald krijgt. Daarenboven is zijn ereloonstaat niet in verhouding met zijn prestaties en buiten alle proporties. Zijn voorverslag stemt ook niet overeen met de werkelijkheid: zo heb ik veel opmerkingen moeten formuleren op dat verslag.
Wat ik zou willen is dat de expert zijn eindverslag, samen met zijn ereloonstaat, neerlegt bij vrederechter, zodat de vrederechter de ereloonstaat rechtstreeks ten laste kan van leggen van de huurders.
Op die manier hoef ik de kosten van de expert niet voor te schieten!
Kan iemand mij adviseren wat ik moet doen om de zaak zo vlug mogelijk voor de rechtbank te krijgen?
Met dank voor een antwoord, Ann