Keuze huurder door makelaar

ZichtOpZee
Topic Starter

Keuze huurder door makelaar

#1 , 04 sep 2014 14:18

Dit gaat over een appartement met garage te huur , waarbij een makelaar als tussenpersoon is aangesteld.

Deze makelaar heeft de indruk dat ik op eerder korte termijn wil huren. (Dat is mogelijk, maar misschien ook niet en voor een aantal jaren.) En weigert mij daarom in aanmerking te nemen. Hij houdt de boot af en vertelt me volgende week maar eens terug te bellen om te horen of het dan al verhuurd is.

Waarschijnlijk is dat geoorloofd, maar graag een mening hierover die meer dan intuitie is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007

#2 , 04 sep 2014 17:40

Ik begrijp niet waarom een makelaar dat niet zou mogen weigeren. Hij werkt volgens instructies die door de eigenaar aan hem gegeven zijn. Het is een discriminatie maar niet in de zin die door de wet op de discriminatie bedoeld is.

sloeberken

#3 , 04 sep 2014 18:22

Een verhuurder of makelaar maakt altijd de keuze uit de kandidaten wie hij het geschiktste vind, is natuurlijk geen voordeel als kandidaat huurder al voorwaarden stelt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Mannoke

#4 , 11 sep 2014 00:50

Een keuze maken........het kan nog verkeerd gaan......Mooie loonfiche en je hebt al een streepje voor.Als je van een invaliditeits-uitkering moet rondkomen heb je dat niet .Je word gewoon niet geselecteert .Er is een huisje te huur binnen mijn budget(Je gaat toch niet ergens wonen als je daarna je eten niet meer kan betalen) en stuur direct een mail 's nachts en telefoneer de volgende morgen (1 min.na openingstijd) en vertel dat dit met mijn inkomen( ZEG hoeveel dat is) haalbaar is en dat ik op mijn huidige adres al bijna 13 jaar woon en daar alle huuroverschrijvingen van kan doorsturen,van daarvoor ook.Ik heb geen schulden en ten laatste,het is dieren toegelaten,ik heb 2 poezen (Op zich al een struikelblok op de huurmarkt).....OK, men had alles genoteerd en zou het bespreken....Bel eind v/d week maar terug.....OK .Er waren al 50 mensen ingeschreven voor bezoek (ik was daar niet bij).......Dan krijg ik te horen dat ik geen "Fiche " had ingevuld ? Men had toch alles genoteerd ?Waarom niks over die FICHE vertelt ? Dit voelt echt niet zuiver......Grtjs .

KJ86

#5 , 11 sep 2014 10:48

Je bent het slachtoffer van de grote groep mensen die hun huur niet kunnen betalen van een invaliditeitsuitkering. Wij gebruiken dezelfde stelregel als de banken, het budget dat uitbesteed mag worden aan huisvesting kan niet meer bedragen dan een 1/3 van het inkomen. Dat wilt dus zeggen als je een invaliditeitsuitkering hebt van € 1200, dat je een pand mag huren tot € 400. Het is wel zo dat voor de lager geprijsde panden veel interesse is, ook bij mensen die als een koppel gaan werken om te kunnen sparen voor de aankoop van hun eigen woning. Het is logisch dat de verhuurder sneller zal opteren voor die mensen, gewoon omdat de buffer groter is Als er één loon wegvalt, kan het andere loon nog altijd de gezinslasten opvangen. Je moet gebruik maken van ons sociaal vangnet en u inschrijven voor een sociale woning en dan geduldig wachten tot dat er een woning aan u wordt toegewezen. In de tussentijd zal u een woning moeten bewonen van mindere kwaliteit of een studio.

sloeberken

#6 , 11 sep 2014 12:07

Als er 20 kandidaten zijn voor 1 woning of appartement zijn er 19 ontevreden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#7 , 11 sep 2014 13:36

Als er 20 kandidaten zijn voor 1 woning of appartement zijn er 19 ontevreden.
Soms zelfs 20.

MissChilli

#8 , 13 sep 2014 20:05

Veel succes en zoek privé. Ik heb 8 jaar geleden ook een betaalbaar huisje (krot op instorten) kunnen huren nadat de verhuurkantoren mij botweg gezegd hebben dat iemand met een uitkering meer kans maakt dan iemand met mijn loon uit werk.

goldfinger

#9 , 18 sep 2014 00:05

Download zelf een inlichtingenfiche van het internet vul hem al COMPLEET in Steek er tevens kopijen bij loonfiche's en betaalbewijzen van vorige huurwoningen. En neem daar dubbels van die kan je later nog gebruiken.

Vanaf je contact hebt met een verhuurder stuur je heel uw pakketje al meteen door via mail. Hoe sneller hoe beter! Zo geef je blijk van goed georganiseerd te zijn en dat je niets te verbergen hebt. Dat valt bij verhuurders sterk op, want veel inlichtingen fiche's worden vaak dagen later en half ingevuld afgegeven.

Eén dag later terugbellen om meer info te vragen. (nu weten ze zeker dat je het meent)

Terug naar “Huren”