Renovatie op mijn kosten.

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

Renovatie op mijn kosten.

#1 , 07 aug 2014 10:49

De eigenaar van onze huurwoning wil werken uitvoeren aan de voor- en zijgevel. Hiervoor eiste hij dat ik de garage dienst zou laten doen als opslagplaats voor materialen. Mijn auto moest maar blijven buiten staan... Ik was hier niet mee akkoord. Tot mijn verbazing ontving ik een week geleden een brief van zijn advokaat, waarin staat dat ik mij verzet tegen het uitvoeren van de werken ! En alle kosten die het gevolg zijn van dat verzet zou ik moeten betalen. De eigenaar is gewoon op zoek naar een sponsor om zijn werken te laten uitvoeren. Ik heb aan zijn advokaat gevraagd om mij de bewijsstukken te bezorgen waarop zijn client zich baseert. Ik heb uiteraard nog niets ontvangen. Ik heb bovendien de opmerking gemaakt dat de huurwet zegt dat het gehuurde goed niet van uitzicht mag veranderen tijdens de huurtijd (Recht op onveranderde woning). Gisteren heb ik gezien dat men bezig is met de voorbereiding voor het uitvoeren van de werken.. Kan ik deze werken laten tegenhouden op basis van het recht op een onveranderde woning? Ik was niet tégen de werken, maar gezien de dictatoriale houding van de eigenaar ben ik geneigd van mening te veranderen. Van het betalen van een schadevergoeding is geen sprake! Maar vermits de eigenaar zo'n vuil spel speelt, wil ik nu wel beroep doen op het recht op een onveranderde woning. Kan ik dat?
Van dat "verzet" tegen de werken staat trouwens ook niets op papier, dus eigenaar beschuldigd mij, zonder bewijzen, én vraagt schadevergoeding. Ik heb enkel gezegd dat de garage niet dienst ging doen als opslagplaats. De huurdersbond gaf me daar ook gelijk in.
In het huurcontract staat dat bij eventuele DRINGENDE werken die meer dan 40 dagen duren, ik die moet laten uitvoeren én dat ik niet het recht heb om een schadevergoeding te vragen.
Maar ik heb ergens gelezen dat zo'n clausule, zelfs al staat het in het contract, niet geldig is en dat ik wel degelijk recht heb op schadevergoeding als de werken langer dan 40 dagen duren. Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 07 aug 2014 11:29

Onbegonnen werk, de discussie die op het vredegerecht gevoerd moet worden, zou gaan over dat de werken dringend van aard zijn of niet. Gezien de complexe materie, moet er een "dure" gerechtsexpert aangesteld worden om te bepalen of dat een gevelrenovatie van toepassing is.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 aug 2014 11:46

Nagaan bij de gemeente of de eigenaar wel ene vergunning heeft voor - uitvoeren van de werken /plaatsen van stellingen op openbare weg / inrichten werf op openbare weg / parkeer of stilstaand verbod. Bij parkeerberbod mag aannemer er zelf ook niet staan. In veel gemeente wordt stilstand verbod beperkt tot plaats werf - de wagens van de firma moeten zich normaal parkeren en dus betalen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 07 aug 2014 11:56

Recht op een onveranderde woning

De verhuurder mag niet zomaar de vorm of de gedaante van de woning veranderen. Grote werken die het uitzicht van de woning veranderen zijn verboden tijdens de huurtijd. Enkel dringende herstellingswerken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bonafide
Berichten: 3

#5 , 07 aug 2014 14:52

Hier is de vraag inderdaad of de werkend dringend van aard zijn of niet.
In geval ze niet dringend zijn heeft u recht op een onveranderde woning, maar dit kan uitgesloten worden in het contract
In geval ze dringend zijn, geldt Art. 1724.:
Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.

Men kan ook afwijken van art 1724 in het contract, in het contract staat dat u geen recht heeft om een schadevergoeding te vragen, maar art 1724 heeft het over een gebruiksderving, dus indien uw garage dienst zou doen als opslagplaats, kan u wel degelijk een vergoeding verkrijgen voor de gebruiksstoornis.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 aug 2014 15:51

Waaruit bestaan die zogezegde renovatiewerken. Dat weten we nog steeds niet. Het moeten wel DRINGENDE werken zijn om ze te kunnenuitvoeren tijdens de huurperiode. De gevel bvb isoleren en van een krepielaag voorzien is NIET DRINGEND, betonrot zodat de stukken op de stoep vallen zijn dat wel.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 07 aug 2014 16:04

Waaruit bestaan die zogezegde renovatiewerken. Dat weten we nog steeds niet. Het moeten wel DRINGENDE werken zijn om ze te kunnenuitvoeren tijdens de huurperiode. De gevel bvb isoleren en van een krepielaag voorzien is NIET DRINGEND, betonrot zodat de stukken op de stoep vallen zijn dat wel.
Als de muur vochtig zou staan door slagregen, zou je kunnen argumenteren dat een dringende herstelling noodzakelijk is om bijkomende schade te voorkomen. De herstelling in de vorm van een waterdichte cementering lijkt mij dan logisch.
Dringende herstellingen is weer zo'n onderwerp dat voor interpretatie vatbaar is!

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 07 aug 2014 16:19

Nu een andere zaak - appartementsgebouw zal men ALLE terrassen moeten aanpakken (insijpeling en betonrot vastgesteld) - sommige eigenaars vonden dat niet kunnen ... want aan hun terras was er niets aan.
Werd door de aanwezige expert en nog iemand van de eigenaars en bevestigd door de syndicus snel van tafel geveegd.
Appartement terrassen behoren tot de algemene gemene delen tot aan de waterkering - tegels zijn van de eigenaar.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 07 aug 2014 16:38

Nu een andere zaak - appartementsgebouw zal men ALLE terrassen moeten aanpakken (insijpeling en betonrot vastgesteld) - sommige eigenaars vonden dat niet kunnen ... want aan hun terras was er niets aan.
Werd door de aanwezige expert en nog iemand van de eigenaars en bevestigd door de syndicus snel van tafel geveegd.
Appartement terrassen behoren tot de algemene gemene delen tot aan de waterkering - tegels zijn van de eigenaar.
Akkoord, maar hier gaat het niet om een appartement.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”