Pagina 1 van 1

Afrekening onkosten

Geplaatst: 31 jul 2014 18:54
door gouranga
Op 01/04/14 ben ik verhuisd.
Per maand betaalde ik 140 euro voorschot voor de algemene onkosten in een appartementsgebouw.

Ik heb op papier gezet dat ik 12 x 140 euro betaald heb in 2013 en 3 x 140 euro in 2014 waarvoor ik nog geen afrekening heb ontvangen.
Tevens stond op dat papier dat ik een bedrag rond de 30 euro voor de 15m³ kubieke water van 2011 of 2012 nooit ontvangen heb.
De verhuurder heeft dit papier ondertekend.

Ik verneem net dat de afrekening al 3 weken beschikbaar is via een andere bewoner. Ik heb echter nog niets van mijn voormalige verhuurder gehoord.
Hoe pak ik dit best aan?

Ik vreesde al een beetje voor dit scenario...

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 31 jul 2014 20:27
door KJ86
Gewoon eens bellen of een mailtje sturen!
Als na het informeel contact zou blijken dat de verhuurder niet wil meewerken voor de kosten af te rekenen, zal je hem met een AS in gebreke moeten stellen.
Als dat nog niet voldoende is, moet je naar de vrederechter, maar daar zal waarschijnlijk het bedrag te klein voor zijn dat je kan terugvorderen. De baten moeten opwegen tegen de kosten.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 31 jul 2014 21:23
door Vandebos
Gezien het gaat om een huurgeschil zal het op eigen initiatief voor de vrederechter brengen de huurder middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. op zijn best € 41 kosten...

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 31 jul 2014 21:49
door roharro
3 weken...misschien is de verhuurder op reis.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 31 jul 2014 22:33
door sloeberken
De verliezende partij betaald de kosten.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 31 jul 2014 23:12
door KJ86
De verliezende partij betaald de kosten.
Met de kosten is het niet betaald.
Je bent toch ook een verlofdag kwijt en al de zever die vooraf nodig is om tot bij de vrederechter te geraken neemt ook tijd in beslag.
Time is Money!

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 01 aug 2014 13:27
door gouranga
Ik heb een neutraal mailtje gestuurd om te vragen of de verhuurder de onkosten voor 2013 van de syndicus heeft ontvangen.
Laten we hopen dat er antwoord op komt zodat we het gewoon kunnen afhandelen.

Dit hele verhaal heeft al een voorgeschiedenis. Het contract dat ik in der tijd heb getekend staat vol met verplichtingen voor de huurder, maar rept met geen woord iets over de afrekening van de kosten.

De 30 euro gratis water die toekomt aan de bewoner is al een paar jaar een discussie punt. Het werd zelfs gemeld via aangetekend schrijven waarna de repliek volgde dat de syndicus dit niet had gestort.
Case closed voor de verhuurder. Zijn rekening is in orde, de rekening van de huurder is zijn probleem niet. De syndicus ging niet in op vragen van huurders.

Voor 30 euro ga ik niet naar het vrede gerecht (die hebben wel wat betere dingen te doen denk ik) en de verhuurder vond dat de ik de afrekening niet zo moest uitpluizen.
De huurderbond heeft me meegedeeld dat ik zelfs niet akkoord moest gaan met het de documenten die moesten doorgaan als afrekening (afrekening voor de eigenaar opgemaakt door syndicus).
Als huurder heb je echter geen poot om op te staan tenzij je naar het vredegerecht trekt.

Nu komt daar voor 2013 +- 240 euro bij en voor 2014 60 euro.In voorgaande jaren bleek dat we per maand ongeveer 20 euro te veel onkosten betaalden. Voor 2014 is er nog geen afrekening.
Het openstaande bedrag bedraagt is momenteel 270 euro, dit begint al de moeite te worden om eens moeilijk te doen.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 01 aug 2014 13:35
door KJ86
Als de verhuurder normaal afrekent en de 30 euro zo laat, kan je het zelf proberen te verhalen op de syndicus.
Als die zijn werk niet goed doet, kan je hem eenvoudig ter verantwoording roepen door klacht in te dienen bij het BIV.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 01 aug 2014 13:48
door gouranga
Ikzelf heb geen contractuele band met de syndicus. De eigenaar wel. Volgens mij moet de eigenaar de syndicus ter verantwoording roepen.

Ik heb de syndicus een paar vragen over die afrekening gesteld, waarna het antwoord naar de verhuurder was dat ik te veel vragen stelde, dat dat niet meer normaal was.
De syndicus was dat nog nooit tegengekomen in heel zijn carriere.

Ik ontvang een afrekening als huurder waar kostenposten worden samengegooid die niet gestaafd zijn door facturen... (vb. aankoop materiaal tuin zie ik elk jaar terugkomen)
AV beslist om rookmelders te plaatsen op initief van verhuurder. Ik heb als huurder een deel van de rookmelders betaald. Is een kleine kost, maar correct lijkt dit me niet.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 01 aug 2014 14:02
door KJ86
Uiteraard is het de eigenaar die de afrekening met de syndicus moet afhandelen. Ik kan mij goed voorstellen dat die niet veel moeite wil doen om een afrekening van een gans gebouw overhoop te halen om 30 euro te verhalen die zijn huurder toekomt. Het blijft natuurlijk een fout die de syndicus gemaakt heeft, als je op de hoogte bent van de fout, houdt niets u tegen om de syndicus er op te wijzen. Als ik syndicus was en ik had een fout gemaakt van 30 euro, zou ik die gewoon uit mijn eigen zak betalen om mijn fout recht te zetten. Ik denk dat jij dit kan bereiken bij de syndicus door een beetje druk te zetten.

Rookmelders moet jij niet betalen (onderhoud wel, zoals batterij vervangen), materiaal (voor alle duidelijkheid grondstoffen) die gebruikt worden voor de tuin te onderhouden zijn dan weer wel voor u.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 01 aug 2014 16:38
door mava105
Het is de syndicus die de afrekening naar de mede-eigenaars toe opmaakt, en het is de verhuurder die dan op zijn beurt afrekening naar de huurder toe opmaakt.
Ik heb het geluk een syndicus te hebben die reeds van in den beginnen de splitsing eigenaar-huurder opmaakt in de afrekening. Hoef ik dus enkel maar een deel van de afrekening door te sturen naar huurder.
Verhuurder moet u inzage geven in ALLE rekeningen die betrekking hebben op de afrekening.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 01 aug 2014 16:49
door roharro
Probleem is dat sommige huurders de originele facturen wensen, waarover e verhuurder zelf ook niet beschikt.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 01 aug 2014 22:50
door Vandebos
Het is de syndicus die de afrekening naar de mede-eigenaars toe opmaakt, en het is de verhuurder die dan op zijn beurt afrekening naar de huurder toe opmaakt.
Ik heb het geluk een syndicus te hebben die reeds van in den beginnen de splitsing eigenaar-huurder opmaakt in de afrekening. Hoef ik dus enkel maar een deel van de afrekening door te sturen naar huurder.
Verhuurder moet u inzage geven in ALLE rekeningen die betrekking hebben op de afrekening.
Indien het stukken betreft, zoals fakturen, zijn deze in het bezit van de syndicus. Deze is verplicht u inzage te verschaffen indien uw verhuurder ze aan u doorrekent. Hiervoor vraag je best schriftelijk en aangetekend een afspraak aan met een aantal data in het schrijven opgenomen. Voorzie erin tevens op vriendelijke een een uiterste datum waarop u van hem antwoord verwacht.

Opgelet: inzage is niet hetzelfde als langsgaan om de volledige boekhouding na te snuisteren. u zal in uw schrijven de posten die u wenst ion te zien dienen te specifiëren. Inzage is ook juist dat, inzage. voor kopies gelden erelonen overeengekomen in de beheersovereenkomst.

Re: Afrekening onkosten

Geplaatst: 05 aug 2014 00:26
door gouranga
Rookmelders moet jij niet betalen (onderhoud wel, zoals batterij vervangen), materiaal (voor alle duidelijkheid grondstoffen) die gebruikt worden voor de tuin te onderhouden zijn dan weer wel voor u.
Ik heb ongeveer hetzelfde aan de verhuurder meegedeeld. Reactie van verhuurder was dat ik niet zo moest grasduinen door het detail. Einde discussie, rookmelders mee betaald.

Ik heb eindelijk een afrekening ontvangen. Deze was een maand blijven liggen bij de verhuurder omwille van omstandigheden.
Elk jaar maken we een beetje vordering. Ik mis wel hier en daar een detail afrekening, maar ik ga mijn gevecht staken. Het ziet er min of meer correct uit.

Er is ook zo maar eventjes een fout van 4821,96 euro naar boven gekomen in de afrekening van 2012. Een factuur voor stookolie werd dubbel betaald in 2012.
Niet opgemerkt door AV, nu om een of andere reden wel naar boven gekomen, verhuurder wist er ook het fijne niet van.

Ik heb ooit een paar zeer gerichte vragen via de eigenaar aan de syndicus gesteld, maar daar is geen positief antwoord op gekomen.

Een beter wettelijk kader rond wie wat moet betalen zou al veel helpen. De verhuurder stelt nu vragen aan de huurder hoe hij de afrekening moet maken tussen 2 huurders...

Sommige syndicussen zouden beter ook wat professioneler te werk gaan. Er zullen ongetwijfeld zeer goede syndicussen zijn, maar degene die het gebouw hier beheert loopt er soms de kantjes af. Niet bereikbaar, reageert niet als huurders defect melden, keurt ketel niet tijdig,... .De prijs die we voor de service moeten betalen verklaart al veel, maar van veel service is er dan ook geen sprake. Deze syndicus weigerde elke contact met huurders tenzij je een aangetekende brief stuurde.