Stopzetten bezettingscontract?

micro
Topic Starter

Stopzetten bezettingscontract?

#1 , 02 jul 2014 13:23

Ik ben huurder van een handelspand. De vorige eigenaar is failliet gegaan en mijn pand is opgekocht door een nieuwe eigenaar (jan 2014), samen met de panden links en rechts (identiek) van mij. De eigenaar zou twee panden zelf willen gebruiken en heeft mij voorgesteld dat ik één pand zou opschuiven.
Gezien ik nog niet zeker was of ik in de buurt zou blijven of niet, heeft hij een 'bezettingscontract' opgesteld zodat wij beiden niet gebonden zouden zijn. Inmiddels heb ik (mondeling) bevestigd dat ik zou blijven (=1 plaats opschuiven), maar de eigenaar heeft achteraf toch beslist niet te verhuren en eist dat ik nu het pand onmiddellijk verlaat bij het verstrijken van de duur vermeld op 'bezettingscontract'.

Kan ik zomaar buitengezet worden met dit contract? Ik heb niets ondernomen (nieuwe locatie zoeken,...) omdat ik uitgaande van onze afspraak eenvoudig zou kunnen verhuizen.

Het contract met de vorige eigenaar had zijn 3 jaar vervuld op 1 mei 2014.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2014 17:58

Handelshuur.... en niet opgezegd door een van de partijen?

http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false;

micro
Topic Starter

#3 , 03 jul 2014 19:36

Op het contract dat we met de eigenaar hebben afgesloten stond vermeld dat het om een periode van 7 maanden gaat en dat de overeenkomst in geen geval een handelshuurovereenkomst is.

Ik weet niet of het hieronder valt, maar op de link zie ik staan:

Art.2. De bepalingen van deze afdeling zijn evenwel niet van toepassing :
1 Op de huur die, wegens die aard of de bestemming van het goed of volgens de gebruiken, normaal wordt toegestaan voor minder dan een jaar;

Reclame

j.demoor

#4 , 04 jul 2014 11:01

“Art.3.De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren...De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van elke driejarige periode, mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief. Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

‘Wanneer de huurovereenkomst aan de koper van een verhuurd onroerend goed kan worden tegengeworpen(art.1328), wordt die koper, die geen partij was in die overeenkomst, ingevolge art. 1743 B.W., in de plaats gesteld van de oorspronkelijke verhuurder die het goed verkoopt, en zulks voor wat betreft de rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de uitvoering van de huurovereenkomst waartoe de koper na de aankoop, krachtens die indeplaatsstelling is gehouden, verwerft de koper in de regel alle rechten die de oorspronkelijke verhuurder op grond van art. 1730 B.W. zou hebben gehad, zo het goed niet was verkocht‘(Cass. 29 februari 1980,Pas. 1980,I,808,Arr.Cass. 1979-80,816,R.W. 1980-81,1777-1780,T.Not. 1980,171)

‘Het contract met de vorige eigenaar had zijn 3 jaar vervuld op 1 mei 2014.’

Hieruit kan niet afgeleid worden dat die huur op 1 mei 2014 eindigde overeenkomstig met voornoemd art.3.Dit dient onderzocht.

De bezettingsovereenkomst wordt beëindigd zoals daarin overeengekomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

micro
Topic Starter

#5 , 05 jul 2014 19:21

De bezettingsovereenkomst wordt beëindigd zoals daarin overeengekomen.
Dus moet ik weg?

Terug naar “Huren”