Renovatiewerken tijdens huurperiode

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

Renovatiewerken tijdens huurperiode

#1 , 30 jun 2014 09:48

Wij huren sinds half april 2014 een woning met een contract voor 1 jaar.
Sinds het begin krijg ik bijna elke zaterdag een telefoontje van de eigenares, om te zeggen dat ik het gras moet afrijden, wanneer het vuilnis buiten moet, dat ik het trottoir onkruidvrij moet houden, enz.. Vorige zaterdag kreeg ik een telefoontje (stond op mijn voicemail). Ze zegt dat er binnen enkele weken renovatiewerken gaan uitgevoerd worden (nieuwe voorgevel en nieuw terras). Bovendien wil de aannemer het materiaal voor de voorgevel in mijn garage stockeren. Dat wil dus zeggen dat ik zelfs de garage niet meer kan gebruiken.
In het contract staat dat ik voor dringende herstellingswerken de toegang dien te verlenen aan arbeiders. Maar renovatiewerken zijn naar mijn mening geen herstellingswerken.
Er zijn geen herstellingen nodig aan de voorgevel. De eigenares wil dit enkel doen om 'esthetische redenen'.

De werken gaan uitgevoerd worden van juli tot november !! Wat mij extreem lang lijkt om een voorgevel en een terras te vernieuwen.

Mag zij dit zomaar doen? Ik heb ook geen aangetekend schrijven ontvangen om mij dit te melden. De afspraken met de aannemer zijn blijkbaar al gemaakt.
Wat met mijn recht op 'rustig genot van de woning'? Wat met mijn privacy? De werken beginnen tijdens de verlofperiode, mijn vakantie is gepland. Zij verwacht dat ik de arbeiders toegang geef tot de woning, ook tijdens onze afwezigheid.

Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jun 2014 10:37

Tenzij het gaat om DRINGENDE herstellingen en/of behoudswerken, zijn gewone renovatiewerken, enkel om esthetische reden, NIET toegelaten tijdens de huur, tenzij natuurlijk men minnelijk overeen komt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 30 jun 2014 10:55

Als dit niet in het huurcontract beschreven is mag dit niet gebeuren tijden de huurperiode, zonder wederzijdse toestemming.
Recht op een onveranderde woning
De verhuurder mag niet zomaar de vorm of de gedaante van de woning veranderen. Grote werken die het uitzicht van de woning veranderen zijn verboden tijdens de huurtijd.

Wat betreft de bemoeizucht van verhuurster, schrijf een AS waar je wenst dat u privacy moet gevrijwaard worden, en u niet akkoord gaat met haar bemoeienissen omtrent de aangehaalde feiten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 30 jun 2014 12:09

Hou er wel rekening mee dat uw contract tot half januari 2015 kan opgezegd worden door de verhuurder, als het uw intentie is om over te gaan in een contract van lange termijn, zal je in het eerste jaar wel een beetje extra rekening moeten houden met de wensen van de verhuurder.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 30 jun 2014 12:25

U kan de sloten veranderen, zodat u niet plots thuiskomt met een bende arbeiders in uw huis (zware fout dan van uw verhuurder, maar beter voorkomen). Tevens kan dit niet opgelegd worden door de verhuurder, dus u moet op geen enkele manier hieraan meewerken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 30 jun 2014 12:51

Hou er wel rekening mee dat uw contract tot half januari 2015 kan opgezegd worden door de verhuurder, als het uw intentie is om over te gaan in een contract van lange termijn, zal je in het eerste jaar wel een beetje extra rekening moeten houden met de wensen van de verhuurder.
Is dat dan een rede om alles te gedogen, er zijn ook grenzen. Als ze zo bemoeizuchtig is zoals TS schrijft denk ik dat ze elk jaar een nieuwe huurder mag zoeken. Werkvolk in u woning terwijl je op vakantie of werken bent, u garage voor enkele maanden ontnemen, dat zijn toch zaken die niet te aanvaarden zijn.
Dan nog gelet dat de huurder het amper 2 maand huurt, dit had ze moeten doen voor ze het verhuurde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma
Berichten: 2871

#7 , 30 jun 2014 13:14

Inderdaad slot veranderen zoals Turaki zegt. Dat mag u perfect zolang u op het einde van de huur ofwel het oude slot terugplaatst of van het nieuwe slot het aantal sleutels overhandigt dat u bij het begin van de huur kreeg.

En ja, tegen de verhuurder in gaan, kan wel in het verkeerde keelgat schieten, maar dat is dan de keuze die je maakt. Doe je het niet, loop je het risico om die bemoeienissen te blijven hebben voor de rest van je huurperiode.
Persoonlijk zoek ik na een jaar dan liever iets anders. In je huis moet je op je gemak zitten.

En dit is nog altijd een juridisch forum en juridisch gezien moet je juist nergens rekening houden met extra wensen, maar is de wet gewoon de wet. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet kan, maar TS vraagt specifiek of de verhuurder dat zomaar mag doen en daarop is het juridische antwoord: neen.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 30 jun 2014 13:48

Ik wijs TS er enkel op dat een jaar snel voorbij is, hoe hij dat invult moet hij zelf weten, het komt er eigenlijk op neer dat je tot half januari voorzichtig moet handelen als je een contract van lange duur wil. Ik denk dat het niet moeilijk is om een compromis te vinden, vb terras uitstellen, garage niet inpalmen, gevelrenovatie wel uitvoeren (voor de voorgevel kan de aannemer immers van op straat of voortuin werken, minimale overlast). Hoe of wat moet je uiteraard bespreken met uw verhuurder.

In tegenstelling tot duma en sloeberken weet ik dus wel waarom verhuurders beginnen met een contract van een jaar. TS had daar misschien nog niet bij stilgestaan en het zou spijtig zijn als TS aan goede voorwaarden kan huren of een andere reden heeft waarom hij langer als een jaar daar zou willen wonen. Het valt regelmatig voor dat dit opeens niet meer mogelijk is omdat de verhuurder op de tenen getrapt is.
Eigenlijk zou ik mijn redenering niet moeten verduidelijken, het is immers geformuleerd in het belang van ts (uiteindelijk moet hij aan de hand van wat hier geadviseerd wordt, zelf invullen hoe hij het probleem gaat oplossen).

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 02 jul 2014 09:25

Het is niet de bedoeling om het contract te verlengen, dat is zeker. Wij zijn aan het uitkijken om een woning te kopen.

Ben gisteren naar huurdersbond geweest. Daar hebben ze me ook gezegd dat we ons gerust tegen de werken mogen verzetten.
Vanavond gaan we naar het immokantoor. De zaakvoerder heeft veel contacten met de eigenares, en kan ook invloed uitoefenen. Enfin, invloed of niet,
ik laat de werken niet doorgaan. Er staat niets op instorten, er is niets dringend te herstellen. En zoals hierboven ook vermeld, ze mag het uitzicht van de woning niet zomaar veranderen.
Bovendien vind ik het nogal arrogant van eigenares om alle afspraken met de aannemer te maken zonder ons eerst te consulteren. Maar madame denkt dat ze zich alles kan permitteren
omdat ze rijk is. Ik zal er haar ook schriftelijk op wijzen dat ze me niet meer moet opbellen voor onbenulligheden (om te zeggen dat ik mijn rolluiken hoger moet optrekken zodat er licht binnen kan bijvoorbeeld...). Vorige week 'betrapte' ik er haar ook op dat ze speciaal naar ons huis ging (ik liep achter haar maar ze had me niet gezien) om "controle" te doen. Toen zei ze dat ik het onkruid op het trottoir moest verwijderen. Ik doe dat 1x per maand, wanneer IK wil, niet wanneer ZIJ het zegt.
Enfin...het zal nog leuk worden...
Toen wij de woning gingen bezichtigen zei ze ons dat ze door de vorige huurders bedreigd werd... Nu weten we waarom...

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 02 jul 2014 21:00

Als de aannemer daar staat mogelijk politie verwittigen veel kans dat er geen vergunning is om werf op openbare weg te plaatsen, stellingen, container en verkeersborden.
Kan aardig oplopen aan kosten - in onze stad kan vb container op kosten en risico van betrokkene onmiddellijk worden verwijderd.
Kosten zullen dan zeker worden doorgerekend worden aan eigenares.

PS Het lastig vallen door eigenares kan zelfs als belaging ( stalking) beschouwd worden... dus aangifte ( klachtmisdrijf) bij politie kan evenzo.
Zij wordt dan uitgenodigd voor verhoor .... zal dan wel weten hoe laat het is.

Terug naar “Huren”