Vroegtijdig overlaten huurpand aan nieuwe huurder ?

Leaper
Topic Starter

Vroegtijdig overlaten huurpand aan nieuwe huurder ?

#1 , 04 jun 2014 08:22

Hallo,

Onze huur van een huis loopt af op 30/06 (incl). De eigenaars hebben reeds een andere huurder die rechtstreeks daarop het huis zou huren (dus vanaf 1/7). Deze nieuwe huurder heeft mij rechtstreeks gecontacteerd of hij reeds een aantal meubels eerder kan leveren. (we praten hier over 27/6 als leverdatum). Er is hier ook nog een immokantoor bij betrokken die deze nieuwe huurder heeft aangebracht.

Enerzijds vind ik het raar dat de nieuwe huurder mij contacteert - ik had verwacht dat al mijn communicaties met de eigenaars/immokantoor zouden verlopen.

Nu, In weze heb ik hier geen probleem mee en kan ik het pand eerder verlaten (bv 1 week eerder) maar dan wil ik wel dat de nieuwe huurder volledig verantwoordelijk is voor alles wat er dan in het huurhuis gebeurt. Als er bij de levering bijvoorbeeld brokken gemaakt worden, dan wil ik daar niet voor opdraaien.

Wat is de beste procedure ?

- Volstaat een uitgaande plaatsbeschrijving ?
- Dient er overdracht van mij naar eigenaar en van eigenaar naar nieuwe huurder te gebeuren van sleutels ?
- De eindmeterstanden : dienen die tussen mij en eigenaar of tussen mij en nieuwe huurder opgemaakt te worden ?
- Kan ik aan de eigenaar dan vragen dat +/- 20 van mijn huur kan terugkrijgen aangezien het huis eerder terug bewoond wordt ?
- Of geef ik best de boodschap aan de nieuwe huurder " sorry - het kan pas vanaf 1/7"
- ... andere zaken waar we nog niet aan gedacht hebben.

Het is de eerste keer dat we gehuurd hebben, dus voor ons allemaal wat nieuw.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 04 jun 2014 08:40

Je zal alles deftig op papier moeten hebben zodat u niet opdraait voor eventuele schade, zeker uittredende plaatsbeschrijving. Zou ook voorstellen dat die week huur u word betaald. Ook opletten met de overdracht van de nutsvoorzieningen.
Anders ben je beter dat je u contract volledig uit doet.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 04 jun 2014 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#3 , 04 jun 2014 08:40

U mag gerust vroeger vertrekken, en tijdens uw huurperiode laat u in de woning wie u wil.

Om u in te dekken wel volgende zaken regelen:
-Spreek af voor de uitgaande PB tussen uw feitelijk vertrek en de feitelijke aankomst van de nieuwe huurder. Als uw verhuurder hier niet mee akkoord gaat, dan zou ik hier niet meer doorgaan en de nieuwe huurder pas toegang geven na 30/6.
-Normaal geeft u de sleutels aan uw verhuurder, maar mits deze akkoord gaat mag u deze ook rechtstreeks aan de nieuwe huurder doorgeven (wel op papier zetten).
-Overdracht meterstanden kan meteen tussen u en de nieuwe huurder, zolang er tenminste geen periode van leegstand is.
-U kan een deel van uw huur terugvragen aan de verhuurder, maar deze moet hier niet mee akkoord gaan. Zoals ik reeds zei, u kiest wie u binnen laat in uw periode, en de verhuurder heeft hier niets mee te maken. U kan wel aan de nieuwe huurder rechtstreeks dit bedrag vragen als voorwaarde voor uw akkoord.

Reclame

eylis

#4 , 04 jun 2014 09:42

en nog een hele belangrijke...hoe zit het dan met de brandverzekeringen voor die periode ? als de nieuwe huurder zijn spullen al in het pand zet en er breekt brand uit of andere calamiteiten?

Terug naar “Huren”