Gemeenschappelijke kosten doorrekenen

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Gemeenschappelijke kosten doorrekenen

#1 , 03 jun 2014 11:20

In mijn huurcontract met mijn verhuurders staat vermeld dat er geen gemeenschappelijke kosten zijn. Toch heb ik nu de factuur van mijn syndicus gekregen en zij laten weten wat ik kan doorrekenen.
Ik weet zoals bijvoorbeeld het kuisen van de boiler kan ik doorrekenen. Maar wat met volgende zaken:
- lift
- water gemeenschappelijke delen (dit zou ik er eventueel nog uit laten)
- electricitteit gemeenschappelijke delen
- diverse kosten (zoals strooizout, behandeling tegen muizen in de kelder)

ikzelf, ik ben dus de VERhuurder, zou volgende kosten op mij pakken: herstellingen algemeen in het gebouw, de kosten van de syndicus, de verzekering, diverse kosten (zoals wijziging statuten, coördinatie statuten) is ongeveer 500 euro.

dit zou een totaal van ongeveer 250 euro, wetende dat de huurders dus per maand geen 50 euro betalen voor de gemeenschappelijke kosten.

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door vv-ke op 03 jun 2014 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 03 jun 2014 11:39

Ik kan niet goed volgen. Bent u huurder of verhuurder?

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 03 jun 2014 11:55

In mijn huurcontract met mijn verhuurders staat vermeld dat er geen gemeenschappelijke kosten zijn
Ik snap het ook niet. Of bedoel je : In mijn huurcontract met mijn huurders staat vermeld dat er geen gemeenschappelijke kosten zijn ...?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 jun 2014 12:04

Als in het huurconract staat dat er geen kosten mogen worden doorgerekend: dan kan en mag u dat dus niet doen.
Een CONTRACT is immers BINDEND.

Uw syndicus kan op geen enkele wijze beslissen noch weten kosten u mag doorrekenen. Hij heeft immers geen kennis van de inhoud vannhet huurconract afgesloten tussen uzelf en uw huurder.
U kan dus NIETS doorrekenen aan uw huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma
Berichten: 2871

#5 , 03 jun 2014 13:01

In mijn huurcontract met mijn verhuurders staat vermeld dat er geen gemeenschappelijke kosten zijn.?

Je geeft het antwoord zelf al.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 03 jun 2014 14:05

Als in het huurconract staat dat er geen kosten mogen worden doorgerekend: dan kan en mag u dat dus niet doen.
Een CONTRACT is immers BINDEND.

Uw syndicus kan op geen enkele wijze beslissen noch weten kosten u mag doorrekenen. Hij heeft immers geen kennis van de inhoud vannhet huurconract afgesloten tussen uzelf en uw huurder.
U kan dus NIETS doorrekenen aan uw huurder.
Correct.

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 03 jun 2014 15:15

Als in het huurconract staat dat er geen kosten mogen worden doorgerekend: dan kan en mag u dat dus niet doen.
Een CONTRACT is immers BINDEND.

Uw syndicus kan op geen enkele wijze beslissen noch weten kosten u mag doorrekenen. Hij heeft immers geen kennis van de inhoud vannhet huurconract afgesloten tussen uzelf en uw huurder.
U kan dus NIETS doorrekenen aan uw huurder.
Correct.
Zo simpel is het niet. Je zou kunnen argumenteren dat de gemeenschappelijke kosten, de recurrente kosten zijn die eigen zijn aan de gemeenschappelijke delen zoals elektriciteit, water, keuring lift, telefoon van de lift enz.
De kosten die gemaakt zijn voor het onderhoud van de algemene delen en die niet te voorzien waren zoals verdelging van het ongedierte, zijn en blijven voor de huurder, dit is immers wettelijk zo bepaald. Ik zou in dit geval dus zeker de diverse kosten doorrekenen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 03 jun 2014 15:44

Als in het huurcontract vermeld staat geen gemeenschappelijke kosten, betekend dit dat in de huurprijs alles inbegrepen zit. Is toch de verhuurder die dit heeft bepaald.
Algemene of forfaitaire kosten moeten in het huurcontract opgenomen zijn, zodat huurder duidelijk weet wat hij maandelijks moet betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2662

#9 , 03 jun 2014 15:56

Als in het huurcontract vermeld staat geen gemeenschappelijke kosten, betekend dit dat in de huurprijs alles inbegrepen zit. Is toch de verhuurder die dit heeft bepaald.
Klopt maar op het moment dat hij dit bepaald heeft, kan hij enkel op de hoogte geweest zijn van de recurrente kosten en daar slaat die clausule dan ook op. Kosten van het onderhoud die de huurder op zich moet nemen als goede huisvader en binnen het wettelijk kader kunnen nog perfect doorgerekend worden.
Het is immers wettelijk zo bepaald en de wet heeft altijd voorrang op contractuele bepalingen.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 03 jun 2014 16:02

Het is immers wettelijk zo bepaald en de wet heeft altijd voorrang op contractuele bepalingen.
Neen, contractuele bepalingen hebben voorrang op de wet, tenzij de wet van dwingend karakter is. In alle andere gevallen geldt het contract als wet voor de contractanten (art 1134 bw).

KJ86
Berichten: 2662

#11 , 03 jun 2014 16:20

Het is immers wettelijk zo bepaald en de wet heeft altijd voorrang op contractuele bepalingen.
Neen, contractuele bepalingen hebben voorrang op de wet, tenzij de wet van dwingend karakter is. In alle andere gevallen geldt het contract als wet voor de contractanten (art 1134 bw).
De wetten die van toepassing zijn op de woninghuur zijn van dwingend karakter, mag dus niet van afgeweken worden. Ik zit hier al maanden op dat forum bezig over clausules waarin ik de interpretatie van de wet verschuif in het voordeel van de verhuurder. Die schiet je zonder pardon onmiddellijk af. Als een clausuele wordt opgenomen in het contract die rechtstreeks tegen de huurwet ingaat, heeft de huurwetgeving opeens geen dwingend karakter meer. Nu voel ik mij wel een beetje geviseerd. :?:

KJ86
Berichten: 2662

#12 , 03 jun 2014 16:25

Het komt hier dus op neer, de gemene kosten die niets met het onderhoud te maken hebben waarvoor de huurder aansprakelijk is kunnen niet doorgerekend worden (zie contractuele bepaling).
De kosten in de algemene delen waarvoor de huurder aansprakelijk is volgens de huurwetgeving kunnen nog perfect doorgerekend worden.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#13 , 03 jun 2014 16:34

Dan zou ik dus in de toekomst ook geen kosten mogen aanrekenen om de boiler te laten kuisen? Zij gebruiken deze toch? Net zoals het water en electriciteit in de gemeenschappelijke delen?
Ik zou bijvoorbeeld nog kunnen zeggen dat ze de verzekering (blokpolis) niet moeten betalen. Dat mijn appartement zou afbranden is voor hen van weinig belang, zij hebben inboedelverzekering. Zoals steeds is de wet hier weer niet erg duidelijk...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 03 jun 2014 17:08

Inde toekomst alles vastleggen in u huurcontract, dan zijn er geen verwarringen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2662

#15 , 03 jun 2014 17:23

Dan zou ik dus in de toekomst ook geen kosten mogen aanrekenen om de boiler te laten kuisen? Zij gebruiken deze toch? Net zoals het water en electriciteit in de gemeenschappelijke delen?
Ik zou bijvoorbeeld nog kunnen zeggen dat ze de verzekering (blokpolis) niet moeten betalen. Dat mijn appartement zou afbranden is voor hen van weinig belang, zij hebben inboedelverzekering. Zoals steeds is de wet hier weer niet erg duidelijk...
Het is nochtans simpel. Je mag alle kosten van onderhoud doorrekenen aan de huurder waarvoor hij aansprakelijk is volgens de huurwetgeving, ongeacht clausules in uw contract die het anders zouden bepalen. De watermeter kan je niet doorrekenen aan de huurder, hij kan immers water uit zijn appartement halen voor het onderhoud van de algemene delen. Hetzelfde voor elektriciteit die dient voor het gebruik van de algemene delen en niet het onderhoud. Het kuisen van de geiser of boiler is onderhoud dus de verantwoordelijkheid van de huurder en mag je doorrekenen.

Terug naar “Huren”