Beste,
Vanaf 1 juni betrek ik samen met mijn vriendin een nieuw appartement. Zonet hebben wij het huurcontract verkregen van de verhuurder. Niet onbelangrijk, we zijn jonge twintigers, een drietal jaar aan het werk en willen natuurlijk een cent sparen voor een latere aankoop van een eigendom.
Het immokantoor treedt op als gevolmachtigde verhuurder. In het huurcontract is sprake van de plaatsbeschrijving, deze wordt navolgens de huurovereenkomst opgemaakt door het immokantoor tegen een kost van €250 per partij.
Het is zo dat ik zelfstandig landmeter-expert ben en me wens te beroepen op de huurwetgeving. Navolgens art. 1730BW is het namelijk zo dat men als huurder of verhuurder zelf een plaatsbeschrijving mag opmaken. Dit zou mij een mooie som geld besparen.
Daar ikzelf in het beroep sta weet ik dat een plaatsbeschrijving van €500 voor een appartement aan de hoge kant ligt qua tarificatie. Daar ikzelf een plaatsbeschrijving mag opmaken en het tevens mijn beroep is heb ik een voorstel gedaan naar de verhuurder. Hierbij heb ik volgende voorgesteld in mijn lijst van opmerkingen:
"1. Artikel 2. Plaatsbeschrijving. Daar ik zelf het beroep uitoefen van landmeter - vastgoed-expert wens ik graag art. 1730 van het burgerlijk wetboek na te leven (cfr. huurwet). Hierbij mag een omstandige plaatsbeschrijving opgemaakt worden door de huurder indien deze gebeurt met de aanwezigheid van de verhuurder. Hierbij wordt de verhuurder geen kost aangerekend indien ik akkoord kan verkrijgen om zelf de plaatsbeschrijving uit te voeren."
Indien ik €250 kan uitsparen wens ik dit kosteloos te doen. Zowel verhuurder als huurder halen hier voordeel uit in mijn ogen. Het betreft een win-win.
Helaas, zoals verwacht ontving ik volgende reply:
"De plaatsbeschrijving wordt ten alle tijden door ons opgemaakt in bijzijn van de huurder, wij zullen hier niet van afwijken. Voor elke huurder is dit dezelfde procedure. De kost voor de plaatsbeschrijving omvat zowel de ingaande als uitgaande plaatsbeschrijving."
Naar mijn insziens zien ze mijn voorstel als een soort broodroof op hun normale gang van zaken. Navolgens hun tarificatie is het ook duidelijk dat dit een grote bijverdienste is voor het kantoor. Ik wens mij echter te beroepen op de wetgeving. Daar een uitgaande plaatsbeschrijving quasi gelijk is aan een pb bij huurintrede (indien geen werken uitgevoerd zijn etc.) is het mij duidelijk dat ze hier een mooie som op winnen.
Kan ik vb. voorstellen een externe expert aan te stellen (wat ridicuul zou zijn daar ik zelf het beroep uitoefen)?
Welke stappen kan ik verder ondernemen?
Heb ik het recht om vb. een aangetekend schrijven te sturen na huurintrede waarbij ik vraag naar een facturatiebewijs naar de verhuurder van het goed? Kan ik een factuur protesteren op basis van voorgaande?
Mijn voorstel lijkt mij een redelijk voorstel en het ligt binnen het wettelijk kader.
Hoe pak ik dit best aan?
Alvast bedankt!
Mvg,
Stijn