Plaatsbeschrijving = bijverdienste makelaar?!

stijn_b
Topic Starter

Plaatsbeschrijving = bijverdienste makelaar?!

#1 , 02 mei 2014 19:44

Beste,

Vanaf 1 juni betrek ik samen met mijn vriendin een nieuw appartement. Zonet hebben wij het huurcontract verkregen van de verhuurder. Niet onbelangrijk, we zijn jonge twintigers, een drietal jaar aan het werk en willen natuurlijk een cent sparen voor een latere aankoop van een eigendom.

Het immokantoor treedt op als gevolmachtigde verhuurder. In het huurcontract is sprake van de plaatsbeschrijving, deze wordt navolgens de huurovereenkomst opgemaakt door het immokantoor tegen een kost van €250 per partij.

Het is zo dat ik zelfstandig landmeter-expert ben en me wens te beroepen op de huurwetgeving. Navolgens art. 1730BW is het namelijk zo dat men als huurder of verhuurder zelf een plaatsbeschrijving mag opmaken. Dit zou mij een mooie som geld besparen.

Daar ikzelf in het beroep sta weet ik dat een plaatsbeschrijving van €500 voor een appartement aan de hoge kant ligt qua tarificatie. Daar ikzelf een plaatsbeschrijving mag opmaken en het tevens mijn beroep is heb ik een voorstel gedaan naar de verhuurder. Hierbij heb ik volgende voorgesteld in mijn lijst van opmerkingen:

"1. Artikel 2. Plaatsbeschrijving. Daar ik zelf het beroep uitoefen van landmeter - vastgoed-expert wens ik graag art. 1730 van het burgerlijk wetboek na te leven (cfr. huurwet). Hierbij mag een omstandige plaatsbeschrijving opgemaakt worden door de huurder indien deze gebeurt met de aanwezigheid van de verhuurder. Hierbij wordt de verhuurder geen kost aangerekend indien ik akkoord kan verkrijgen om zelf de plaatsbeschrijving uit te voeren."

Indien ik €250 kan uitsparen wens ik dit kosteloos te doen. Zowel verhuurder als huurder halen hier voordeel uit in mijn ogen. Het betreft een win-win.
Helaas, zoals verwacht ontving ik volgende reply:

"De plaatsbeschrijving wordt ten alle tijden door ons opgemaakt in bijzijn van de huurder, wij zullen hier niet van afwijken. Voor elke huurder is dit dezelfde procedure. De kost voor de plaatsbeschrijving omvat zowel de ingaande als uitgaande plaatsbeschrijving."

Naar mijn insziens zien ze mijn voorstel als een soort broodroof op hun normale gang van zaken. Navolgens hun tarificatie is het ook duidelijk dat dit een grote bijverdienste is voor het kantoor. Ik wens mij echter te beroepen op de wetgeving. Daar een uitgaande plaatsbeschrijving quasi gelijk is aan een pb bij huurintrede (indien geen werken uitgevoerd zijn etc.) is het mij duidelijk dat ze hier een mooie som op winnen.

Kan ik vb. voorstellen een externe expert aan te stellen (wat ridicuul zou zijn daar ik zelf het beroep uitoefen)?
Welke stappen kan ik verder ondernemen?

Heb ik het recht om vb. een aangetekend schrijven te sturen na huurintrede waarbij ik vraag naar een facturatiebewijs naar de verhuurder van het goed? Kan ik een factuur protesteren op basis van voorgaande?
Mijn voorstel lijkt mij een redelijk voorstel en het ligt binnen het wettelijk kader.

Hoe pak ik dit best aan?

Alvast bedankt!
Mvg,

Stijn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2014 20:34

De meeste immokantoren maken gewoon een copy-past van de uitgaande Pb van vorige huurder, en veranderen een paar namen, en klaar si kees. Buiten de inkt en het papier hebben zij hiervoor bijna geen verdere kosten. Het is dus inderdaad één grote "graai maar geld" actie.

KJ86

#3 , 02 mei 2014 21:44

Als je geen akkoord hebt met de verhuurder of zijn vertegenwoordiger dan zullen die een plaatsbeschrijving moeten afdwingen bij de vrederechter. Hou er wel rekening mee dat de procedurekosten voor de verliezende partij zijn. De plaatsbeschrijving weigeren is dus geen optie.
Het immokantoor treedt op als gevolmachtigde verhuurder. In het huurcontract is sprake van de plaatsbeschrijving, deze wordt navolgens de huurovereenkomst opgemaakt door het immokantoor tegen een kost van €250 per partij.
Als het in het huurcontract beschreven staat, dan was je toch op voorhand op de hoogte van de afspraken rond de plaatsbeschrijving, vind je het dan zelf niet een beetje flauw om daar achteraf op terug te komen. Je hebt eigenlijk in het huurcontract overeengekomen om de plaatsbeschrijving op te laten stellen door een deskundige, dat is volledig wettelijk, tenzij de makelaar geen deskundige is.

Reclame

eylis

#4 , 02 mei 2014 21:52

euh, bedenking: is dat wel wettelijk dat het immokantoor eist dat zo'n duur PB gemaakt wordt door het immokantoor zelf? Misschien is dat een niet erg correcte clausule? Stel dat je vraagt om nog eens een rondgang te mogen maken door het appartemennt, alles opmeet en alle kenmerken inspreekt op je Gsm'etje. Van alle hoeken en kanten goede foto's maakt. Je PBverslag uittikt. En dan vraagt aan het immokantoor hun
PB te mogen inkijken (voordat je het huurcontract tekent) . En hen daarna confronteert met jouw véél gedetaillerder en secuurder PB :-) Zou dat misschien de zaak vooruit helpen?

stijn_b
Topic Starter

#5 , 02 mei 2014 22:43

@KJ86: Even ter verduidelijking, het huurcontract is nog niet getekend. Wij hebben ons kandidaat gesteld als huurder en de verhuurder/makelaar is hierbij akkoord gegaan. Vervolgens heb ik het huurcontract nagevraagd om dit reeds te doornemen zodat ik da het weekend mijn verdere opmerkingen kon doorgeven. Dit is dus vooraf dat ik dergelijke opmerkingen maak. Ik weiger geen plaatsbeschrijving, ik weiger wel dergelijke kost te betalen wanneer ik een voorstel doe om artikel 1730 BW te volgen en zelf de plaatsbeschrijving op te maken kosteloos voor de verhuurder. Voor huurder (mezelf) en verhuurder een win-win situatie. Voor de makelaar een verlies want zij mislopen €500.

@eylis: Ik denk dat het wettelijk is dat zij de plaatsbeschrijving opmaken, maar het is naar mijn inziens niet ok om gewoon te stellen "wij doen dit altijd zo dus nu ook". Indien ik de plaatsbeschrijving door hen zou laten uitvoeren eis ik dan ook dat ik een bewijs krijg dat de verhuurder voor een gelijk bedrag gefactureerd werd.

sloeberken

#6 , 02 mei 2014 23:08

Je hebt het recht een factuur te eisen. Maar als verhuurder getekend heeft bij de immo dat zij de pb opmaken, zal hijzelf er niet onderuit kunnen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#7 , 03 mei 2014 12:45

Voor huurder (mezelf) en verhuurder een win-win situatie. Voor de makelaar een verlies want zij mislopen €500.

.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Immo en verhuurder het op een akkoordje gooien, zeker als hij meerdere panden te huur heeft, dat verhuurder een korting op de PB krijgt ter waarde van zijn volledige tussenkomst.
Vraag daarom ook een kopie van de factuur van de PB aan de verhuurder.

Franciscus

#8 , 03 mei 2014 21:58

U kan het wel wat 'langer' laten duren door een zeer omstandige plaatsbeschrijving te eisen met veel foto's en controle van elk stopcontact, kraan, afdichting, elektriciteit, aarding vochtmeting enz enz
Gezien het bedrag vaststaat.....

KJ86

#9 , 03 mei 2014 23:04

Het is eigenlijk niet moeilijk aangezien het contract nog niet getekend is, kan je afspreken met de verhuurder over hoe de plaatsbeschrijving moet gebeuren. Als je geen akkoord kunt bereiken met de verhuurder, heb je twee mogelijkheden, je aanvaardt de voorwaarden van de verhuurder en tekent het contract of je laat het appartement voor iemand anders.

De verhuurder is zeker niet verplicht om zijn factuur te laten zien van zijn deel in de plaatsbeschrijving aangezien het apart wordt afgerekend per partij volgens het contract. Het zou anders zijn als hij de factuur moest verrekenen.

T_01

#10 , 09 mar 2015 12:19

Het is klaarblijkelijk 1 'grote pot nat' waarin je ligt aan te modderen! Je hebt gelijk, jij mag/kan dat, net als een architect bijvoorbeeld (een deskundige dus).

Ik ben zelf 6 maanden uit mijn appartement vertrokken en kreeg net de jaarlijkse afrekening waarbij ik meestal enkele honderden euro's terugtrok wegens een maandelijks teveel betalen van algemene kosten.
Hoewel bij mij nergens in de overeenkomst stond welke kosten hierbij kwamen te kijken, vermoedde ik dat deze ten laste waren van de eigenaar van het pand/appartement.
Integendeel. Heb nu 6 maanden mijn appartement verlaten en deze wordt uitgebaat door een 'beheerder' (tussenpersoon, in dit geval 'Wilger'...een ware nachtmerrie als het aankomt op deskundig beheer waarbij de vergelijking geldt dat elke amateur plots een professional lijkt), bij intrek heb ik 250 € moeten betalen voor een plaatsbeschrijving en bij het proper achterlaten en renoveren van de woonst op eigen kosten, nog eens 90 € voor een 'Uitgaande staat van bevinding'.
Het is me intussen overduidelijk dat dit 'zakkenvullerij' is, want ik heb die tussenpersoon niet ingehuurd noch staan die bedragen ook maar ergens vermeldt in een contract of dergelijke.
Je krijgt ze plots onder je neus geduwd en je mag/moet ze betalen. (in mijn geval werden ze zonder mijn weten/goedkeuring afgetrokken van het geld dat ik jaarlijks moest terugtrekken, dus veel kan je dan niet meer doen)
Het wordt dan ook dringend tijd dat de (ver)huurderswetgeving op dat vlak eens duidelijkheid moet scheppen, want dit is 1/ overbodig (uitgaande staat van vorige huurder is reeds opgesteld of er moesten in tussentijd significante wijzigingen aan het goed uitgevoerd zijn geweest) en 2/ druist in tegen alle logica want uiteindelijk is het de verhuurder zijn verantwoordelijkheid, ongeacht of hij hier zelf een tussenpersoon voor inschakelt (dat die mensen ook graag betaald worden, begrijpt iedereen maar daarom niet ten koste van de potentiële 'huurder')

Weer een reden dus om niet te huren via tussenpersonen (immobiliën of 'beheerders'), zij rekenen je sowieso deze (overbodige) kosten aan.
De huurdersbond dan maar contacteren? Dat kost 17 € vooraleer ze een woord met je delen en het geeft geen garantie op succes, zo'n maffia-praktijken hadden ze anders al lang opgepakt en aangeklaagd!
Mijn tussenpersoon (Wilger) was zelfs dermate amateuristisch dat zij een website heeft laten registreren onder http://www.wilger.be" onclick="window.open(this.href);return false; maar zonder enige inhoud (need to say more?)

Je kan dit eventueel aanklagen, maar vrees dat het de moeite niet is. Maffia wint. (voor vrederechter verschijnen is ook geen garantie op succes en kost je weer wat tijd, het gaat nét niet over voldoende geld om die actie te ondernemen)

bambipower

#11 , 09 mar 2015 12:48

@ hierboven... lees de forumregels. Het is niet de bedoeling hier mensen door het slijk te halen...

Verder kan ik u meedelen dat 90€ voor een uitgaande staat van bevinding een koopje is.

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 mar 2015 12:51

Deze kostendeling tussen verhuurder en huurder ivm plaatsbeschrijving bij aankomst en bij vertrek is wettelijk voorzien.
Roepen en tiieren helpt dus niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”