Weet iemand raad ? mag je iemand zomaar buiten zetten

noukies
Topic Starter

Weet iemand raad ? mag je iemand zomaar buiten zetten

#1 , 23 apr 2014 21:05

Hallo

Ik had eventjes een vraag
een vriendin van mij woont samen in een huis van de zoon van haar exvriend

eventjes kort samenvatten
sinds enkele maanden is mijn vriendin en toen haar vriend van een app. naar een huis gaan wonen
alleen is het huis van de zoon van haar vriend(ondertussen ex vriend)

de zoon staat er wel nog ingeschreven(maar woont bij zijn vriendin) zo ook zij zelf en haar vriend(ex)
maar omdat de relatie niet meer gaat is zij van plan om iets anders te zoeken
wat niet echt makkelijk is aangezien zij maar een klein inkomen heeft weduwepensioen

alleen gaat het niet rap genoeg voor de vriend(ex)
en zit hij haar te bedreigen dat hij stappen gaat ondernemen om naar de advocaat te stappen samen met zijn zoon
om haar buiten te zetten.

er is geen contract dus geen huurcontract tussen haar en de zoon waarvan het zijn huis is !

ik vroeg me kan hij die stappen ondernemen en kan hij haar bedreigen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 apr 2014 22:36

Aangezien er geen huurcontract is, is er sprake van bezetting ter bede. Iemand dan buitenzetten is dan veel eenvoudiger dan bij een huurcontract.

De eigenaar moet enkel (best via AS) laten weten dat uw vriendin een maand heeft om de woning te verlaten (startdatum maand is de eerste van de maand volgend op ontvangst AS), en daarna kan hij via de vrederechter een uitzetting vragen (met deurwaarder, slotenmaker, politie, verhuisfirma, en dit allemaal op kosten van uw vriendin).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2014 23:17

Opletten bijkomende opmerking als dat een bejaarde persoon is en daar al lang woont kan men bij de vrederechter nog uitstel krijgen.
Kan zo direct van buiten niet juiste artikel uit mijn geheugen ...uitstel moet wel direct gevraagd worden

Reclame

noukies
Topic Starter

#4 , 24 apr 2014 00:05

zij is 57j maar ze staat er wel ingeschreven bij de gemeente op dat zelfde adres
ze betaald ook elke maand huur en onkosten aan de zoon die er niet woont !

heb tegen haar ook al vanaf begin gezegd dat ze moest oppassen voor dat soort "huren"
omdat er geen contract is en zo als er iets moest mis gaan

maar iemand maar 1 maand de kans toe laten om iets te zoeken is maar erg kort hoor
en aangezien ze niet veel heeft in de maand is het niet eenders wat ze kan huren
meestal wordt ze ook geweigerd omdt ze alleenstaand geval is en niet echt een breed inkomen heeft

Turaki

#5 , 24 apr 2014 06:41

ze betaald ook elke maand huur en onkosten aan de zoon die er niet woont !
En hoe betaalt ze dit? Via overschrijving met de vermelding "huur maand xxx"? In dat geval is er wel een (mondeling) huurcontract, en kan de eigenaar haar maar buitenzetten tegen het einde van een 3-jarige periode, met opzeg van 6 maanden.

noukies
Topic Starter

#6 , 24 apr 2014 08:23

Nee er was afgesproken dat zij en haar exvriend het maandelijkse bedrag gewoon contant te geven
dus zij haar en deel en haar exviend

die hebben dat wel slim bezien vanaf in het begin natuurlijk hé waar zij niets van afweet ,
wist zelf niett eens dat zo iets bestond

nu heeft ze posetief nieuws gehad dat ze een app mag huren wat zij kan betalen,maar dat is pas in augustus
als zij nu kan aantonen dat ze degelijk wel gaat verhuizen door dat getekend contract van het andere
zou ze dan nog wel een tijdje mogen blijven inwonen ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2014 15:45

Idd zelfs als tegenpartij naar vrederechter zou trekken.
In mijn eigen familie twee zo'n zaken gehad en in beide gevallen werd eis van verhuurder van tafel geveegd en mocht familie blijven wonen tot eigen woning 'bewoonbaar' was.
In een geval was het zelfs als ik me nog goed herinner iets meer dan één jaar.
Dus als zij een getekend contract heeft vanaf aug. 2014 zal dat geen probleem zijn.
BUITENZETTEN kan ENKEL maar via rechtbank niemand anders. Een deurwaarder die dat zou doen KAN dat maar mits een VONNIS dus niet via een eis van de tegenpartij.
Geen contract ( dus ook de vriend niet) is voor beide een bezetting ten bede.
Wel als u weet dat het soms twee jaar duurt om krakers buiten te zetten moet ze zich hier niet druk over maken.
Zeker als haar adres domicilie dus bij de gemeente zo ingeschreven staat.

noukies
Topic Starter

#8 , 24 apr 2014 16:22

Ok ben ik blij dat het toch zomaar niet kan
het is zeker de bedoeling niet dat ze daar een eeuwigheid blijft natuurlijk !
ze wil er zelf ook zo snel mogelijk weg omdat de exvriend haar verbaal pest met dreigementen ... daarvoor ben je dan als 60j volwassen voor !!!

heb haar aangeraden dat ze nu de huur gewoon overschrijft op de exvriend zijn rekening met duidelijke melding
HUUR +MAAND zo heeft ze toch ook iets van bewijs als het zover moest komen (ookal heeft dat niet veel effect)
omdat de zoon niet wil dat het op zijn rekening komt omdat hij een eigenzaak heeft en bang is voor de belastingen
dat ze gaan komen aankloppen

Terug naar “Huren”