Domicilie maar niet bewoond

Jelias
Topic Starter

Domicilie maar niet bewoond

#1 , 19 apr 2014 17:02

Mijn huurcontract werd opgezegd omdat de dochter van de eigenaar het pand zou betrekken. Vanaf het begin was het duidelijk dat dit niet zou gebeuren, oa owv de werksituatie van de dochter.
Anderhalf jaar later staat het pand idd leeg, maar de dochter heeft er wel haar domicilie. Zij woont echter elders. Blijkbaar kan iemand op die manier uit een huis gezet worden? Domicilie volstaat dus, effectieve bewoning is niet nodig?
Een advocaat die ik raadpleegde, raadt mij aan om bewijzen te verzamelen dat het huis onbewoond is. Hij laat dit aan mij over, zonder daarin advies te geven. De buren kunnen het alvast bevestigen, maar of dit volstaat voor een rechtbank?
Iemand nog tips? Privédetective inschakelen om de dochter haar gangen te controleren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 apr 2014 17:16

Als een persoon zich laat domicileren op een adres, komt de wijkagent langs om te controleren of de persoon in kwestie daar ook woont. Dat is blijkbaar niet gebeurd, anders zou er toch vastgesteld zijn dat dit pand niet bewoond is. Je zou bij de politie je melding kunnen laten noteren dat de persoon die daar gedomicileerd is daar niet woont en dat de je huurcontract bijgevolg onwettig is opgezegd. Het verslag van het controlebezoek van de wijkagent kan dan een bewijs vormen voor de rechtbank dat je huurcontract onrechtmatig ontbonden is. Voor de rechtbank kan je advocaat vragen dat de tegenpartij de bewijzen voorlegt van: nutsfacturen (electriciteit en verwarming) Wellicht loopt daar enkel een leegstandsenergiecontract. En die cijfers zijn duidelijk zeer laag.

artemis

#3 , 19 apr 2014 19:01

Als een persoon zich laat domicileren op een adres, komt de wijkagent langs om te controleren of de persoon in kwestie daar ook woont.
Dat is zo in theorie. In sommige grootsteden bv in Antwerpen wordt dat in de praktijk niet gedaan als de persoon binnen dezelfde stad verhuist. Zo heb ik op die manier nog nooit in mijn leven een wijkagent gezien voor 4 adreswijzigingen.
Verbruiksgegevens kunnen zeker een bewijs leveren, alsook natuurlijk een deftige controle van een wijkagent.
Succes ermee want het kan u een aardige duit opbrengen als uw ex-verhuurder hier frauduleus tewerk is gegaan (18 maanden huur schadevergoeding?). Wacht er niet te lang mee want de bewoningsplicht van het familielid is dacht ik 2 jaar en u spreekt van 1,5 jaar geleden.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2014 20:36

Je zou ook een deurwaarder op divers tijdstippen kunnen langs sturen, en dan zeker op ogenblikken dat bewoners normaal thuis zijn. (morgens vroeg, avonds laat, weekeind)

artemis

#5 , 19 apr 2014 21:05

Maar een deurwaarder is enorm duur......

Tope

#6 , 20 apr 2014 01:09

Vredegerecht?

mava105

#7 , 20 apr 2014 10:29

Maar een deurwaarder is enorm duur......
Een privédetective ook, en die kan dan nog niet eens een officieel document afleveren.
De vrederechter zal u ook bewijzen vragen voor uw standpunt dat de woning niet bewoond is.

eylis

#8 , 20 apr 2014 12:21

verslag van de wijkagent zal afdoende bewijs zijn. De huidige zogezegde huurder loop bovendien ook nog een veroordeling op. Want fraude mbt domicilie en werkelijke woonplaats is strafbaar.

Jelias
Topic Starter

#9 , 20 apr 2014 15:46

Als je naar de gemeente gaat voor een adreswijziging, vraagt men daar wanneer je zeker thuis bent. Dikwijls is dat een zaterdag en dan komt hij gewoon op zaterdag. Als er dan een paar meubelen staan, is dat vermoedelijk voldoende? Die gaat echt niet boven kijken of het bed beslapen is. De wijkagent van toen is inmiddels op pensioen en dat was zo'n type dat graag met iedereen vriendjes was. De eigenaars van het pand hebben "naam" in de buurt en ik durf veronderstellen dat de wijkagent een oogje dichtgeknepen heeft.
Ik dacht ook aan de meterstanden, het verbruik kan nooit "normaal" zijn. Maar mijn advocaat heeft daar zijn twijfels rond als zijnde voldoende bewijs.
@Artemis, het pand moet binnen het jaar bewoond zijn en daarna nog 2 jaar. Ik heb dus nog even tijd. Het probleem is volgens mij dat de betrokkene (dochter dus) zelf advocaat is en geen enkele "collega" waagt zich hier aan.

mava105

#10 , 20 apr 2014 16:04

Als je voldoende bewijzen van onbewoond op papier hebt, kan je rechtstreeks naar de vrederechter, zonder eigen advocaat. Laat die advocaat/tegenpartij dan maar uitleggen waarom zij daar officieel is gedomicilieerd en er geen bewoning is.

Jelias
Topic Starter

#11 , 20 apr 2014 17:33

Mag ik aan de wijkagent vragen om te gaan controleren?

vincent10

#12 , 20 apr 2014 18:06

Hallo Jelias, ik had precies hetzelfde aan de hand zoals jij, aan de wijkagent heb ik weinig gehad, ik heb 'n advocaat genomen en 'n deurwaarder een paar maal de woning laten bezoeken, (kosten deurwaarder 350 euro), en daarna de zaak laten voorkomen bij 't vredegerecht, de uitspraak was heel duidelijk, de verhuurder werd veroordeeld om 18 maanden huur schadevergoeding te betalen.
Ik heb alles op dit forum staan, onder mijn naam zul je 't wel terugvinden.
Eén puntje nog....hoewel ik de zaak won voor het vredegerecht, gaat de tegenpartij in hoger beroep, en komt 't nu voor de rechtbank van eerste aanleg.
Wil je nog iets weten, vraag maar hoor, ben er redelijk bekend in nu.
Veel succes, en ga er verder mee zou ik je aanraden.

Jelias
Topic Starter

#13 , 22 apr 2014 09:36

Als je voldoende bewijzen van onbewoond op papier hebt, kan je rechtstreeks naar de vrederechter, zonder eigen advocaat. Laat die advocaat/tegenpartij dan maar uitleggen waarom zij daar officieel is gedomicilieerd en er geen bewoning is.
Maar dat is het nu net, wat zijn voldoende bewijzen?
@Vincent, goed om weten dat de tegenpartij in hoger beroep kan gaan. Dat is iets om rekening mee te houden en hen kennende...
Heb je de titel van je topic? Ik vind het niet meteen terug.
In de wijkagent heb ik geen vertrouwen, maar ik zal toch ergens moeten beginnen. Ik neem aan dat een advocaat enkel in opdracht van de vrederechter de energiefacturen kan aanvragen?

vincent10

#14 , 22 apr 2014 10:23

mijn topic staat onder ''nieuwe eigenaar huurwoning'', en aan de wijkagent had ik ook niets, die doen enkel iets in opdracht van de gemeente, niet voor iemand individueel werd mij gezged

mava105

#15 , 22 apr 2014 11:22

Voor alle zekerheid zal je toch best via DW werken. Zo'n bezoek op zich kost niet zo veel in verhouding tot wat je er voor zou terug krijgen (18 maanden huur), en mogelijks kan je via de rechtszaak ook nog de gemaakte kosten terug vorderen.

Terug naar “Huren”