#6 , 11 apr 2014 21:04
Moet ik de plaatsbeschrijving laten registreren?
De verhuurder en de huurder die een huurcontract afsluiten, zijn verplicht een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen. Dat moet gebeuren, ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Die plaatsbeschrijving wordt bij de geschreven woninghuurovereenkomst gevoegd en het is verplicht ze te laten registreren.
Deze verplichting geldt voor alle soorten huurovereenkomsten: voor huisvesting maar ook voor de handelshuurovereenkomsten, de huurovereenkomsten met betrekking tot kantoren …
Indien het gaat om een huurovereenkomst die gratis wordt/werd geregistreerd, zal de registratie van de plaatsbeschrijving ook gratis zijn indien:
de plaatsbeschrijving tegelijkertijd met het huurcontract wordt aangeboden ter registratie OF
de plaatsbeschrijving later wordt aangeboden ter registratie doch het origineel of een kopie van het gratis geregistreerde huurcontract bij de plaatsbeschrijving wordt gevoegd OF
de plaatsbeschrijving later wordt aangeboden ter registratie doch er door diegene die ze aanbiedt ter registratie een schriftelijke vermelding wordt aan toegevoegd waarin hij verklaart dat zij betrekking heeft op een reeds (bij toepassing van artikel 161,12° W. Reg.) gratis geregistreerd huurcontract (in die vermelding moeten de gegevens van de registratiestempel worden opgenomen).
De plaatsbeschrijving kan net als het huurcontract ter registratie worden aangeboden via het internet, per mail,via de post, per fax of ter plaatse bij het bevoegde registratiekantoor (zie "4. Hoe kan ik een huurcontract laten registreren?").
7. Wat gebeurt er als ik een huurcontract niet laat registreren?
Als een huurcontract voor een woning-hoofdverblijfplaats gesloten voor een periode langer dan drie jaar niet binnen de termijn (zie "5. Wanneer moet ik het huurcontract laten registreren?") geregistreerd is, dan kan de huurder het contract beëindigen zonder opzegtermijn. Dat geldt alleen zolang het huurcontract niet geregistreerd is.
Bovendien zijn bij niet-registratie van huurcontracten van woningen die deels voor beroepsdoeleinden en deels voor bewoning worden gebruikt, de volledige nettohuurinkomsten voor de verhuurder belastbaar (zie "2. Wat houdt de registratie van een huurcontract in en waarvoor dient zij?"). De verhuurder heeft er dus alle belang bij te laten registreren.
Ook de huurder kan (maar moet niet) een huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon laten registreren indien hij dat wenselijk acht.
Indien het huurcontract niet geregistreerd is, is bij een verkoop van het verhuurde onroerend goed dat voor huisvesting is bestemd en als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt de huurder niet wettelijk beschermd tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar-verhuurder gezien deze laatste niet gebonden is door dit contract.